Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (93)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    7121
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (93)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    2559
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2559

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (پی در پی 93)
  • صفحات: 

    244-251
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    7180
  • دانلود: 

    2295
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: خانواده سلول بنیادی پیکر جامعه است و سلامت آن، تعالی روحی و معنوی و رشد فکری جامعه را در پی دارد. یکی از مباحث عام جامعه امروز، تقویت پایه های زندگی زناشویی است. توجه به آمارهایی که اشاره به دلایل جدایی زوجین و رشد این پدیده دارد، بر ضرورت وجود صمیمیت احساسی و جنسی که منجر به رضایتمندی جنسی در آنان می شود تمرکز داشته و ایجاد و ارتقاء سطح آگاهی زوجین در زمینه تفاهم جنسی را مهم ترین و موثرترین راه ها می داند. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر مشاوره قبل از ازدواج با رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رضایت جنسی می باشد.مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی از نوع تجربی می باشد. جمعیت هدف در این پژوهش زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره قبل از ازدواج شهر اصفهان بودند. نمونه ای به حجم 60 زوج انتخاب و وارد مطالعه شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه مداخله (30 زوج) و کنترل (30 زوج) جای گرفتند. پس از پایان جلسات مشاوره پرسش نامه رضایت جنسی برای دو گروه تکمیل گردید سپس داده ها توسط نرم افزار spss21 و آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که اختلاف معنی داری بین تاثیر مشاوره قبل از ازدواج و رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر روی رضایت جنسی زوجین نسبت به روش مرسوم مشاوره قبل از ازدواج وجود نداشت (p>0.02). لذا نیاز به پژوهش هایی با تعداد نمونه بیشتر و با انتخاب گروه هدفی که بین یک تا پنج سال از ازدواج آنان گذشته باشد، احساس می گردد.بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد انتخاب زمان بسیار کوتاه قبل از زندگی مشترک و یا بلافاصله پس ازآن برای آموزش با روش هایی نظیر رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد، موثر نبوده چراکه زوجین در این زمان، از شور و هیجان خاصی برخوردار بوده و هنوز با مشکلاتی که احساس نیاز به دریافت مشاوره در آنان را برانگیزد، برخورد ننموده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7180

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2295 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (پی در پی 93)
  • صفحات: 

    252-262
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2790
  • دانلود: 

    1183
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: دلبستگی تاثیر اساسی بر روی تکامل کودکان دارد و به همین دلیل در سال های اخیر بحث دلبستگی اهمیت زیادی پیدا کرده است. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و مقایسه سبک های دلبستگی کودکان 1 تا 3 ساله مهدکودکی و غیرمهدکودکی شهر ارومیه انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل همه کودکان مهدکودکی و غیرمهدکودکی 1 تا 3 ساله شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه پژوهش 400 کودک (200 مهدکودکی و 200 غیرمهدکودکی) 1 تا 3 ساله بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه سبک های دلبستگی کودکان (هاگر، 1999) توسط مادران کودکان تکمیل شد. داده ها با روش های توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد 336 کودک دلبستگی ایمن، 28 کودک دلبستگی اجتنابی، 21 کودک دلبستگی مقاوم و 15 کودک دلبستگی آشفته داشتند. از کودکان مهدکودکی 171 کودک دلبستگی ایمن، 13 کودک دلبستگی اجتنابی، 9 کودک دلبستگی مقاوم و 7 کودک دلبستگی آشفته و از کودکان غیرمهدکودکی 165 کودک دلبستگی ایمن، 15 کودک دلبستگی اجتنابی، 12 کودک دلبستگی مقاوم و 8 کودک دلبستگی آشفته داشتند. همچنین کودکان مهدکودکی و غیرمهدکودکی در دلبستگی های ایمن و اجتنابی تفاوت معنی دار داشتند، اما در دلبستگی های مقاوم و آشفته تفاوت معنی داری نداشتند. علاوه بر آن کودکان از لحاظ جنسیت و سن در انواع دلبستگی تفاوت معنی داری نداشتند (0.05> p).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت کودکان مهدکودکی در مقایسه با کودکان غیرمهدکودکی از لحاظ سبک های دلبستگی در وضعیت بهتری قرار داشتند و مهدکودک ها تاثیر مثبتی بر شکل گیری و بهبود سبک های دلبستگی داشتند. بنابراین آنچه در شکل گیری سبک های دلبستگی نقش مهمی دارد، مکان نگهداری کودک (خانه یا مهدکودک) نیست، بلکه میزان در دسترس بودن مراقبان و حساس بودن آن ها به نیازهای کودکان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2790

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (پی در پی 93)
  • صفحات: 

    263-269
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1140
  • دانلود: 

    698
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: بتا تالاسمی یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیکی در ایران است، در دوران بارداری، زنان مبتلا به تالاسمی مینور اغلب کم خونی قابل توجهی را نشان می دهند که بیشترین میزان این کم خونی در اواسط سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم دیده می شود. هدف از این مطالعه، بررسی شاخص های آنتروپومتریک نوزادان مادران مبتلا به بتا تالاسمی مینور در مقایسه با زنان سالم همسان با آن ها می باشد.مواد و روش ها: این مطالعه گذشته نگر از طریق پرونده های زایمانی موجود در بایگانی بیمارستان های شهر تهران انجام گرفت. در این پژوهش 800 نمونه همسان شده ازنظر سن مادر، شاخص توده بدنی، تعداد زایمان، مرده زایی و سقط، موردمطالعه قرار گرفت که شامل 400 نمونه به عنوان گروه شاهد و 400 نمونه به عنوان گروه بیمار بود. اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: میانگین وزن نوزادان در گروه مورد 2.8 کیلوگرم و در گروه شاهد 3.2 کیلوگرم، میانگین قد نوزادان در گروه مورد 48.6 سانتی متر و در گروه شاهد 49.8 سانتی متر، میانگین دور سر نوزادان در گروه مورد 34 سانتی متر و در گروه شاهد 34.5 سانتی متر می باشد. میزان وزن و قد و دور سر نوزادان زنان مبتلا به بتا تالاسمی مینور کم تر از گروه شاهد بوده است.نتیجه گیری: طبق این مطالعه 400 پرونده زن سالم و 400 پرونده زن مبتلا به بتا تالاسمی مینور بررسی شد. تفاوت معنی داری در شاخص های آنتروپومتریک نوزادان مادران مبتلا به بتا تالاسمی مینور در مقایسه با نوزادان زنان سالم همسان با آن ها وجود دارد (P<0.001).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 698 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (پی در پی 93)
  • صفحات: 

    270-280
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3102
  • دانلود: 

    1094
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: حوادث شغلی از مسائل پراهمیتی است که می تواند مشکلات متعددی را برای پرسنل و کارکنان هر واحد شغلی ایجاد نماید. کنترل میزان حوادث عامل مهم برای کاهش مخاطرات، تامین سلامت کارکنان و بیماران و تلاش در جهت پیشگیری از وقوع حوادث شغلی به خصوص در محیط های بالینی می باشد. این مطالعه باهدف بررسی میزان شیوع و علل آسیب های شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 5- 1394 اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﻳﺪ.مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 180 پرستار شاغل در بیمارستان ها به صورت تصادفی انتخاب و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ توسط آنان ﺗﻜﻤﻴﻞ گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها: در دسته های مخاطرات شغلی: مخاطرات بیولوژیکی، تماس پوستی با خون یا سایر مایعات بدن (90.5 درصد)، مخاطرات شیمیایی، تنفس بخارات مواد ضدعفونی کننده (46.7 درصد)، مخاطرات فیزیکی، قرار گرفتن در معرض اشعه به طور تصادفی (46.9 درصد) و در مخاطرات ارگونومیکی، کمردرد ترومایی (41.7 درصد) بیشترین آسیب را دربرداشت. علل وقوع آسیب های شغلی شامل: حجم زیاد کار (61.1 درصد) و خستگی ناشی از ساعات طولانی کار (35.6 درصد) بیشترین علل وقوع آسیب های شغلی را شامل می شد. خستگی ناشی از ساعات طولانی کار، شیفت شب، عجله هنگام کار، عدم وجود وقت کافی و ازدحام در بخش به عنوان علل آسیب های شغلی با امکان بروز آسیب های شغلی ارتباط معنی داری داشت (p£0.05).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق و شیوع بالای آسیب های شغلی پرستاری که در برخی موارد به بیش از 90 درصد می رسد و این میزان در کشورهای درحال توسعه بیش ازحد انتظار است، امید می رود خطرات شغلی موجود شناسایی، پیش بینی و آموزش های لازم و تمهیدات لازم برای کاهش و پیشگیری از خطرات و ارائه خدمات ایمنی ارائه شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1094 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2017
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (93)
  • صفحات: 

    281-291
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    76
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 76

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (پی در پی 93)
  • صفحات: 

    281-291
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2356
  • دانلود: 

    1137
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: انفارکتوس میوکارد از شایع ترین بیماری قلبی و عروقی شناخته شده که هرچند می توان آن را کنترل کرد، اما بیماران مبتلا، همواره در معرض عوامل تنش زای جسمی، روانی، اجتماعی ناشی از آن قرار دارند. به همین دلیل این بیماران نیازمند مداخلات پرستاری ازجمله استفاده از روش های موثر آموزش به بیمار هستند. از طرفی خود مراقبتی عامل مهمی در درمان و مراقبت بیماران است. استفاده از بسته آموزشی- حمایتی به عنوان روشی تسهیل کننده می تواند در درک و به کارگیری روش های خود مراقبتی موثر باشد. این مطالعه جهت بررسی تاثیر بسته آموزشی- حمایتی خود مراقبتی بر میانگین اضطراب، افسردگی و استرس در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد انجام شد.مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی، 86 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد مراجعه کننده به بیمارستان شهید دکتر قلی پور بوکان به صورت نمونه های در دسترس وارد مطالعه شدند و سپس به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه 43 نفره در گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. آموزش خودمراقبتی در گروه مداخله بعد از گذشت 48 ساعت از بستری و سپری شدن فاز حاد بیماری، با ارائه بسته آموزشی_ حمایتی خود مراقبتی و به روش چهره به چهره انجام شد. حمایت اجتماعی در چهار بعد حمایت عاطفی، ابزاری، اطلاعاتی و ارزیابی انجام گرفت. جهت تفهیم بهتر آموزش ارائه شده از خانواده بیمار نیز کمک گرفته شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد (اضطراب، استرس، افسردگی) بود. این پرسشنامه ها قبل از انجام مداخله، قبل از ترخیص از بیمارستان و دو ماه بعد از ترخیص به صورت تماس تلفنی یا مراجعه به منزل بیماران در گروه مداخله و کنترل تکمیل شدند. جهت تجزیه وتحلیل داده ها، از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر با استفاده از برنامه نرم افزار SPSS-21 استفاده شد.یافته ها: این مطالعه نشان داد که میانگین و انحراف معیار اضطراب در گروه مداخله بعد از استفاده از بسته آموزشی-حمایتی کاهش یافته است (12.62±3.96)(p<0.05). همچنین بررسی میزان افسردگی در دو گروه مداخله و کنترل نشان داد که بعد از استفاده از بسته آموزشی –حمایتی در گروه مداخله میانگین و انحراف معیار افسردگی کاهش پیدا کرده است (12.23±2.75)(p<0.05). یافته ها نشان داد که استفاده از بسته آموزشی و حمایتی موجب تاثیر معنی داری بر روی استرس بیماران نشده است (9.41±1.97)(p>0.05).بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص شد که استفاده از بسته آموزشی_ حمایتی خود مراقبتی موجب کاهش اضطراب و افسردگی در بیماران انفارکتوس میوکارد می شود. بنابراین مدیران پرستاری مراکز درمانی می توانند ازاین روش به عنوان راهکاری موثر در کاهش اضطراب و افسردگی این بیماران استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2356

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1137 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (پی در پی 93)
  • صفحات: 

    292-300
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2568
  • دانلود: 

    1292
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: امروزه عوامل متعددی زنان باردار را در معرض استرس و اضطراب قرار می دهد. انجام آمنیوسنتز ممکن است باعث ایجاد اضطراب در مادران باردار شود. مطالعه حاضر باهدف تعیین میزان اضطراب و استرس درک شده مادران کاندید آمنیوسنتز انجام شد.مواد و روش کار: این مطالعه یک مقاله توصیفی است که بر روی 95 زن باردار با سن بارداری 15 تا 20 هفته، در مرکز -آموزشی درمانی شهر ارومیه در سال 1395 انجام شد. نمونه ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. میزان اضطراب زنان کاندید انجام آمنیوسنتز با پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر و استرس با پرسشنامه استرس درک شده کوهن اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد. در این مطالعه سطح معنی دار p کم تر از 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب زنان کاندید آمنیوسنتز 108.26±20.48 و میانگین نمره استرس درک شده آنان 24.76±7.7 بود. با انجام آزمون آماری پیرسون ارتباط معنی داری بین اضطراب و استرس درک شده مادران مشاهده شد (P<0.001).بحث و نتیجه گیری: آمنیوسنتز، روش تشخیصی تهاجمی می باشد که باعث افزایش استرس درک شده و اضطراب مادران کاندید این روش می شود. بنابراین جنبه های روانی این پروسیجر هم باید موردتوجه قرار گیرد و جهت کاهش استرس از روش های مداخله ای ازجمله مشاوره استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2568

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1292 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (پی در پی 93)
  • صفحات: 

    301-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1518
  • دانلود: 

    868
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: سرطان یکی از جدی ترین بیماری های مزمن و از عوامل تهدیدکننده سلامت جامعه به شمار می رود. ازاین بین، سرطان پستان شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در زنان می باشد. امروزه در حوزه روان شناسی بالینی برخی از پژوهشگران با اجرای مداخلات روانی اجتماعی به دنبال بررسی اثر آن بر بیماران مبتلا به سرطان پستان و کیفیت زندگی آن ها می باشند. این پژوهش نیز باهدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباط صمیمانه بر افزایش سازگاری و رضایتمندی زناشویی زنان مبتلا به سرطان پستان به انجام رسید.مواد و روش کار: روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر دخالت محقق در گردآوری داده ها، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به سرطان پستان مقیم در آسایشگاه مرکز رادیوتراپی و انکولوژی امام رضا (ع) مشهد در تابستان سال 1395 می باشد که 32 نفر بودند. نمونه گیری به شیوه در دسترس هدفمند انجام شده است و 24 نفر که معیارهای ورود را دارا بودند، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 12 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون با پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ و سازگاری زناشویی هارموهان سینگ موردسنجش قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 1.5 ساعته، آموزش مهارت های ارتباط صمیمانه را دریافت نمودند و گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در میزان سازگاری و رضایتمندی زناشویی، افزایش معنی داری را نشان داد (p<0.05).بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های موجود آموزش مهارت های ارتباط صمیمانه PAIRS می تواند در افزایش سازگاری و رضایتمندی زناشویی موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1518

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 868 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4 (پی در پی 93)
  • صفحات: 

    313-328
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4930
  • دانلود: 

    1849
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: خودمراقبتی یکی از مفاهیم پایه و اساسی در مراقبت پرستاری بوده و برآیندهای مطلوبی را در تامین، حفظ و ارتقاء سلامتی افراد در پی دارد. مدل اورم یکی از مدل هایی است که بیمار را در مراقبت مشارکت می دهد و بر خودمراقبتی تاکید دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی مطالعات مختلف به صورت مرور یکپارچه و واکاوی کاربرد مدل خودمراقبتی اورم در ایران می باشد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مروری یکپارچه بود که در آن کلیدواژه های اورم، مدل اورم، خودمراقبتی، مدل/تئوری/چارچوب خودمراقبتی (و معادل انگلیسی آن ها) در پایگاه های داده ای Elsevier، Web of Sciences، Scopus، PubMed، ProQuest، CINAHL، Google Scholar، Ovid، SID، IranDoc، IranMedex و Magiran مورد جستجو گرفت. نتیجه جستجوی جامع اولیه شامل 28384 مقاله در کل پایگاه های داده ای بود که با اعمال فیلترینگ، معیارهای ورود/ خروج و مرور نقادانه با استفاده از چک لیست کانسورت، نهایتا تعداد 24 مقاله انتخاب گردید.یافته ها: از میان 24 مطالعه موردبررسی، 7 مقاله در مجلات خارجی و 17 مقاله در مجلات داخلی به چاپ رسیده بودند. تمامی مقالات، مطالعات اصیل پژوهشی و مداخله ای بودند که ازنظر نوع، یک مورد تجربی، 11 مورد نیمه تجربی، 11 مورد کارآزمایی بالینی و یک مورد نیز کارآزمایی در عرصه بود. همچنین در تمامی مقالات، پژوهشگران از طرح پیش آزمون و پس آزمون بهره گرفته بودند. نتایج مستخرج از مقالات، در 3 حوزه اصلی شامل «نوع مداخله انجام شده»، «پیامد حاصل» و «جامعه موردمطالعه» می باشد.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به نظر می رسد که همچنان مشکلات بسیاری در مراقبت از بیمار و خودمراقبتی بعد از ترخیص وجود دارد، با توجه به دیدگاه مثبت و خوش بینانه مدل خودمراقبتی اورم نسبت به مشارکت بیماران در امر مراقبت خودشان که با ارزش های اجتماعی معاصر جامعه ایران هم راستا می باشد و با توجه به نقش پررنگ پرستار در ارائه مستقیم خدمات مراقبت سلامت در 2 سیستم جبرانی نسبی و کامل، به نظر می رسد این مفاهیم نیاز به بررسی دقیق تر و عمیق تر داشته تا مسوولین و متصدیان حوزه آموزش پرستاری با تهیه و تنظیم دستورالعمل های بالینی مدون و بومی و افزایش آگاهی پرستاران نسبت به مدل خودمراقبتی اورم، اقدام به ترجمان دانش نظری در عمل نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1849 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 27
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button