مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,791
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی و مقایسه سبک های دلبستگی کودکان 1 تا 3 ساله مهدکودکی و غیرمهدکودکی شهر ارومیه

صفحات

 صفحه شروع 252 | صفحه پایان 262

چکیده

 پیش زمینه و هدف: دلبستگی تاثیر اساسی بر روی تکامل کودکان دارد و به همین دلیل در سال های اخیر بحث دلبستگی اهمیت زیادی پیدا کرده است. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و مقایسه سبک های دلبستگی کودکان 1 تا 3 ساله مهدکودکی و غیرمهدکودکی شهر ارومیه انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل همه کودکان مهدکودکی و غیرمهدکودکی 1 تا 3 ساله شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه پژوهش 400 کودک (200 مهدکودکی و 200 غیرمهدکودکی) 1 تا 3 ساله بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه سبک های دلبستگی کودکان (هاگر, 1999) توسط مادران کودکان تکمیل شد. داده ها با روش های توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد 336 کودک دلبستگی ایمن, 28 کودک دلبستگی اجتنابی, 21 کودک دلبستگی مقاوم و 15 کودک دلبستگی آشفته داشتند. از کودکان مهدکودکی 171 کودک دلبستگی ایمن, 13 کودک دلبستگی اجتنابی, 9 کودک دلبستگی مقاوم و 7 کودک دلبستگی آشفته و از کودکان غیرمهدکودکی 165 کودک دلبستگی ایمن, 15 کودک دلبستگی اجتنابی, 12 کودک دلبستگی مقاوم و 8 کودک دلبستگی آشفته داشتند. همچنین کودکان مهدکودکی و غیرمهدکودکی در دلبستگی های ایمن و اجتنابی تفاوت معنی دار داشتند, اما در دلبستگی های مقاوم و آشفته تفاوت معنی داری نداشتند. علاوه بر آن کودکان از لحاظ جنسیت و سن در انواع دلبستگی تفاوت معنی داری نداشتند (0.05> p).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت کودکان مهدکودکی در مقایسه با کودکان غیرمهدکودکی از لحاظ سبک های دلبستگی در وضعیت بهتری قرار داشتند و مهدکودک ها تاثیر مثبتی بر شکل گیری و بهبود سبک های دلبستگی داشتند. بنابراین آنچه در شکل گیری سبک های دلبستگی نقش مهمی دارد, مکان نگهداری کودک (خانه یا مهدکودک) نیست, بلکه میزان در دسترس بودن مراقبان و حساس بودن آن ها به نیازهای کودکان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قبله ای، مریم، و زینالی، علی. (1396). ارزیابی و مقایسه سبک های دلبستگی کودکان 1 تا 3 ساله مهدکودکی و غیرمهدکودکی شهر ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 15(4 (پی در پی 93))، 252-262. SID. https://sid.ir/paper/191254/fa

    Vancouver: کپی

    قبله ای مریم، زینالی علی. ارزیابی و مقایسه سبک های دلبستگی کودکان 1 تا 3 ساله مهدکودکی و غیرمهدکودکی شهر ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1396؛15(4 (پی در پی 93)):252-262. Available from: https://sid.ir/paper/191254/fa

    IEEE: کپی

    مریم قبله ای، و علی زینالی، “ارزیابی و مقایسه سبک های دلبستگی کودکان 1 تا 3 ساله مهدکودکی و غیرمهدکودکی شهر ارومیه،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 15، no. 4 (پی در پی 93)، pp. 252–262، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191254/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button