هدف: پژوهش حاضر بررسی زیرساخت های اطلاعاتی موجود در کتابخانه های مدارس دولتی و غیرانتفاعی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شهر همدان می باشد.روش شناسی: روش این پژوهش پیمایشی توصیفی است شیوع و ابزار در نظر گرفته شده برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است. جامعه آماری مورد مطالعه را 63 کتابخانه آموزشگاهی تشکیل میدهد که حجم نمونه برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شده است.یافته های پژوهش: حاکی از آن است که 80 درصد از مدارس مورد مطالعه دارای کتابخانه مستقل هستند و 18 درصد نیز فاقد کتابخانه مستقل میباشند. مدارسی که فاقد فضای مستقلی برای کتابخانه میباشند عمدتا از اتاق پرورشی و نمازخانه مدارس (6.5 درصد) استفاده مینمایند. بیش از70 درصد مدارس از نظر تجهیزات در سطح پایینی قرار دارند. حدود 55 درصد مدارس کتابدار مستقل ندارند و خدمات کتابخانه توسط معاون (مربی) پرورشی انجام می شود. در کلیه مدارس مورد مطالعه، کتابخانه ها بودجه تعریف شده سالانه ندارند و نحوه تامین بودجه کتابخانه ها از طریق سرانه مدارس، و اهدا و زمان تخصیص بودجه به صورت مقطعی و بر اساس نیاز صورت میگیرد. گروه تعیین انتخاب مجموعه کتابخانه از دانش آموزان و آموزگاران نیز نظرسنجی می کنند. از لحاظ پوشش موضوعی بیشترین درصد کتابها به دین و مذهب (87 درصد) و کمترین درصد رایانه (4 درصد) میباشد. در 63 درصد مدارس شیوه دسترسی به منابع از طریق قفسه باز انجام میگیرد.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده بیانگر ان است که زیرساخت های خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های آموزشگاهی از نظر فضا، بودجه، تجهیزات، نیروی انسانی، مجموعه سازی، ارائه خدمات و خط مشی مطلوب نمی باشد.