مقاله حاضر با هدف شناخت وضع موجود و مطلوب تعامل های دو نظام دفاعی و آموزش عالی با روش کیفی مراجعه به خبره های موضوع و با ابزار مصاحبه های نیمه ساختمند و میزگردهای (پنل های) کوچک بحث کانونی انجام شده است. نمونه مورد استفاده مشتمل بر 32 نفر خبره آشنا با موضوع است که با روش نمونه گیری هدفمند و راهبردی انتخاب شده اند. بر اساس نظرات این خبرگان، اهم نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای تعامل دو حوزه دفاع و آموزش عالی شناسایی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، حداقل شش چالش اساسی شامل سیاستگذاری کلان، ساختاری- نهادی، فرهنگی، آموزشی، نگرشی – رویکردی، و فرایندی- مدیریتی در تعامل دو حوزه یاد شده وجود دارد و برای رفع آنها نه راهبرد تعبیری، طراحی و پیشنهاد گردید. ارتقای سطح تاثیرگذاری بخش دفاع در برنامه ریزی های کلان، طرح موضوع دفاع به عنوان مساله ملی و فراگیر، تقویت نقش نهادهای واسط سیاستگذاری و اجرا از جمله این راهبردهاست.