نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    738
  • دانلود: 

    660
چکیده: 

زمینه و هدف: مشارکت مردم در امور عمومی مناسبات ویژه ای را به لحاظ نوع ساختار سیاسی و کارکردهای آن نشان می دهد که این امر به نوبه خود دیدگاهها و طرز تلقی های شهروندان را نسبت به عملکرد نظام سیاسی مشخص می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثرگذاری مشارکت سیاسی در استقرار نظام دموکراتیک، و تعیین ساز و کارهای مشارکتی بر شکل گیری ارزش های فرهنگ سیاسی شهروندان کرد در منطقه کردستان عراق انجام شده است. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی (پیمایشی) و از نظر روابط بین متغیرها جزو تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و معاونین 13 وزارتخانه هستند که براساس فرمول کوکران 73 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های محقق ساخته برای سنجش متغیرهای مشارکت سیاسی، دموکراسی و ارزش های فرهنگ سیاسی است که بر حسب طیف پنج ارزشی لیکرت طراحی شدند. پرسشنامه ها قبل از توزیع در اختیار 25 نفر خبره قرار گرفت تا از روایی و پایایی آنها اطمینان حاصل شود. داده های گردآوری شده از طریق آزمون های کولموگروف-اسمیرنف، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافته ها: نتایج آزمون ها نشان داد داده های جمع آوری شده دارای توزیع نرمال هستند و بین متغیرهای تحقیق همبستگی قوی، مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تحلیل مسیر متغیرها در حد قابل قبول است. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده حاکی از آن است مشارکت سیاسی شهروندان در استقرار یک نظام دموکراتیک موثر است، و فرآیندهای دموکراتیک در شکل گیری ارزش های فرهنگ سیاسی تاثیرگذار هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 660 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    21-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1435
  • دانلود: 

    1120
چکیده: 

زمینه: پاسخگویی عمومی، سلامت اداری و شفافیت سازمانی از کلیدی ترین مفاهیم در حوزه مطالعات مدیریت دولتی است که تمامی بخش ها، اعم از بخش دولتی و خصوصی را تحت تأثیر قرار می دهند. هدف: هدف مقاله حاضر، بررسی و شناسایی تأثیر پاسخگویی عمومی بر خط مشی ارتقای سلامت اداری و شفافیت سازمانی در بخش دولتی است. این مقاله، برگرفته پژوهشی با تحت عنوان ارائه برنامه های اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت در رابطه با اقدامات و برنامه بخش سلامت اداری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می باشد. روش: جامعه آماری این تحقیق را کارکنان دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت ج. ا. ا تشکیل می دهند. روش پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی است که به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Amos22 و SPSS23 استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای استاندارد با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است که روایی محتوایی پرسشنامه توسط تعدادی از صاحب نظران و متخصصین مدیریتی و اجرایی مورد تایید قرار گرفت؛ سپس برای سنجش پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ توسط نرم افزار Spss23 برای متغیرها 901. درصد به دست آمد که مقدار مناسبی بود. نتایج: نتایج نشان داد که پاسخگویی عمومی بر بهبود خط مشی ارتقای سلامت اداری و شفافیت سازمانی در بخش دولتی به ترتیب با ضرایب مسیر 573/0 و 761/0 ضرایب همبستگی 819/0 و 21/10 تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1120 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    43-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    581
  • دانلود: 

    500
چکیده: 

زمینه: در اکثر کشورها آیین نامه راهبری سازمانی به عنوان یک قانون جهت بهبود حسابرسی دولتی و توسعه پایدار بخش عمومی تصویب شده و با توجه به اینکه اقتصاد ایران دولتی است؛ بنابراین راهبری سازمانی بومی اقتصاد ایران برای مدیریت بهینه منابع این بخش ضروری است. هدف: هدف از این پژوهش تبیین مولفه های راهبری سازمانی در بخش عمومی با توجه به تجربه دیگر کشورها و نظرات خبرگان بود. روش ها: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-اکتشافی و همچنین کیفی کمی (ترکیبی) است. برای انجام پژوهش در روش دلفی و دلفی فازی 20 نفر از خبرگان دولت، مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات با روش گلوله برفی انتخاب شدند. محاسبات دلفی فازی با نرم افزار اکسل انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که چهار مولفه اصلی راهبری سازمانی در دولت در برگیرنده مولفه های نظارتی (شامل پانزده مؤلفه فرعی)، مولفه های مدیریتی (شامل شش مؤلفه فرعی)، مولفه های فنی (شامل هشت مؤلفه فرعی) و مولفه های اخلاقی (شامل دو مؤلفه فرعی) می باشد. نتیجه گیری: آیین نامه راهبری سازمانی باید مطابق با شرایط بومی کشور باشد. پیشنهاد می شود که مجلس شورای اسلامی مطابق با شرایط بومی آیین نامه اداره امور سازمانی را تصویب و دیوان محاسبات مسئول نظارت بر آن باشد. واژگان کلیدی: بخش عمومی، راهبری سازمانی، سازمان های دولتی نتیجه گیری: عوامل کلیدی به دست آمده در این پژوهش علاوه بر اینکه با نتایج به دست آمده از پژوهش هایی که در این حوزه انجام شده است مطابقت دارند، نسبت به یافته های گذشته از نوعی جامعیت نیز برخوردارمی باشند از همین رو کارایی و توانایی روش شبکه خزانه برای اکتساب دانش ضمنی در فرآیند مدیریت دانش برجسته می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 581

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 500 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    61-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    481
  • دانلود: 

    494
چکیده: 

زمینه: در سال های آتی بزرگترین دغدغه سازمان ها صرفنظر از بقا و سودآوری، ایجاد بستری برای یادگیری و کاربرد آموخته ها خواهد بود و طراحی الگوی یادگیری چندسطحی و پیاده سازی آن می تواند از اهمیت ویژه ای در جهت خط مشی گذاری برخوردار باشد. هدف: این تحقیق با هدف احصاء مکانیزم های چندسطحی یادگیری سازمانی موثر بر خط مشی گذاری در سازمان-های کوچک و متوسط استان تهران انجام شده است روش ها: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی اکتشافی می باشد. جهت شناسایی سازوکارهای فرآیندهای چندسطحی یادگیری سازمانی از رویکرده سه مرحله ای استفاده گردیده است. در مرحله اول با مطالعه گسترده ادبیات موضوع، 48 کد (سازوکار یادگیری سازمانی) شناسایی گردید. در مرحله دوم، با ورود به محیط واقعی در بین 10454 شرکت کوچک و متوسط استان تهران سعی گردید که سازوکار های یادگیری سازمانی شناسایی شود. به همین جهت پرسشنامه ای حاوی 55 سؤال در نمونه 371 که به طور تصادفی انتخاب گردیده بود، توزیع شد و اطلاعات جمع آوری گردید. در مرحله سوم با مراجعه به این شرکت ها و بررسی اسناد و مدارک آن ها و انجام مصاحبه با مدیران و خبرگان آن ها سازوکارهای یادگیری بکارگرفته شده در این شرکت ها شناسایی و مورد بررسی واقع گردید. در نهایت، از تلفیق سه رویکرد قبل، مدل سازوکارهای فرآیند چندسطحی یادگیری نهایی شد. یافته ها: بر اساس نتایج، در مرحله کشف و شهود، 41 مکانیزم در قالب چهار مقوله، در مرحله تفسیر 20 مکانیزم در سه مقوله اصلی، مرحله ادغام 9 مکانیزم در دو مقوله اصلی و در نهایت16سازوکار های مرحله نهادینه سازی در قالب سه مقوله اصلی قرار گرفتند. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق می تواند آگاهی محققین و مدیران را در خصوص سازوکار های یادگیری سازمانی که به فرآیند خط مشی گذاری کمک می کند، را افزایش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 481

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    79-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    829
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی موانع اجرای خط مشی های عمومی در حوزه ستادی وزارت نفت ایران می باشد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع تحقیق اکتشافی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران حوزه ستادی وزارت نفت می باشند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 260 نفر می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است. برای بررسی روایی ابزار سنجش از روایی محتوا و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، شاخص kmo و آزمون بارتلت، تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار spss و فرایند تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نرم افزار expert choice انجام شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که در بین موانع اجرای اثربخش خط مشی های دولتی در حوزه ستادی وزارت نفت به ترتیب: موانع مدیریتی با 276/0وزن، موانع انسانی با 185/0وزن، موانع ارتباطی با 140/0وزن، موانع محیطی با 85/0وزن، موانع مربوط به ماهیت خط مشی با 765/0وزن و موانع سیستمی با 541/0 وزن از اولویت برخوردارند. نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن است که موانع در اجرای اثربخش خط مشی های دولتی زیاد بوده و بسیاری از خط مشی ها بطور ناقص اجرا شده یا اصلا به اجرا درنمی آیند. در این راستا تعدادی از این موانع شناسایی و اولویت بندی گردیدند که مدیران و مسولین حوزه ستادی وزارت نفت می توانند با توجه به نتایج پژوهش حاضر نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 829

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    89-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    751
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

زمینه: کارآفرینی به عنوان موتور توسعه صنعت به عنوان عامل اصلی بازآفرینی قابلیت های اقتصادی و سازمانی به شمار می رود بر این اساس شناسایی عوامل اثر گذار بر آن مورد تاکید قرار گرفته است، هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر کارآفرینی سازمانی انجام شده است. روش: روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی پرسنل محصولات لبنی هموطن به حجم 250 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم، 148 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب گردیده و پرسشنامه های پژوهش بین آنان توزیع شد. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه ی استاندارد ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک و کارآفرینی سازمانی بود که بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تدوین شدند. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL و از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک و ابعاد آن، پشتیبانی شرکت، بهره وری مدیریتی و کمک به تصمیمات می تواند بر توسعه کارآفرینی سازمانی موثر باشند. نتیجه گیری: در نتیجه از عواملی که می بایست در توسعه کارآفرینی سازمانی مورد توجه قرار گیرد ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 751

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    103-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    927
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

زمینه: امروزه شهرداری یکی از مهم ترین نهادها مدیریت شهری در ساختارهای اجتماعی و سیاسی محسوب می شود؛ که تحت تأثیر انقلاب اطلاعات و ارتباطات قرارگرفته است و به عنوان ابزاری قدرتمند جهت تسریع و دسترسی سریع به شهرداری الکترونیک موردتوجه قرار می گیرد شهرداری الکترونیک و استفاده بخش عمومی از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در راستای منحصر شدن بر عرضه خدمات، تشویق شهروندان به مشارکت بیشتر در تصمیم گیری و افزایش مؤلفه های پاسخگویی، شفافیت و اثربخشی در دولت می داند. هدف: در این تحقیق ضمن بررسی مبانی نظری شهرداری الکترونیک، استقرار صحیح ICT (همراه با رفع چالش ها و موانع در این حیطه) به عنوان ابزاری قدرتمند جهت دسترسی به شهرداری الکترونیک موردتوجه قرارگرفته است. روش ها: تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. شیوه گردآوری داده ها، تک مقطعی و ابزار آن پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران شهرستان آبیک است که در بین آن ها پرسشنامه توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار Spss و SMART PLS استفاده شده و مدل اندازه گیری با استفاده فن حداقل مجذورات جزی و نرم افزار Smart Pls ارزیابی گردیده است. یافته ها: ازآنجای که مقدار آماره t برای مسیرهای تحقیق بزرگ تر از 1. 96 می باشد می توان نتیجه گرفت که در سطح خطای 0. 05 همه مسیرها معنی دار بوده اند و یافته های تحقیق نشان می دهد که پیاده سازی فناوری اطلاعات (از طریق حل چالش ها و ﻣ ﺸ ﮑ ﻼ ت ﻋ ﺪ ﯾ ﺪ ه شناسایی شده در حیطه فناوری اطلاعات) بر شهرداری الکترونیکی ازنظر کارمندان و مدیران در شهرستان آبیک تأثیر مثبت دارد. همچنین تمام شاخص های مدل اندازه گیری و مسیرهای متناظر فرضیات نیز مورد تائید قرار گرفت. نتیجه گیری: ازآنجاکه ﻣ ﺸ ﮑ ﻼ ت ﻋ ﺪ ﯾ ﺪ ه شناسایی شده در حیطه فناوری اطلاعات در ﮐ ﺸ ﻮ رﻫ ﺎ ی درحال توسعه ﺑ ﺎ ﻋ ﺚ ﺷ ﺪ ه ﮐ ﻪ مدل های پیاده سازی شهر الکترونیک ﺟ ﻮ اﺑ ﮕ ﻮ ﻧ ﺒ ﻮ ده ازاین رو ﮐ ﺸ ﻮ رﻫ ﺎ ی ﻣ ﺬ ﮐ ﻮ ر با رفع این چالش ها، نیازﻣ ﻨ ﺪ ﻣ ﺪ ل ﺗ ﻮ ﺳ ﻌ ﻪ ﺧ ﺎ ص خود درزمینه پیاده سازی شهر الکترونیک می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 927

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0