مقدمه و هدف پژوهش: از آنجا که شهروندی از مفاهیم کلیدی در شناخت و توصیف جایگاه و وضعیت انسان امروزی است، می طلبد تا به نیازهای این جایگاه از طریق زنجیره ای از فعالیت های فرهنگی- آموزشی پاسخی مناسب و درخور داده شود. اینکه این فعالیت ها چگونه و با چه سازوکارهایی می تواند بر تحول فرهنگ شهروندی تاثیرگذار باشد، موضوع اصلی این مقاله است. هدف اصلی تحقیق شناخت میزان تاثیر فعالیت های سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در توسعه فرهنگ شهروندی است.روش تحقیق: روش پژوهش در این بررسی، توصیفی- تحلیلی است که اطلاعات آن به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردیده است.یافته های پژوهش: حاکی از آن است که فرضیه های فرعی شامل: تاثیر فعالیت های آموزشی، تبلیغی و تفریحی بر توسعه سطح بهداشت و سلامت جسمی شهروندان به میزان 61.2% زیاد، سلامت روانی به میزان 43% زیاد، توسعه اخلاق و رفتار شهروندی و حس احترام به دیگران در نزد شهروندان به میزان 54.6% متوسط تا خیلی زیاد، حس نوع دوستی شهروندان به میزان 50.7% متوسط تا خیلی زیاد، توسعه امنیت فردی شهروندان به میزان 39.2% در حد صفر، توسعه امنیت اجتماعی شهروندان به میزان 24.5% در حد صفر، توسعه سطح مشارکت سیاسی شهروندان به میزان 51.9% متوسط تا زیاد و فرضیه فرعی آخر، تاثیر معنادار فعالیت های آموزشی، تبلیغی و تفریحی بر توسعه سطح مشارکت اجتماعی، فرهنگی شهروندان به میزان 42.5% در حد متوسط تا زیاد رد یا تایید شدند فرضیه اصلی (فعالیت های آموزشی، تبلیغی و تفریحی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران بر توسعه فرهنگ شهروندی تاثیر معناداری دارد) نیز به میزان میانگین مجموع درصد تایید فرضیه های فرعی (30 درصد) در حد زیاد مورد تایید قرار گرفت.نتیجه گیری: نتایج برآمده از تحقیق ناظر بر ارتباط ضعیف و تاثیر نه چندان مثبت فعالیتهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر توسعه امنیت وتاثیر متوسط بر مشارکت سیاسی و اجتماعی ،فرهنگی و نیز تاثیر مثبت ودر حد زیاد بر سلامت جسمی و روانی و اخلاق و رفتار شهروندان تهرانی است.