Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    3-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1457
  • دانلود: 

    832
چکیده: 

شبکه های اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در به روزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی به خصوص دانشجویان قرار می دهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل می دهند، که از این تعداد 217 نفر به عنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای معتبر سازی پرسشنامه و استخراج متغیرهای مورداندازه گیری تحقیق، هم از روش پانل متخصصان و هم پیش آزمون از سوالات استفاده شد. روایی سوالات پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان دانشگاه بوعلی سینا تایید و پایایی آن نیز از طریق آزمون تتای ترتیبی محاسبه و به میزان 88/. به دست آمد. نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانشجویان کشاورزی (4/52 درصد) به استفاده از شبکه های اجتماعی نگرش مثبتی دارند. همچنین دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و با جنسیت زن بیشتر از این شبکه ها استفاده میکنند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان نشان داد که تبادل اطلاعات با همکلاسی ها و اساتید، بهبود فرهنگ مطالعه و یادگیری، بهبود ارتباطات فردی و اجتماعی و افزایش احتمال شغل یابی مهمترین عامل های شناسایی شد می باشند که این عوامل در مجموع 61 درصد واریانس کل متغیرها را تبیین می کنند. همچنین نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان کشاورزی با نگرش آنها نسبت به استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنی دار در سطح 99 درصد وجود دارد و نیز نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر این موضوع بود که بین نگرش دانشجویان زن و مرد نسبت به شبکه های اجتماعی تفاوت معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان علاقه به شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 95 درصد وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 832 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    17-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگی های آموزش گیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم می سازد. در این رابطه تعدد راهبرد های پیشنهادی بستر سازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب می کند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبه بندی راهبردهای استقرار آموزش کارآفرینانه در نظام آموزش عالی کشاورزی بود. بر اساس مرور ادبیات صورت گرفته مولفه های آموزش کارآفرینانه استخراج و به شکل شبکه ای از مفاهیم به هم مرتبط مورد توجه قرار گرفت. نظر به اینکه بهبود عملکرد نوعی از مسائل تصمیم گیری چندمعیاره، برای حل صورت مسئله شبکه ای ایجاد شده و به منظور رتبه بندی راهبرد های آموزش کارآفرینانه، از جامعه ای از صاحب نظران آموزش کارآفرینی کشور به شمار 21 تن نظرخواهی شد. بر اساس فرآیند تحلیل شبکه ای که تئوری عمومی سنجش نسبی است و به منظور استنتاج مقیاس هاس نسبی تقدمی مرکب، تک تک عناصر تشکیل دهنده شبکه روابط بین معیارها و راهبرد های تشکیل دهنده آموزش کارآفرینانه در یک فضای تصمیم مورد سنجش قرار گرفت. حل اَبرماتریس مربوطه به کمک نرم افزار Super Decision نشان داد که تعامل بین صنعت و دانشگاه در یک ساختار شبکه ای به عنوان راهبرد مناسب تر در تحقق معیار های آموزش کارآفرینانه کشاورزی نقش آفرینی می کند. نتیجه تحلیل حساسیت نیز نشان داد ساختار شبکه ای پیشنهادی می تواند قابلیت تکرار داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    30-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    509
  • دانلود: 

    497
چکیده: 

نیرنگ ورزی تحصیلی یکی از شکل های کژرفتاری است که امروزه به یکی از بزرگ ترین نگرانی های مؤسسه های آموزش عالی تبدیل شده است. نیرنگ ورزی تحصیلی به دو صورت نیرنگ ورزی در آزمون ها و نیرنگ ورزی در تکلیف های درسی آشکار می شود. هدف این تحقیق بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی و عامل های مؤثر بر آن بود. روش تحقیق این مطالعه علّی-ارتباطی بود. جامعه ی آماری آن مشتمل بر 1456 دانشجوی کارشناسی دانشگاه می باشد که از میان آنان 232 تَن به صورت تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود. روایی این ابزار بر پایه ی رأی صاحب نظران آموزش کشاورزی تایید و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای ترتیبی با استفاده از نرم افزار R برای نگرش به نیرنگ ورزی تحصیلی 74/0 و برای عامل های مؤثر در آن 87/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از آزمون های من ویت نی، کروسکال والیس، ضریب هم بستگی اسپیرمن و تحلیل عاملی اکتشافی پردازش شد. یافته ها نشان داد رایج ترین شیوه نیرنگ ورزی در آزمون ها نگاه کردن به برگه دیگران و نوشتن روی کاغذ و رایج ترین شیوه نیرنگ ورزی در تکلیف ها گرفتن مقاله از اینترنت و گرفتن تکلیف ها از هم کلاسی ها می باشد. یافته های بدست آمده از تحلیل هم بستگی نشان داد بین معدل دانشجویان و نگرش آنان به نیرنگ ورزی تحصیلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. یافته های آزمون من ویت نی نیز نشان داد بین نگرش دانشجویان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی برحسب پیشینه ی مشروطی اختلاف معنی داری وجود دارد به طوری که دانشجویان بدون پیشینه ی مشروطی نگرش منفی تری نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی داشته اند. بنابر یافته های آزمون کروسکال والیس بین نگرش دانشجویان به نیرنگ ورزی تحصیلی بر حسب دانشکده تفاوت آماری معنی داری وجود دارد و دانشجویان دانشکده ی مهندسی زراعی و عمران روستایی نگرش منفی تری نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی داشته اند. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد دو عامل ضعف برنامه ریزی آموزشی و عامل های موقعیتی و هنجارهای اجتماعی می توانند بیش از 40 درصد واریانس انگیزه ی نیرنگ ورزی تحصیلی را تبیین کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 509

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 497 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    43-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    474
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

یکی از نیازهای ضروری تغذیه انسان، تأمین پروتئین حیوانی است. گوشت مرغ به عنوان یک منبع با ارزش پروتئینی، در سال های اخیر در تغذیه انسان، در جهان استفاده می شود. بیماری های سه گانه نیوکاسل، آنفلوانزا و برونشیت از دیر باز از جمله عامل های اصلی تلفات صنعت مرغ داری در بیشتر کشورها بوده اند. مدیریت نادرست مرغداری ها بیش از هر چیز به پایین بودن آگاهی، دانش و مهارت های فنی مرغداران مربوط است. شناخت دانش و رفتار مدیریتی مرغداران در مهار این بیماری ها به مرغ داران کمک می کند تا در بهبود تولید و افزایش بازده این صنعت تلاش کنند. این تحقیق به همین منظور انجام شده است. جامعه ی آماری 220 تن از مرغداران استان بوشهر است. بر پایه رابطه ی نمونه گیری کوکران 140 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند که برای افزایش اطمینان به 146 تن افزایش یافت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که روایی آن با انجام اصلاحات لازم به کمک کارشناسان مربوطه و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (9/0-78/0 =) تایید شد. نتایج به دست آمده از آزمون رتبه ای من ویت نی نشان داد که تحصیلات و دسترسی به اطلاعات به طور معنی-داری بر دانش مرغ داران برای کنترل بیماری های یاد شده موثر بودند و این دانش همراه با هنجارهای اجتماعی و دسترسی به اطلاعات متغیرهای تاثیرگذار بر رفتارهای مدیریتی مرغداران هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 474

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    57-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    721
  • دانلود: 

    572
چکیده: 

دانشگاه ها در قبال افزایش سطح آگاهی ها، دانش، مهارت ها و ارزش های مورد نیاز دانشجویان و جامعه برای ایجاد آینده ای پایدار مسئول هستند. با این وجود، تلفیق توسعه ی پایدار در آموزش عالی هنوز در گام های ابتدایی خود مانده و با چالش های بسیاری روبه روست. از این رو، شناسایی عامل های اثرگذار بر آموزش توسعه ی پایدار در ساختار دانشگاهی به منظور چیره شدن بر این چالش ها ضرورتی انکارناپذیر است. از 1810 تن جامعه ی آماری، شمار 182 دانشجو به عنوان نمونه ی آماری با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب (جنس و مقطع تحصیلی) انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان موضوعیِ دارای اثر پژوهشیِ مرتبط با آموزش عالی پایدار و پایایی آن با محاسبه ی ضریب تتای ترتیبی (91/0 – 83/0 =θ ) تأیید شد. داده ها در محیط نرم افزارهای SPSSWin20 و R پردازش شدند. یافته های آمار توصیفی (تحلیل عاملی تشخیصی) نشان دادند که عامل های اثرگذار بر توسعه ی آموزش عالی پایدار در هفت عامل تعهد مدیریت دانشگاه، داشتن دانش در زمینه ی آموزش عالی پایدار، آموزش های پایداری محور، همکاری و مشارکت، نگرش نسبت به پایداری، حمایت مدیریت و زیرساخت ها، و فرهنگ دانشگاهی شناسایی شدند. برونداد رگرسیون ترتیبی گویای آن بود که عامل های شناسایی شده در مجموع 1/52 درصد از احتمال واریانس آموزش توسعه ی پایدار را تبیین می کنند (521/0 =R2 ناگلکرک).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 572 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    75-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    355
  • دانلود: 

    538
چکیده: 

دانشگاه ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دانش محور ایفا می کنند و برای دستیابی به این منظور، استفاده از همه ظرفیت ها از جمله سرمایه های فکری به عنوان دارایی های نامشهود، دارای اهمیت است. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و اندازه گیری عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی با تأکید بر اثر میانجی سرمایه ارتباطی می باشد. این تحقیق، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع میدانی است. جامعه آماری این تحقیق را 220 تن از اعضای هیئت علمی و مدرسان مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت 140 تن از آنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استاندارد نیتی و راوی، استفاده شد. روایی محتوایی، همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی 831/0 و تتای ترتیبی 772/0 ابزار تحقیق تأمین شد. مدل سازی معادله های ساختاری تعاملی در نرم افزار SMART-PLS3 نشان داد که هر دو متغیر سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد این مرکزها دارند. افزون بر این، متغیر سرمایه ارتباطی، اثر میانجی بر رابطه بین سرمایه انسانی و عملکرد ایفا می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 355

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 538 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    88-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    685
  • دانلود: 

    558
چکیده: 

افزایش سریع جمعیت جهان همراه با مهاجرت شهری منجر به افزایش تقاضا برای مواد غذایی شده است که به نوبه خود منجر به تولید مقدار زیادی از پسماندهای کشاورزی می شود، اگرچه مشخص شده است که انباشت پسماند اثرات بسیار سوء بر انسان و محیط زیست دارد، چنین پسماندهایی اگر به درستی مدیریت شوند، می تواند منبع زیستی مهم برای افزایش امنیت غذا در جوامع کشاورزی باشد. با این حال، علیرغم مزایای استفاده از پسماندهای کشاورزی از لحاظ پایداری زیست محیطی و اقتصادی هنوز این نوع رفتار در بین کشاورزان مورد پذیرش قرار نگرفته است. بنابراین، هدف از این مطالعه حاضر بررسی عوامل روانشناسی بر رفتار کشاورزان در استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی می باشد. برای رسیدن به این هدف از تئوری رفتار برنامه ریزی شده به عنوان چارچوب اصلی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کشاورزان شهرستان خرم آباد (25858N= ) بوده است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 375 نفر تعیین شد و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزار AMOS24 استفاده شد. نتایج آزمون من وایتنی نشان داد که بین کشاورزانی که در کلاس های ترویجی مدیریت پسماند شرکت کرده اند با کشاورزانی که در این کلا س ها شرکت نکرده اند از لحاظ رفتار، نگرش، هنجارذهنی و باورهای رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک شده رابطه مثبتی با رفتار کشاورزان در استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی دارند. بعلاوه نتایج نشان داد که نگرش بیشترین اثر مستقیم و باورهای رفتاری بیشترین اثر غیر مستقیم را بر رفتار کشاورزان داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 685

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 558 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    104-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    331
  • دانلود: 

    487
چکیده: 

این تحقیق با هدف تبیین کیفی الگویی مفهومی برای توسعه برند دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی صورت گرفت. مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. این تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه ژرفانگر نیمه ساختارمند صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی، دانش آموختگان و کادر مدیریتی و اداری این دانشگاه بوده است. از طریق نمونه گیری هدفمند نظری، 20 نفر از بین جامعه مورد مطالعه انتخاب شد. فرآیند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانه سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. از تحلیل محتوای کیفی مضمونی برای پردازش اطلاعات گردآوری شده از طریق مصاحبه اقدام شد. روی همرفته یافته-های این تحقیق به شناسایی و تعریف 116 نشانگر برای توسعه برند دانشگاهی منجر شد. این مجموعه نشانگر در چهار لایه مشتمل بر 14 مولفه طبقه بندی شد. لایه اول یعنی تصویر برند دانشگاه (یا ارزش ویژه برند دانشگاه)؛ شش مولفه شامل؛ آگاهی برند (5 نشانگر)، تداعی برند (6 نشانگر)، برتری برند (5 نشانگر)، پاسخ احساسی به برند (6 نشانگر)، هویت سازی با برند (6 نشانگر) و طنین برند در برگیرنده رسانش، وفاداری و پشتیبانی از برند (با 9 نشانگر) شناسایی شده است. لایه دوم با عنوان تجربه دانشگاه دربرگیرنده سه طبقه یا مولفه شامل تجربه ارتباطی_ اجتماعی دانشگاهی (8 نشانگر)، تجربه توسعه فردی_ شخصیتی دانشگاهی (9 نشانگر) و تجربه احساسی (3 نشانگر) است. لایه سوم یا درک از کیفیت دانشگاه؛ در برگیرنده سه مولفه کیفیت تحصیلی (10 نشانگر)، کیفیت زندگی (8 نشانگر)، کیفیت روابط انسانی و اجتماعی در دانشگاه یا اجتماع درون دانشگاه (14 نشانگر) و اثرات و خروجی های دانشگاه یا حضور اجتماعی دانشگاهی (14 نشانگر) را شامل می شود. لایه چهارم، یعنی درک از کیفیت جامعه میزبان دانشگاه (برند مکانی دانشگاه) با 10 نشانگر توصیف شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 331

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 487 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کریمی سعید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    124-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    591
  • دانلود: 

    621
چکیده: 

هدف این پژوهش توصیفی-همبستگی بررسی رابطه ی مهارت های استخدام پذیری و سازگاری مسیر شغلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی رشته های کشاورزی دانشگاه های بوعلی سینا و اراک در سال تحصیلی 97-1396 بود که بر پایه ی جدول کرجسی و مورگان، 341 تن از آنان با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب به عنوان نمونه ی تحقیق گزینش شدند. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه آلفای ترتیبی برای مقیاس های اصلی پرسشنامه (در دامنه بین 80/0 تا 93/0) ارزیابی و تایید شد. داده ها با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی و مدل سازی معادله های ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مجموعه مهارت های استخدام پذیری با سازگاری مسیر شغلی رابطه مثبت و معنی داری دارند. همچنین نتایج بیانگر آن بود که مهارت های حل مسئله قوی ترین ارتباط معنی دار را با چهار زیرمجموعه سازگاری مسیر شغلی یعنی نگرانی، کنترل، کنجکاوی و اعتماد مسیر شغلی دارد. نتایج این بررسی بر اهمیت توسعه مهارت های استخدام پذیری دانشجویان به منظور تقویت سازگاری مسیر شغلی آنان تاکید می کند. بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی برای سیاستگذاران و آموزشگران در زمینه توسعه مهارت های استخدام پذیری و سازگاری مسیر شغلی ارایه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 621 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    139-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    345
  • دانلود: 

    492
چکیده: 

ببرای توفیق در زمینه فناوری زیستی نیاز به نیروی انسانی آموزش دیده در همه بخش ها وجود دارد. آموزش جامع، پیش نیاز تربیت نیروی انسانی است. هدف این پژوهش، شناسایی عامل های موثر بر الزام های آموزشی توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه محققان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 421 تن از محققان 14 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بودند که بر مبنای فرمول کوکران، حجم نمونه 201 نفر برآورد شد و برای کاهش خطا و پوشش افراد بی پاسخ، به 216 افزایش یافت. ابزار گردآوری داده های تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظر استادان دانشگاه تهران و پایایی متغیرها با استفاده از پیش آزمون و ضریب تتای ترتیبی (87/0 (θ =با استفاده از نرم افزار R تایید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عامل های موثر بر الزام های آموزشی توسعه فناوری زیستی را می توان در 6 عامل سیاست گذاری، مدیریتی، تحقیقاتی، ترویجی، زراعی و مصرفی خلاصه کرد. این عامل ها در مجموع 49 درصد از واریانس متغیرهای مؤثر بر الزام های آموزشی فناوری زیستی کشاورزی را تبیین کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 345

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 492 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button