Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    892
  • دانلود: 

    521
چکیده: 

دستیابی به موفقیت های والا و ارزنده در مراکز آموزش عالی وابستگی عمیقی به سیرت و اخلاق استادان آن دارد، زیرا این استادان هستند که با نقش فعال خود تحقق اهداف آموزش عالی را میسر می سازند. از این رو، در این پژوهش به بررسی تاثیر سیرت نیکوی استادان بر انگیزش تحصیلی از منظر دانشجویان دانشگاه اصفهان پرداخته می شود.این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پیمایش 13281 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان هستند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 373 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد شده (پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر) و محقق ساخته (سیرت نیکو) استفاده شد. سپس روایی محتوایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق بازبینی توسط کارشناسان مربوطه تایید و پایایی کل پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ 0.91 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری 20 SPSS استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد، در کلیت امر، سیرت نیکوی استادان بر انگیزش تحصیلی دانشجویان به عنوان فرضیه اصلی پژوهش تاثیرگذار است، اما در ارتباط با فرضیات فرعی نتایج حاکی از آن شد که تاثیر هر یک از سه مولفه حکمت، تواضع، شور و اشتیاق از مولفه های سیرت، بر روی انگیزش تحصیلی دانشجویان معنادار نیست، درحالی که در دیگر مولفه های سیرت نیکو، همچون: صداقت، شجاعت، شوخ طبعی و غمخواری با انگیزش تحصیلی دانشجویان تاثیر معناداری حاکم است. بنابراین می توان نتیجه گرفت سیرت نیکوی استادان در ابعاد صداقت، شجاعت، شوخ طبعی و غمخواری هرچقدر بالا باشد، انگیزش تحصیلی دانشجویان بالاتر خواهد رفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 892

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 521 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    23-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    766
  • دانلود: 

    192
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر باورهای معرفت شناختی بر رفتار اشتراک دانش و مقایسه آن در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. برای دستیابی به این هدف، از روش توصیفی- همبستگی با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی بهره گرفته شد. کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در چهار گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی- مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی جامعه مورد مطالعه را تشکیل دادند. حجم نمونه مورد مطالعه برابر با 357 نفر تعیین شد و از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شد. به منظور گردآوری داده های موردنیاز از دو پرسشنامه اشتراک دانش و باورهای معرفت شناختی استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق روایی محتوایی و محاسبه آلفای کرونباخ تعیین گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که باورهای دانشجویان موردمطالعه درباره مطلق دانستن دانش و ذاتی تلقی کردن توانایی یادگیری نقش موثری در پیش بینی اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارند، درحالی که تاثیر باورهای ساده دانستن دانش و سریع بودن فرایند یادگیری بر اشتراک دانش معنی دار نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 766

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 192 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    41-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1583
  • دانلود: 

    1055
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی در سازگاری شغلی معلمان است.روش تحقیق حاضر، توصیفی- همبستگی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری بود.نمونه پژوهش، شامل 312 نفر از معلمان ابتدایی شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی است که به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ا انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های سازگاری شغلی (پورکبیریان، 1386)، سرمایه اجتماعی (بردبار، 1391) و هوش فرهنگی (ارلی و انگ، 2003) استفاده شد. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم، با ضریب رگرسیون 0.57، قادر به پیش بینی سازگاری شغلی است، همچنین، هوش فرهنگی به صورت مستقیم، با ضریب رگرسیون 0.23، سازگاری شغلی را پیش بینی نمود.تحلیل نقش میانجی سرمایه اجتماعی نشان داد هوش فرهنگی به واسطه سرمایه اجتماعی، دارای نقش غیرمستقیم نیز در تبیین سازگاری شغلی هست و با افزودن سرمایه اجتماعی به مدل پیش بینی، به واسطه نقش میانجی سرمایه اجتماعی، قدرت پیش بینی سازگاری شغلی بر اساس هوش فرهنگی، افزایش می یابد. همچنین، ضریب همبستگی های چندگانه (R2)، 0.332 به دست آمد. در مجموع، پیش بینی کننده های حاضر در مدل، توانستند 33.2 درصد واریانس سازگاری شغلی را تبیین نمایند. از یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که برای افزایش سازگاری شغلی معلمان، باید زمینه و بستر مناسب را برای افزایش و ارتقای سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی در میان این قشر فراهم نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1583

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1055 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    67-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2284
  • دانلود: 

    966
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی مفهوم توانمندسازی روان شناختی و رابطه آن با سرمایه روان شناختی معلمان بود. روش آماری پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان رسمی و تمام وقت مدارس ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تدریس بوده و تعداد آنها 4805 نفر بود. از این تعداد 200 نفر مطابق با روش تعیین حجم نمونه استیونز (1996) و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (2007) بود. هر دو پرسشنامه به منظور روایی محتوایی مورد بازنگری و تایید هفت نفر متخصص مدیریت قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایه روان شناختی و ابعاد آن (خودکارآمدی، امیدواری، انعطاف پذیری و خوش بینی) و توانمندسازی روان شناختی معلمان مدارس ابتدایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p£0.05). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادکه هر چند سرمایه روان شناختی در کل قادر به پیش بینی توانمندسازی روان شناختی معلمان است، با وجود این، از بین ابعاد سرمایه روان شناختی امیدواری 21.9 درصد و انعطاف پذیری 3.6 درصد از توانمندسازی روان شناختی معلمان مدارس ابتدایی را پیش بینی می کنند و ابعاد خودکارآمدی و خوش بینی به تنهایی پیش بینی کننده توانمندسازی روان شناختی معلمان مدارس ابتدایی نیستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 966 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    83-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    710
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی و هنجار یابی سیاهه سنجش صلاحیت اخلاقی دبیران دوره متوسطه اول شهر اصفهان اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیران دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده اند که تعداد 750 نفر آنان به روش تصادفی ساده و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران (2000) به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و سیاهه صلاحیت اخلاقی مارتین و آشتین (2010) در مورد آنها اجرا شد. در این پژوهش، برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و در روایی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای سیاهه صلاحیت اخلاقی برابر 0.95 و برای خرده مقیاس های مراقبت فعال از دیگران، انجام عمل اخلاقی، تعهد به عمل درست، از خودگذشتگی، تصدیق اشتباهات خود، پذیرش اشتباهات خود، پذیرش اشتباهات دیگران و اعتماد به دیگران، به ترتیب 0.85، 0.84، 0.72، 0.93، 0.79، 0.85، 0.51، 0.93 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی گویه های سیاهه صلاحیت اخلاقی نشان داد که این ابزار دارای هشت عامل با شاخص های برازش مطلوب است. همچنین، این سیاهه یک مقیاس تشخیصی است که مدیران می توانند میزان صلاحیت اخلاقی را در مدارس و نواحی آموزشی به کمک آن تعیین کنند و بر حسب جداول هنجار، پس از تشخیص نقاط قوت و ضعف، رهنمودهایی برای بهبود آن ارائه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    105-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    994
  • دانلود: 

    326
چکیده: 

هدف از این مطالعه، مقایسه ابعاد مهارت های اجتماعی دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی بدون کیف و مدارس دولتی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان های بدون کیف و دولتی شهر اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. از آزمودنی ها خواسته شد به پرسشنامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) پاسخ دهند. روش مطالعه علی- مقایسه ای بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مهارت اجتماعی دانش آموزان مدارس بدون کیف و دولتی تفاوت معنی داری وجود دارد. میان این دو گروه در دو بعد ابراز وجود و کنترل خود تفاوت معناداری وجود دارد. در ابعاد همکاری و همدلی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 994

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 326 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    121-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1082
  • دانلود: 

    331
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان تاثیر مداخلات چند بعدی شناختی - رفتاری، بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهر اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر اصفهان بودند. بدین منظور، 54نفر از دانش آموزان سال سوم راهنمایی در سال تحصیلی 92-1391 از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (27 نفر گروه آزمایش و 27 نفر گروه کنترل). برنامه مداخلات چند بعدی مارتین (2008) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده این پژوهش مقیاس انگیزش تحصیلی والراند (1990) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد مداخلات چندبعدی بر انگیزش تحصیلی درونی دانش آموزان تاثیر داشت (p=0.0001). همچنین، مداخلات چندبعدی بر انگیزش تحصیلی بیرونی دانش آموزان تاثیر داشت (p=0.0001).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1082

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 331 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0