مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,284
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم توانمندسازی روان شناختی و رابطه آن با سرمایه روان شناختی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 82

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی مفهوم توانمندسازی روان شناختی و رابطه آن با سرمایه روان شناختی معلمان بود. روش آماری پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش, کلیه معلمان رسمی و تمام وقت مدارس ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تدریس بوده و تعداد آنها 4805 نفر بود. از این تعداد 200 نفر مطابق با روش تعیین حجم نمونه استیونز (1996) و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (2007) بود. هر دو پرسشنامه به منظور روایی محتوایی مورد بازنگری و تایید هفت نفر متخصص مدیریت قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایه روان شناختی و ابعاد آن (خودکارآمدی, امیدواری, انعطاف پذیری و خوش بینی) و توانمندسازی روان شناختی معلمان مدارس ابتدایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p£0.05). همچنین, نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادکه هر چند سرمایه روان شناختی در کل قادر به پیش بینی توانمندسازی روان شناختی معلمان است, با وجود این, از بین ابعاد سرمایه روان شناختی امیدواری 21.9 درصد و انعطاف پذیری 3.6 درصد از توانمندسازی روان شناختی معلمان مدارس ابتدایی را پیش بینی می کنند و ابعاد خودکارآمدی و خوش بینی به تنهایی پیش بینی کننده توانمندسازی روان شناختی معلمان مدارس ابتدایی نیستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی جندانی، محبوبه، هویدا، رضا، و سماواتیان، حسین. (1394). مفهوم توانمندسازی روان شناختی و رابطه آن با سرمایه روان شناختی معلمان. رویکردهای نوین آموزشی، 10(1 (پیاپی 21) )، 67-82. SID. https://sid.ir/paper/201700/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی جندانی محبوبه، هویدا رضا، سماواتیان حسین. مفهوم توانمندسازی روان شناختی و رابطه آن با سرمایه روان شناختی معلمان. رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1394؛10(1 (پیاپی 21) ):67-82. Available from: https://sid.ir/paper/201700/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه رضایی جندانی، رضا هویدا، و حسین سماواتیان، “مفهوم توانمندسازی روان شناختی و رابطه آن با سرمایه روان شناختی معلمان،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 21) ، pp. 67–82، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201700/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا