با ورود معنویت به تحقیقات سازمان و مدیریت، بهبود قابل توجهی اتفاق افتاده است. برای مدت ها معنویت از تحقیقات سازمان و مدیریت کنار گذاشته شده بود اما تحقیقات فزاینده ای نشان داد که آن مرتبط و یکپارچه کننده بسیاری از نتایج در سطوح فردی، سازمانی و جامعه است. در تحقیقات صورت پذیرفته بیشتر به نقش رهبر معنوی و محیط کار معنوی پرداخته شده و نقش پیروان معنوی در معادله رهبری نادیده گرفته شده است. این مطالعه با رویکردی توسعه ای و با بهره گیری از نظرات خبرگان در صدد است ویژگی های پیروان معنوی را شناسایی و اثرات آن بر اثربخشی رهبری را مورد بررسی قرار دهد. برای بررسی نقش مولفه های پیرو معنوی از روش شبکه های عصبی فازی استفاده شده است و یافته های تحقیق نشان می دهد مولفه های تقوا، تفکر انتقادی، مشارکت فعال، خودآگاهی و انسان دوستی می توانند نقش قابل توجهی در تبیین اثربخشی رهبری داشته باشند. همچنین نقش مولفه های بلوغ و عزت نفس پیروان در اثربخشی رهبری معنادار نمی باشد.