Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Modern Care Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    27
  • بازدید: 

    3382
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3382

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 27 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Modern Care Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2388
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2388

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    161-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    779
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

زمینه و هدف: توجه به کیفیت و اصلاح شیوه زندگی تا حد زیادی می تواند باعث افزایش کارایی سالمندان شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش شیوه زندگی سالم بر میزان نگرش و عملکرد سالمندان در زمینه دردهای استخوانی و مفاصل انجام شد.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی صد سالمند تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سربیشه که به روش نمونه گیری چندمرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ارسالی وزارت بهداشت مشتمل بر 11 سوال عملکردی و 13 سوال نگرشی بود که توسط افراد در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل گردید. آموزش ها طبق کتاب های سالمندان موجود در مراکز بهداشتی و طی دو مرحله برای هفت گروه انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمون های آماریPaired T Test  و Wilcoxon در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: در این مطالعه 2% سالمندان مشکل حرکتی داشتند. 8% افراد دو وعده شیر و فرآورده های لبنی استفاده می کردند که بعد از آموزش این میزان به 9% رسید. نتایج نشان داد میانگین نمره نگرش و عملکرد سالمندان بعد از آموزش نسبت به قبل از آن به طور معنی داری افزایش داشت (p<0.05).نتیجه گیری: سالمندان مستعد برای تغییر در نگرش و عملکردشان می باشند، مشروط بر آن که آموزش های داده شده، استاندارد و بر اساس نیاز آنان باشد. تعداد کمی از افراد مورد مطالعه از لبنیات و ماهی استفاده می کردند که نیاز به فرهنگ سازی در تمام سنین دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 779

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    169-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    664
چکیده: 

زمینه و هدف: عدم کفایت دیالیز یکی از عوامل تعیین کننده میزان بقا در بیماران است. بالا بردن کفایت دیالیز در بهبود و پیش آگهی بیماران دیالیزی بسیار تاثیرگذار است. فشارخون یکی از عوامل موثر بر کفایت دیالیز است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر تکنیک آرامسازی پیشرونده عضلانی بر فشارخون و کفایت دیالیز در بیماران همودیالیزی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی نود بیمار همودیالیزی در دو مرکز همودیالیز شهرستان گناباد (22 نفر) و یزد (68 نفر) در سال 1392 انجام شد. بیماران به روش بلوکبندی با بلوک های چهارتایی به دو گروه کنترل و مداخله هر کدام شامل 45 بیمار تقسیم شدند. آموزش آرامسازی به صورت اجرا توسط پژوهشگر و بیمار، در سه جلسه به صورت فردی در شرایط یکسان به افراد گروه مداخله داده شد. بیماران تکنیک را به مدت شش هفته روزی یک بار در منزل انجام دادند، سپس میزان فشارخون و کفایت دیالیز در دو گروه با هم مقایسه گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست فشارخون جمع آوری و محاسبه کفایت دیالیز با فرمول KT/V انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS  ویرایش 14 و آزمون های آماری Independent T Test و Mann-Whitney U تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد میزان فشارخون سیستولیک و دیاستولیک قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت، در حالی که بعد از مداخله تفاوت معنی داری در دو گروه به دست آمد (p<0.001). بین میانگین تغییرات کفایت دیالیز قبل و بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده شد (p<0.001) و کفایت دیالیز بعد از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه مداخله 0.12±0.31 افزایش و در گروه کنترل 0.02±0.1 کاهش داشت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، می توان بیان کرد که آموزش و اجرای تکنیک آرامسازی پیشرونده عضلانی باعث کاهش میزان فشارخون و افزایش کفایت دیالیز بیماران تحت درمان با همودیالیز می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 664 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    177-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1343
  • دانلود: 

    730
چکیده: 

زمینه و هدف: ازدواج و زندگی زناشویی نقش اساسی در تعالی و سلامت روانی انسانها داشته و احساس رضایت از زندگی نقش مهمی در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش غنی سازی روابط زناشویی بر رضایتمندی زناشویی معلمان زن مقطع ابتدایی در سال 1391 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بر روی هشتاد نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شاغل در آموزش و پرورش شهر بیرجند که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. معلمان در دو گروه مداخله (چهل نفر) و کنترل (چهل نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارت های غنی سازی روابط زناشویی در هشت جلسه نود دقیقه ای به همراه بحث گروهی به معلمان گروه مداخله داده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد 49 سوالی رضایتمندی زناشویی MSQ (Marital Satisfaction Questionnaire) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمون های آماری Independent T Test، Paired T Test،Kruskal-Wallis  و Mann-Whitney U در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مولفه های آن در معلمان گروه مداخله بعد از آموزش نسبت به قبل از آن به طور معنی داری افزایش داشت (p=0.001) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی داری بین میانگین نمره رضایتمندی زناشویی در کل و مولفه های آن قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (p>0.05).نتیجه گیری: آموزش غنی سازی روابط در افزایش رضایتمندی زناشویی و ابعاد آن (جاذبه، تفاهم، طرز تلقی و سرمایه گذاری) موثر بود، بنابراین از برنامه آموزش غنی سازی می توان به عنوان یک مداخله مناسب جهت افزایش رضایتمندی زناشویی افراد استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1343

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 730 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    186-195
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    940
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 940

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    196-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    777
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

زمینه و هدف: افزایش کیفیت آموزش پرستاری موجب ارتقای کیفیت در مراقبت پرستاری می شود. سنجش دیدگاه دانش آموختگان می تواند راه را برای برنامه ریزی و اصلاح روش های موجود روشن سازد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهر بیرجند انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 115 نفر از دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهر بیرجند در سال تحصیلی 91-90 که به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل دو بخش مشخصات جمعیت شناختی و دیدگاه دانش آموختگان در خصوص میزان تاثیر عوامل مختلف بر کیفیت آموزش دارای 32 گویه و پنج حیطه بود. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و برای بررسی پایایی از ضریب همبستگی درونی سوالات استفاده شد که ضریب Cronbach Alpha در کل 0.92 و در حیطه های مختلف از 0.70 تا 0.83 به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 15 و آزمون های آماریFriedman  و Wilcoxon تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: از 115 دانش آموخته موردمطالعه، بیشتر افراد مونث (%87.8)، متاهل (%76.5) و دانش آموخته دانشگاه های دولتی (%68.7) بودند. از دیدگاه دانش آموختگان، حیطه ویژگی های فردی استاد بیشترین و حیطه نظارت و ارزشیابی کمترین میانگین امتیاز تاثیر بر کیفیت آموزش را به خود اختصاص داده بود. همچنین موثرترین عامل در حیطه ویژگی های فردی استاد، تسلط استاد در درس مورد نظر بود.نتیجه گیری: اساتید می توانند با کسب ویژگی هایی مانند تسلط در درس و توجه به مشکلات دانشجویان موجب ارتقای کیفیت آموزش گردیده و همچنین با انجام تغییراتی در سیستم ارزشیابی در جهت عینی تر بودن ارزشیابی و ارائه بازخورد به دانشجویان می توان گام موثری در ارتقای کیفیت آموزش برداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 777

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    203-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    971
  • دانلود: 

    744
چکیده: 

زمینه و هدف: پرستاران به خاطر ماهیت کار خود، تنش های شغلی متعددی را تجربه می کنند. بدون به کارگیری راهکارهای موثر برای مقابله با این تنش های شغلی، فرسودگی شغلی ایجاد می شود که پیامدهای ناشی از آن موضوعی مساله ساز است. از این رو مطالعه در این زمینه، می تواند موجب برنامه ریزی صحیح شود. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین سبک های شوخ طبعی سازگار و ناسازگار با ابعاد فرسودگی شغلی پرستاران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی بر روی 146 نفر از پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای عمومی شهر نجف آباد در سال 1392 که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های فرسودگی شغلی Maslach و سبک های شوخ طبعی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 و آزمون های همبستگی Pearson و Regression گام به گام تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که سبک های خودارزنده سازانه و خودتحقیرگرانه می توانند خستگی هیجانی را پیش بینی کنند (R2=0.25). عملکرد شخصی از طریق سبک های پیوندجویانه، خودتحقیرگرانه و پرخاشگرانه قابل پیش بینی بود (R2=0.23) و مسخ شخصیت را فقط سبک شوخ طبعی پیوندجویانه توانست پیش بینی کند (R2=0.07).نتیجه گیری: از آنجایی که سبک های شوخ طبعی سازگار و ناسازگار نقش مهمی در پیش بینی فرسودگی شغلی دارند، استفاده از شوخ طبعی مثبت برای پرستاران که در هر لحظه با موقعیت های استرس آور متعدد مواجه می شوند، راهی به سمت کاهش فرسودگی شغلی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 971

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 744 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    211-217
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1675
  • دانلود: 

    871
چکیده: 

زمینه و هدف: بستری های مکرر کودکان در بیمارستان مادران را تحت تاثیر قرار می دهد و زمینه اضطراب و استرس را در آنان ایجاد می کند و از آنجایی که نگرش های مذهبی و خودپنداره پیش بینی کننده های اضطراب می باشند، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین توکل به خدا و خودکارآمدی با اضطراب در مادران کودکان بستری بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند در سال 1391 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بر روی 158 نفر از مادران دارای کودک بستری در بخش مراقبت های ویژه کودکان بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند و به روش نمونه گیری غیراحتمالاتی آسان انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های استاندارد اضطراب Cattle، خودکارآمدی عمومی Schwarzer و پرسشنامه توکل به خداوند 24 سوالی دکتر غباری بود که به صورت مصاحبه حضوری با مادران تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 15 و آزمون های آماریIndependent T Test ، ANOVA،Range Tukey  و ضریب همبستگی Pearson در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، بین توکل به خداوند با اضطراب در مادران کودکان بستری رابطه منفی و معنی داری مشاهده شد (p<0.001). بین خودکارآمدی و توکل به خداوند در مادران رابطه مثبت و معنی داری به دست آمد (p<0.001) ولی رابطه معنی داری بین خودکارآمدی و اضطراب مشاهده نشد.نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، توکل به خدا می تواند از اضطراب روزانه بکاهد، لذا بالا بردن اعتقادات دینی و مذهبی می تواند شاخص مناسبی برای غلبه بر اضطراب در مادران کودکان بستری باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1675

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 871 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    218-228
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8967
  • دانلود: 

    2784
چکیده: 

زمینه و هدف: انگ به عنوان یک بیماری روانی، اغلب در رشته روانپزشکی و روانشناسی بحث شده اما توسط پرستاران به رسمیت شناخته نشده است. انگ یک مساله جدی در تمام فرهنگهاست و تاثیر زیان آوری بر تمام حوزه های زندگی دارد. هدف از این تحلیل تعیین مفهوم انگ بیماری روانی است.روش بررسی: در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدلWalker  و Avant استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع، مقالات مرتبط با مفهوم وارد مطالعه شدند و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگی ها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم انگ استخراج شد.یافته ها: انگ یک پدیده اجتماعی قدرتمند، فراگیر و پایدار است و جمعیت های آسیب پذیر را درگیر می کند. انگ ناشی از بیماری روانی در افراد برچسب خورده باعث تبعیض، از دست دادن وضعیت اجتماعی، رفتارهای مقابله ای، کاهش کیفیت زندگی، تشدید بیماری، سوء مصرف مواد، عدم مصرف دارو و پیگیری درمان و نابسامانی در خانواده می شود.نتیجه گیری: ضروری است که پرستاران ماهیت فراگیر و اجزای انگ نسبت به بیماری روانی را درک کنند. درک انگ، عمل پرستاری را ارتقا می دهد و کمک می کند که پرستاران مراقبت را برای هر بیمار به صورت مجزا و انفرادی انجام دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2784 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    229-235
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2428
  • دانلود: 

    803
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماری تالاسمی جزء شایع ترین بیماری های ارثی در جنوب ایران است و مبتلایان به این بیماری از سال های اول زندگی نیاز به مراقبت دارند. مادران اصلی ترین نقش را در زمینه مراقبت از بیمار ایفا می کنند، این می تواند سبب رنج ناشی از مراقبت در آنان گردد. با توجه به اهمیت موضوع، این مطالعه با هدف بررسی میزان رنج مراقبتی مادران دارای کودک مبتلا به تالاسمی شهرستان جیرفت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بر روی صد و شصت نفر از مادران دارای کودک مبتلا به تالاسمی ماژور مراجعه کننده به مرکز تالاسمی شهر جیرفت در سال 1392 که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل چک لیست مربوط به مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه رنج مراقبتی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 21 و آزمون های آماری ضریب همبستگی Pearson و Regression خطی چند متغیره در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: در این مطالعه 79 نفر (49%) از مادران سطوح متوسط تا شدیدی از رنج مراقبتی را گزارش کردند. نتایج نشان داد بین نمره رنج مراقبتی در کل با سن مادر رابطه مثبت و معنی دار (p=0.014) و با درآمد رابطه منفی و معنی داری وجود داشت (p=0.027).نتیجه گیری: با توجه به اینکه در این مطالعه نزدیک به نیمی از مادران دارای فرزند تالاسمی ماژور رنج مراقبتی متوسط تا شدید داشتند، لذا شایسته است که مسوولین بهداشتی و درمانی و پرستاران در تماس با این مادران به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2428

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 803 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    236-242
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    3408
  • دانلود: 

    1202
چکیده: 

زمینه و هدف: مهمترین وظیفه نظام آموزشی، آماده ساختن دانشجویان برای کسب دانش، مهارت های شناختی و شغلی جهت ورود به اجتماع است. توجه به عواملی که منجر به موفقیت تحصیلی افراد میشود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط خودپنداره و عزت نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 92-91 شامل 99 نفر که به روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های عزتنفسEllis Poop  و خودپنداره Rogers بود و معدل کل دانشجویان به عنوان نمره موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 14، آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی Pearson و Independent T Test تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین نمره عزت نفس 66.9±13.4، خودپنداره واقعی و آرمانی دانشجویان به ترتیب 4.75±0.55 و 5.31±0.82 بود. بین خودپنداره و عزت نفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد خودپنداره و عزت نفس بالای دانشجویان با موفقیت تحصیلی آنان ارتباط دارد. لذا لازم است دانشگاه ها و استادان به خودپنداره و عزت نفس دانشجویان توجه کرده، نگرش مثبت آنان را نسبت به خود تقویت و از ایجاد نگرش منفی نسبت به خود جلوگیری نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3408

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1202 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button