مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

778
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهر بیرجند سال 1391

صفحات

 صفحه شروع 196 | صفحه پایان 202

چکیده

 زمینه و هدف: افزایش کیفیت آموزش پرستاری موجب ارتقای کیفیت در مراقبت پرستاری می شود. سنجش دیدگاه دانش آموختگان می تواند راه را برای برنامه ریزی و اصلاح روش های موجود روشن سازد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهر بیرجند انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 115 نفر از دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهر بیرجند در سال تحصیلی 91-90 که به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند, انجام شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته شامل دو بخش مشخصات جمعیت شناختی و دیدگاه دانش آموختگان در خصوص میزان تاثیر عوامل مختلف بر کیفیت آموزش دارای 32 گویه و پنج حیطه بود. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و برای بررسی پایایی از ضریب همبستگی درونی سوالات استفاده شد که ضریب Cronbach Alpha در کل 0.92 و در حیطه های مختلف از 0.70 تا 0.83 به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 15 و آزمون های آماریFriedman  و Wilcoxon تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: از 115 دانش آموخته موردمطالعه, بیشتر افراد مونث (%87.8), متاهل (%76.5) و دانش آموخته دانشگاه های دولتی (%68.7) بودند. از دیدگاه دانش آموختگان, حیطه ویژگی های فردی استاد بیشترین و حیطه نظارت و ارزشیابی کمترین میانگین امتیاز تاثیر بر کیفیت آموزش را به خود اختصاص داده بود. همچنین موثرترین عامل در حیطه ویژگی های فردی استاد, تسلط استاد در درس مورد نظر بود.نتیجه گیری: اساتید می توانند با کسب ویژگی هایی مانند تسلط در درس و توجه به مشکلات دانشجویان موجب ارتقای کیفیت آموزش گردیده و همچنین با انجام تغییراتی در سیستم ارزشیابی در جهت عینی تر بودن ارزشیابی و ارائه بازخورد به دانشجویان می توان گام موثری در ارتقای کیفیت آموزش برداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رخش خورشید، محبوبه، فرج زاده، زهرا، ایزدپناه، علی محمد، و سعادت جو، سیدعلیرضا. (1393). بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهر بیرجند سال 1391. مراقبت های نوین، 11(3)، 196-202. SID. https://sid.ir/paper/205982/fa

    Vancouver: کپی

    رخش خورشید محبوبه، فرج زاده زهرا، ایزدپناه علی محمد، سعادت جو سیدعلیرضا. بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهر بیرجند سال 1391. مراقبت های نوین[Internet]. 1393؛11(3):196-202. Available from: https://sid.ir/paper/205982/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه رخش خورشید، زهرا فرج زاده، علی محمد ایزدپناه، و سیدعلیرضا سعادت جو، “بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری شاغل در بیمارستان های شهر بیرجند سال 1391،” مراقبت های نوین، vol. 11، no. 3، pp. 196–202، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205982/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button