زمینه و هدف: توانمندی روانشناختی یا به عبارتی داشتن حس کنترل و افزایش انگیزش در ارتباط با کار، نقش مهمی در صلاحیت حرفه ای پرستاران دارد و به عنوان یک رویکرد جدید انگیزشی، شناخت ابعاد و عوامل موثر بر آن ضروری به نظر می رسد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت توانمندی روان شناختی پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی بیرجند و برخی عوامل مرتبط با آن طراحی گردید.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، صد و هشتاد نفر از پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی، به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد توانمندی روان شناختی Spreitzer شامل 15 گویه بود که به روش مصاحبه توسط پژوهشگر تکمیل شد. پایایی پرسشنامه در یک مطالعه 0.79 گزارش شده بود. داده های جمع آوری شده، از طریق آزمون های آماری Independent t-test،One Way ANOVA و Range Tukey، در سطح معنی داری P<0.05، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره کل توانمندی روان شناختی پرسنل پرستاری 11.9±41.29 بود که از بین مولفه های آن، بعد معنی داری بالاترین میانگین (3±9.8) و بعد تاثیر پایین ترین میانگین (2.7±6.6) را داشت. میانگین نمره توانمندی در مردان نسبت به زنان و در پرسنل بخش های عادی نسبت به ویژه بیشتر بود ((P<0.05؛ همچنین بین نمره توانمندی روان شناختی با سن، سنوات خدمت، رضایت از کار و بخش محل خدمت و نیز رضایت از مافوق، ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری: با توجه به اینکه توانمندی روانشناختی پرستاران شرکت کننده در مطالعه حاضر در حد متوسط بود، لازم است مدیران پرستاری در برنامه ریزی های خود، به ارتقای توانمندی پرستاران بیشتر توجه کنند.