مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,213
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی توانمندی روان شناختی پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی بیرجند و برخی عوامل مرتبط با آن (1392)

صفحات

 صفحه شروع 247 | صفحه پایان 254

چکیده

 زمینه و هدف: توانمندی روانشناختی یا به عبارتی داشتن حس کنترل و افزایش انگیزش در ارتباط با کار, نقش مهمی در صلاحیت حرفه ای پرستاران دارد و به عنوان یک رویکرد جدید انگیزشی, شناخت ابعاد و عوامل موثر بر آن ضروری به نظر می رسد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت توانمندی روان شناختی پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی بیرجند و برخی عوامل مرتبط با آن طراحی گردید.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی, صد و هشتاد نفر از پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی, به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها, پرسشنامه استاندارد توانمندی روان شناختی Spreitzer شامل 15 گویه بود که به روش مصاحبه توسط پژوهشگر تکمیل شد. پایایی پرسشنامه در یک مطالعه 0.79 گزارش شده بود. داده های جمع آوری شده, از طریق آزمون های آماری Independent t-test,One Way ANOVA  و Range Tukey, در سطح معنی داری P<0.05, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره کل توانمندی روان شناختی پرسنل پرستاری 11.9±41.29 بود که از بین مولفه های آن, بعد معنی داری بالاترین میانگین (3±9.8) و بعد تاثیر پایین ترین میانگین (2.7±6.6) را داشت. میانگین نمره توانمندی در مردان نسبت به زنان و در پرسنل بخش های عادی نسبت به ویژه بیشتر بود ((P<0.05؛ همچنین بین نمره توانمندی روان شناختی با سن, سنوات خدمت, رضایت از کار و بخش محل خدمت و نیز رضایت از مافوق, ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری: با توجه به اینکه توانمندی روانشناختی پرستاران شرکت کننده در مطالعه حاضر در حد متوسط بود, لازم است مدیران پرستاری در برنامه ریزی های خود, به ارتقای توانمندی پرستاران بیشتر توجه کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    براتی، فرزانه، طبیعی، شهناز، و شریف زاده، غلامرضا. (1393). بررسی توانمندی روان شناختی پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی بیرجند و برخی عوامل مرتبط با آن (1392). مراقبت های نوین، 11(4)، 247-254. SID. https://sid.ir/paper/206016/fa

    Vancouver: کپی

    براتی فرزانه، طبیعی شهناز، شریف زاده غلامرضا. بررسی توانمندی روان شناختی پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی بیرجند و برخی عوامل مرتبط با آن (1392). مراقبت های نوین[Internet]. 1393؛11(4):247-254. Available from: https://sid.ir/paper/206016/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه براتی، شهناز طبیعی، و غلامرضا شریف زاده، “بررسی توانمندی روان شناختی پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی بیرجند و برخی عوامل مرتبط با آن (1392)،” مراقبت های نوین، vol. 11، no. 4، pp. 247–254، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/206016/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button