Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Modern Care Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (35)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    4092
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4092

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Modern Care Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (35)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    842
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 842

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Modern Care Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (35)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2203
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2203

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Modern Care Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (35)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2376
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    163-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3059
  • دانلود: 

    1859
کلیدواژه: 
چکیده: 

مراقبت از زخم های پوستی، یکی از مسائل مهم و چالش انگیز در پزشکی و پرستاری می باشد که یکی از مهمترین آنها زخم های فشاری هستند. زخم فشاری و یا زخم بستر، یک آسیب در پوست و بافت های زیرین آن محسوب می شود و معمولا به دنبال فشار مداوم بر بافت ها ایجاد می شود و در افراد پیر که مدت طولانی بستری می باشند، یک مشکل عمده محسوب می شود. سالانه در ایالات متحده آمریکا حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه صرف درمان زخم های فشاری می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3059

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1859 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1687
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

زمینه و هدف: بهزیستی روان شناختی پرستاران مولفه ای مهم در سلامت حرفه ای آنان است و برای مراقبت موثر از بیماران ضروری است. تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش فرسودگی شغلی، عوامل اجتماعی-اقتصادی و شرایط محیط کار در پیش بینی بهزیستی روان شناختی پرستاران انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، تعداد 345 نفر از پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طی اردیبهشت ماه تا شهریورماه 1390 به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس بهزیستی شخصی، پرسشنامه خرده مقیاس های بالینی فرسودگی، مقیاس محیط کار از شاخص کار پرستار و پرسشنامه عوامل اجتماعی- اقتصادی و شغلی را تکمیل کردند. میزان روابط بین متغیرها با استفاده از همبستگی و عوامل تبیین کننده بهزیستی روان شناختی پرستاران با تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد سنجش قرار گرفتند.یافته ها: بین تمایل زیاد به کار، شرایط محیط کار، سن، ساعات کار طی هفته و درآمد با بهزیستی روان شناختی همبستگی مثبت معنی دار و بین عدم چالش شغلی، تحلیل رفتگی در شغل، و نوع استخدام با بهزیستی روان شناختی همبستگی منفی معنی داری وجود داشت (P<0.001). تحلیل رفتگی در شغل، شرایط محیط کار، درآمد، تمایل زیاد به کار و ساعات کار در هفته به طور معنی داری تغییرات مربوط به بهزیستی روان شناختی پرستاران را پیش بینی کردند (P<0.001).نتیجه گیری: فرسودگی و تحلیل رفتگی در شغل، شرایط نامساعد محیط کار و ساعات کار طولانی طی هفته، تمایل زیاد به کار، و درآمد پایین بهزیستی روان شناختی پرستاران را کاهش می دهد این نتایج بر اهمیت مداخله موثر در سندرم فرسودگی و شرایط نامطلوب شغلی به منظور ارتقای بهزیستی روان شناختی پرستاران تاکید دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1687

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    165-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2837
  • دانلود: 

    1026
چکیده: 

زمینه و هدف: سرطان پستان دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان زنان است و به دلیل نقش عمده پستان در جنسیت زن، واکنش نسبت به این بیماری، ممکن است شامل ترس، اضطراب و افسردگی باشد و درمان این عوارض در بیماران باید با روش های کم خطر مورد توجه قرار گیرد. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی تاثیر گروه درمانی با رویکرد معنادرمانی بر افسردگی بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام شد.روش تحقیق: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری متشکل از بیماران مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده در شهر بیرجند در سال 1389 و شش ماه اول سال 1390 بود؛ حجم نمونه شامل 22 بیمار مبتلا به سرطان پستان بود که بر اساس آزمون افسردگی بک حداقل نمره 13 داشتند. بیماران به صورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 2 ساعته با رویکرد معنادرمانی به صورت گروهی تحت درمان قرار گرفتند و در گروه شاهد هیچ گونه درمان روان شناختی صورت نگرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 13) و آزمون های آماری تی مستقل و وابسته در سطح معنی داری  a=0.05تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: پس از اعمال روش های درمان، میزان نمره افسردگی بیماران گروه مورد مداخله کاهش یافت (4.7±8.27) که از نظر آماری معنی دار بود (P<0.001)؛ میزان افسردگی در گروه شاهد تغییری نشان نداد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می شود این نوع درمان روان شناختی در کنار درمان های جسمی برای بیماران در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2837

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1026 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    173-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1958
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

زمینه و هدف: از نگهدارنده های غذایی مانند سدیم بنزوات در بسیاری از محصولات غذایی و دارویی به منظور به تاخیر انداختن رشد میکروارگانیسم ها استفاده می شود. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی مصرف طولانی مدت سدیم بنزوات بر روی شاخص های رشدی جنین موش سوری انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، 30 سر موش ماده، از نژاد Balb/C به دو گروه تجربی و یک گروه شاهد تقسیم شدند. گروه های تجربی 1 و 2، به ترتیب سدیم بنزوات را به میزان 280 و 560 میلیگرم/کیلوگرم در روز و گروه شاهد نرمال سالین را به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. تزریق ها ده روز قبل از بارداری و از روز ششم لغایت پانزدهم بارداری انجام شد. در روز هجدهم بارداری، جنین ها از رحم خارج شدند؛ سپس توزین و اندازه گیری طول بدن جنین ها انجام شد. جنین های مورد نظر با استفاده از آلیزارین رد (Alizarin Red) و آلسین بلو (Alcian Blue) رنگ آمیزی و به وسیله استریومیکروسکوپ، بررسی شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، توکی و کای دو، در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین وزن بدن و طول سری دمی جنین گروه تجربی 2، نسبت به گروه شاهد و تجربی 1 کاهش معنی داری را نشان داد (P<0.05). مقایسه جذب جنینی بین گروه های تجربی و شاهد نیز نشانگر اختلاف معنی داری بود (P=0.04).نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، مصرف سدیم بنزوات قبل و در حین حاملگی احتمالا با تغییرات منفی در شاخص های رشدی جنین همراه است؛ توصیه می شود تا حد امکان زنان باردار از مواد غذایی که حاوی سدیم بنزوات است، با احتیاط استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1958

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    181-189
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1170
  • دانلود: 

    663
چکیده: 

زمینه و هدف: سرطان یکی از بیماری های تهدیدکننده حیات است که تغییرات زیادی در روند زندگی، ارتباطات و فعالیت های اجتماعی ایجاد می کند. بیماران سرطانی درجاتی از اضطراب اجتماعی دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی روان شناختی بر اضطراب اجتماعی بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی شاهددار تصادفی شده، 52 نفر از بیماران مبتلا به سرطان، مراجعه کننده به بیمارستان حضرت سیدالشهدا (ع) اصفهان، با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمایش (28 نفر) و شاهد (24 نفر) تقسیم شدند. بیماران، پرسشنامه اضطراب اجتماعی را قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل نمودند. مداخله روان شناختی برای گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (ویرایش 13) آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی مستقل و تی زوجی) در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش از 17.4±58.66 به 12.03±47.06 کاهش داشت. نتایج آزمون تی مستقل، تفاوت معنی داری بین دو گروه در نمرات مقیاس اضطراب اجتماعی نشان داد (P=0.001). آزمون تی زوجی اختلاف معنی داری در سطح اضطراب اجتماعی بیماران گروه آزمایش بعد از مداخله نشان داد (P=0.002)؛ این آزمون اختلاف معنی داری را در سطح اضطراب اجتماعی بیماران گروه شاهد نشان نداد.نتیجه گیری: مداخلات روان شناختی مبتنی بر کاهش اضطراب اجتماعی، یک رویکرد موفق در ارتقای سلامت روانی بیماران مبتلا به سرطان بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1170

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 663 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    190-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    849
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

زمینه و هدف: موضوع تعهد سازمانی طی سال های اخیر توجه بسیاری از محققان را جلب نموده است و در سازمان های بهداشتی، درمانی، افزایش تعهد و مسوولیت در نیروی انسانی اهمیت فراوان دارد؛ زیرا مراجعه کنندگان سازمان های بهداشتی خود نیروی انسانی سایر سازمان ها هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر دستورالعمل کاهش ساعات کار بالینی بر تعهد سازمانی پرستاران مراقبت ویژه انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی تمام پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه نمونه های پژوهش بودند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه تعهد سازمانی Allen و Meyer قبل و شش ماه بعد از اجرای دستورالعمل کاهش ساعات کار بالینی انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمون های آماری تی مستقل و زوجی، ضریب همبستگی پیرسون و داده های غیر نرمال با استفاده از آزمون های معادل ناپارامتری من ویتنی، ویلکاکسون و ضریب همبستگی اسپیرمن، در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: در مجموع 65 نفر از پرستاران مراقبت ویژه در مطالعه شرکت نمودند. بیشتر پرستاران زن (92.3%) و متاهل (70.8%) بودند. میانگین سنی نمونه ها 7.5±32.8 و میانگین سابقه کار 7.4±8.3 سال بود. میانگین نمره تعهد سازمانی قبل از مداخله 20.9±95.2 و پس از مداخله 16.6±113.5 به دست آمد و تغییرات در میانگین نمره کل تعهد سازمانی و ابعاد آن قبل و بعد از مداخله از نظر آماری تفاوت معنی داری را در جهت افزایش نشان دادند (P<0.0001).نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر با تغییر معنی دار در نمره تعهد سازمانی و ابعاد آن پس از اجرای مداخله، افزایش سطح تعهد سازمانی پرستاران را نشان داد. با توجه به کمبود بحرانی پرستار در 57 کشور دنیا و اهمیت بسزای حفظ پرستاران بخصوص در بخش های ویژه، مدیران پرستاری می توانند با ایجاد رضایت از حقوق و مزایا و فراهم کردن شرایط مناسب کاری، حمایت از کارکنان و تشویق مناسب با افزایش میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد تعهد به این مهم برسند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 849

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    199-207
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    956
  • دانلود: 

    504
چکیده: 

زمینه و هدف: درد یک مکانیزم محافظ است و زمانی ایجاد می شود که بافت ها آسیب دیده باشند؛ بدین ترتیب شخص را وادار به واکنش برای برداشتن محرک دردزا می کند. شدت درد رابطه نزدیکی با سرعت آسیب بافتی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر کرم کالندیت- ای و شیر دوشیده پستان بر درمان درد نوک پستان انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی یک سوکور و تصادفی انجام شد، 82 زن شیرده بالای 18 سال مبتلا به درد نوک پستان وارد پژوهش شدند. پس از اخذ رضایت نامه کتبی، نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه کرم کالندیت- ای و شیر دوشیده پستان تقسیم شدند. به هر دو گروه روش های صحیح شیردهی و طریقه استعمال کرم یا شیر مادر آموزش داده شد و به مدت یک هفته تحت درمان قرار گرفتند. نمره درد نوک پستان، قبل از درمان و روزهای سوم و هفتم اندازه گیری و ثبت گردید. اطلاعات از طریق پرسشنامه های مشخصات فردی، سنجش درد و فرم مشاهده شیردهی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل و تی زوجی در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: کاهش شدت درد پس از درمان در هر دو گروه معنی دار بود (P<0.001)؛ اما بین دو گروه تفاوت معنی داری در کاهش شدت درد در روزهای سوم و هفتم مشاهده نشد.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این تحقیق، کرم کالندیت- ای و شیر دوشیده پستان هر دو به یک اندازه در کاهش درد نوک پستان موثرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 956

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 504 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    208-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    4111
  • دانلود: 

    1628
چکیده: 

زمینه و هدف: عملکرد پرستاری در بطن خود امری ارزشی و اخلاقی محسوب می گردد و کیفیت مراقبت بهداشتی به میزان زیادی به نحوه عملکرد پرستاران بستگی دارد. تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان رعایت معیار های اخلاق حرفه ای در عملکرد پرستاری از دیدگاه پرستاران انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 138 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که به بررسی میزان رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای می پرداخت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 16) و آمار توصیفی و تحلیلی و ضریب های همبستگی اسپیرمن و پیرسون در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بیشتر پرستاران (72.5%) در ابعاد مسوولیت پذیری، ارتقای کیفیت مراقبت از بیمار و احترام به بیمار عملکرد مطلوبی داشتند. بین جنس و کیفیت عملکرد اخلاق حرفه ای در مجموع سه بعد مسوولیت پذیری، ارتقای کیفیت مراقبت از بیمار و احترام به بیمار ارتباط معنی داری وجود داشت (P=0.02)؛ همچنین بین نوبت کاری و کیفیت عملکرد اخلاق حرفه ای پرستاران همبستگی مثبتی نشان داده شد (r=0.92).نتیجه گیری: بر اساس یافته های این تحقیق، به نظر می رسد تعیین نوبت های کاری با مشارکت و نظرات پرستاران در ارتقای رعایت اخلاق حرفه ای موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1628 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    217-225
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    975
  • دانلود: 

    454
چکیده: 

زمینه و هدف: مهمترین و حیاتی ترین دارایی مراکز بهداشتی، درمانی، نیروی انسانی توانمند می باشد. از آنجا که در مراکز آموزشی، کارورزان به عنوان عضو موثر گروه مراقبت از بیمار هستند و توانمندی ایشان تاثیر بسزایی در کارایی و مراقبت از بیماران دارد و با توجه به این که مشخص نیست که محیط های بالینی تا چه اندازه برای توانمندسازی دانشجویان پرستاری در عرصه مناسب است، این مطالعه با هدف تعیین جو توانمندسازی بیمارستان های دانشگاهی شهر بیرجند از دیدگاه دانشجویان کارورز در عرصه دانشکده پرستاری و مامایی انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه که به صورت توصیفی- مقطعی و در بهار 1391 انجام شد، 33 دانشجوی پرستاری کارورز در عرصه دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جو توانمندسازی Scott و Jaffe شامل 38 گویه و 9 مولفه با مقیاس چهار رتبه ای لیکرت، جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (ویرایش 17) آزمون های آماری تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: امتیاز کل جو توانمندسازی در این پژوهش در سطح متوسط و میانگین آن 0.34±2.26 و امتیاز بیشتر مولفه ها (روشنی هدف ها، رفتار عادلانه، روحیه، شناخت و قدردانی، کار گروهی، مشارکت، محیط کار سالم) در حد متوسط و در مورد مولفه های آموزش و ارتباطات کم بود. میانگین امتیاز جو توانمندسازی در مولفه ارتباط با بومی بودن (P=0.035) و مولفه رفتار عادلانه با محل سکونت (P=0.046) از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت و میانگین مولفه های محیط کار سالم (P=0.039) و مشارکت (P=0.033) نیز با سن از نظر آماری ارتباط منفی معنی داری داشت.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این تحقیق، جو توانمندسازی بیمارستان های دانشگاهی مورد بررسی برای دانشجویان در حد متوسط بود؛ به نظر می رسد مدیران مرکز آموزشی درمانی می بایست دانشجویان در عرصه را از برنامه ها و اهداف بیمارستان مطلع سازند و در بدو ورود، ایشان را نسبت به محیط کار آشنا و در کارهای گروهی و تصمیم سازی های درمانی از نظرات ایشان استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 454 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    226-236
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2233
  • دانلود: 

    876
چکیده: 

زمینه و هدف: زنان در طول فرایند زایمان تجارب مهمی به دست می آورند که در طول زندگی همواره با آن ها باقی می ماند. کیفیت این تجارب، سلامت مادر و فرزندش و ارتباط عاطفی آن ها و عملکرد جنسی او را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه کیفی با هدف تبیین تجارب مرتبط با زایمان نخست زایان طراحی گردید.روش تحقیق: مطالعه کیفی حاضر در زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. روش انتخاب نمونه ها مبتنی بر هدف بود. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 17 زن نخست زا با زایمان طبیعی و بدون عارضه به دست آمد. اطلاعات جمعیت شناسی با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و مصاحبه ها در طی 24-48 ساعت اول پس از زایمان انجام شد. داده ها به روش آنالیز محتوا تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده ها، چهار درون مایه در ارتباط با اولین تجربه زایمانی از مفاهیم استخراج گردید. اولین درون مایه، تفاوت تجربه و انتظار و بدین معنی بود که برخی از مشارکت کنندگان به طور کلی، زایمان خود را بهتر از حد انتظار و بیشتر موارد زایمان خود را بدتر از حد انتظار تجربه کردند. دومین درون مایه، راهبرد ها در مواجهه با درد و بدین معنی بود که مشارکت کنندگان این مطالعه با رویکرد معنوی و مذهبی و یا با رویکرد جسمانی سعی کردند با درد زایمان رو به رو شوند. دو درون مایه دیگر نیاز به حمایت و بینشی نو به زایمان طبیعی بود.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این تحقیق، زنانی که برای اولین بار زایمان را تجربه می کنند، ممکن است انتظارات واقع گرایانه ای نسبت به زایمان طبیعی نداشته باشند و با رویارویی با واقعیت زایمان، مهار فردی خود را از دست بدهند و تقاضای سزارین کنند؛ بنابراین لازم است به نقش کلاس های آمادگی برای زایمان توجه بیشتری معطوف گردد؛ همچنین حمایت بیشتر از زنان در حال زایمان علاوه بر تمرکز بر سلامت جسمی مادر و جنین توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 876 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    237-244
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1156
  • دانلود: 

    574
چکیده: 

زمینه و هدف: تریاژ بیمارستانی جزئی از ضروریات بخش فوریت های پزشکی است که توسط کارکنان این بخش صورت می گیرد. اطلاعات کمی از میزان آگاهی دانشجویان در بخش فوریت ها درباره تریاژ بیمارستانی در دسترس است؛ مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در زمینه تریاژ بیمارستانی انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی، تمامی دانشجویان سال آخر رشته های پزشکی، پرستاری و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه پژوهشگر ساخته در سه بخش اطلاعات فردی، آگاهی از تریاژ (15 سوال) و تصمیم گیری برای اقدامات تریاژ (10 سوال) استفاده شد. نمره کل آگاهی 25 بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری  a=0.05تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: در مجموع 120 دانشجو با میانگین سنی 2.01±23 سال ارزیابی شدند. میانگین نمره آگاهی 2.4±7.3 بود که بیانگر آگاهی ضعیف همه دانشجویان در زمینه تریاژ بیمارستانی است. اختلاف معنی داری در میانگین آگاهی بر حسب جنس، رشته تحصیلی و معدل مشاهده نگردید.نتیجه گیری: آگاهی کم دانشجویان علوم پزشکی در مورد تریاژ بیمارستانی می تواند ناشی از فقدان دوره های آموزشی تخصصی تریاژ، وجود اشاره مختصر در سرفصل دروس دانشجویان و عدم الزام بخش های فوریت ها به تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و نبود استانداردهایی برای این منظور باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1156

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 574 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

RAHIMIAN BOOGAR I. | BESHARAT M.A.

نشریه: 

Modern Care Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (35)
  • صفحات: 

    245-256
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    257
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Background and Aim: Nurses’ psychological wellbeing is important determiner in their professional health and it is necessary for effective caring of patients. The present study aimed at describing the role of job burnout, socioeconomic factors, and working environmental conditions in nurses’ psychological well-being.Materials and Methods: In this cross-sectional and descriptive study, 345 nurses were selected, through convenience sampling, from the hospitals of Isfahan University of Medical Sciences between March and July 2011. They completed Personal Well-being Scale, Burnout Clinical Subtype Questionnaire, Practice Environment Scale of Nursing Index, and Socioeconomic and Occupational Factors questionnaire. The degree of association between different variables was assessed using correlative and explanatory factors of nursing psychological well-being by means of stepwise multiple regression.Results: There was a significantly positive correlation between frenetic activity, working environmental conditions, age, work hours per week, and income with psychological well-being but there was a significantly negative correlation between lack of job challenge, feeling burn out, and type of employment with psychological well-being (P<0.001). Job burn- out, working environmental conditions, income, frenetic activity, and work hours per week were significant precursors of psychological well-being of nurses (P<0.001).Conclusion: Burn-out and worn-outness, inappropriate working environmental conditions and extended long work hours per week, frenetic activity, and low income reduce nurses’ psychological well-being. The findings emphasize on the importance of more effective intervention in burn-out syndrome and inappropriate job conditions to promote their psychological well-being.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    257-263
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2477
  • دانلود: 

    1106
چکیده: 

زمینه و هدف: عادات خواب، سلامت دوران کودکی را متاثر می سازد. بی توجهی به مشکلات خواب، بر روی سلامت و عملکرد کودکان در خانه و مدرسه اثر منفی می گذارد. اختلالات خواب با ناخوشی ها، عملکرد ناقص، کاهش کیفیت زندگی و افزایش هزینه ارتباط دارد؛ تحقیق حاضر با هدف تعیین الگو و مشکلات خواب کودکان ابتدایی شهر بیرجند انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 620 دانش آموز دبستانی که بیماری زمینه ای یا مزمن اعصاب و سابقه مصرف داروهای روان گردان نداشتند، با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب و با استفاده از ابزار ارزیابی اختلال خواب کودکان (Bear) که توسط والدین دانش آموزان تکمیل می گردید، مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون های آماری تی و کای دو در سطح معنی داری P<0.05 استفاده شد.یافته ها: از 620 دانش آموز، 302 نفر (48.7%) پسر و 318 نفر (51.3%) دختر با میانگین سنی 6.1±9.08 سال بودند. شایع ترین مشکلات خواب، مقاومت برای رفتن به رختخواب (20.5%) و صحبت کردن در خواب (11.1%) بود. فراوانی نسبی مقاومت در به خواب رفتن، شب ادراری و تنفس صدادار در دانش آموزان پسر و طول مدت خواب کافی، در دانش آموزان دختر بیشتر بود (P<0.05).نتیجه گیری: شایع ترین مشکلات خواب، مقاومت برای رفتن به رختخواب و صحبت کردن در خواب بود که برای پیشگیری از عوارض بعدی نیازمند توجه و پیگیری و درمان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2477

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1106 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    264-272
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1616
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

زمینه و هدف: الگوی تغذیه ای مناسب، نقش مهمی در جهت تامین و حفظ سلامتی دختران دارد. یکی از الویت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش تغذیه صحیح در دوران بلوغ می باشد. آگاهی از الگوهای تغذیه ای این گروه سنی، در طراحی و اجرای برنامه های تغذیه ای سودمند خواهد بود. مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی مصرف غذایی در دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی، تعداد 385 دانش آموز مدارس راهنمایی دخترانه بیرجند به روش چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مربوط به مشخصات فردی، یادآور 24 ساعته غذایی و دفعات مصرف در یک هفته گذشته بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای اسکوئر و آنالیز واریانس یک طرفه، در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: 141 دانش آموز (36.6%) به طور روزانه صبحانه مصرف می کردند. تعداد میان وعده های مصرف شده، در طی یک هفته گذشته 3.1±4.55 و بیشترین میان وعده مصرفی، نان و پنیر با 44.7% (172 نفر) و کمترین میان وعده چیپس و پفک با 8.3% (32 نفر) گزارش شد. میانگین دریافت گروه های غذایی در طی 24 ساعت گذشته شامل نان و غلات 2.27±4.92 (مقدار توصیه شده 11-6 واحد)، میوه و سبزیجات 2.17±4.46 (مقدار توصیه شده 5-9 واحد)، شیر و لبنیات 1.4±2 (مقدار توصیه شده 2-3 واحد)، گوشت و جانشین ها 1.5±2.9 (مقدار توصیه شده 2-3 واحد) بود. بین مصرف روزانه گوشت با شغل پدر و بین مصرف روزانه میوه و سبزیجات با شغل مادر ارتباط معنی داری دیده شد؛ همچنین بین میانگین میزان مصرف روزانه برخی گروه های غذایی با منطقه محل تحصیل و سطح تحصیلات مادر و پدر اختلاف معنی داری دیده شد.نتیجه گیری: با توجه به یافته های این تحقیق، آموزش به منظور اصلاح عادات غذایی با هدف انطباق با هرم راهنمای غذایی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    273-278
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1471
  • دانلود: 

    648
چکیده: 

زمینه و هدف: تفویض اختیار از مطرح ترین مهارت های مورد نیاز مدیران است که به واگذاری اختیارات لازم به زیردستان برای انجام وظایف و ایجاد احساس مسوولیت در ایشان در قبال انجام وظایف اطلاق می شود. تحقیق حاضر با هدف تعیین نگرش مدیران پرستاری به تفویض اختیار در بیمارستان ها و درمانگاه های تامین اجتماعی کرج انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-مقطعی که در سال 1389 انجام شد، 54 مدیر پرستاری، به روش نمونه گیری آسان از سه بیمارستان و چهار درمانگاه سازمان تامین اجتماعی کرج انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده ها به روش خودگزارشی جمع آوری شد. ابزار های مورد استفاده شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه نگرش به تفویض اختیار بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری) SPSS ویرایش 14) و آزمون تی، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نگرش 74.1% از مدیران پرستاری نسبت به تفویض اختیار بی تفاوت بود. تفاوت آماری معنی داری بین نمره نگرش به تفویض اختیار با توجه به آشنایی با تفویض اختیار در دروس مدیریت دوران تحصیل (P=0.031) و شرکت در برنامه های آموزش مداوم در رابطه با مدیریت (P=0.005) وجود داشت.نتیجه گیری: نگرش بیشتر مدیران پرستاری نسبت به تفویض اختیار بی تفاوت بود و سطح آگاهی مدیران پرستاری از مهارت های رهبری و اصول مدیریت از جمله تفویض اختیار با نوع نگرش مدیران پرستاری به تفویض اختیار ارتباط داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1471

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 648 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0