مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاههای پیام نور استان مازندران از نمادهای پدیده های فکری وارده به کشور به مرحله اجرا درآمد.روش: حجم نمونه در این بررسی شامل760 دانشجوی پسر و دختر مشغول به تحصیل در سال 89-1388 در مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی بوده است که به روش خوشه ای انتخاب شده اند. ابزارهای مورد استفاده در این بررسی شامل پرسشنامه ابعاد هویت-نسخه چهارم (AIQ-IV) و پرسشنامه محقق ساخت به منظور بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاههای پیام نور استان مازندران از نمادهای پدیده های فکری وارده به کشور بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون T و F به کار بسته شد.نتایج: یافته ها بیان کننده این بود که 6.5 درصد از نمونه ها از کتب و نمادهای پدیده های فکری وارده به کشور آگاهی داشتند. مقایسه میانگینها در دو گروه دختران و پسران نشان داده است که تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای پیام نور استان مازندران در متغیر هویت وجود دارد ((P<0.01.