در این پژوهش عملی بودن، اعتبار و روایی و نرم یابی پرسشنامه هوش معنوی در دانشجویان بررسی شده است. یک گروه نمونه با حجم 489 نفر (306 نفر دختر و 192 نفر پسر) از طریق نمونه برداری تصادفی انتخاب شد. سیاهه هوش معنوی که بر پایه طیف لیکرت 4 درجه ای نمره گذاری شده، شامل 83 سوال بود. تعداد 11 سوال به دلیل همبستگی ضعیف با کل تست و 4 سوال نیز به علت بار عاملی ضعیف از کل پرسشنامه حذف شد. ضریب اعتبار سیاهه 68 سوالی از طریق فرمول کلی ضریب آلفای کرونباخ 0.909 به دست آمد. برای روایی سازه از روش تحلیل مولفه های اصلی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان می دهد 12 عامل استخراج شده، 43.9 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. 12 عامل شامل: خودآگاهی فردی، رفتار فضیلت مآبانه، روشن فکری، حل مساله، هوشیاری، کل نگر بودن، مراقبت، پرسشگری وجودی، معنا، شهود عمیق، الوهیت و نظارت درونی است. افزون بر آن، بین میانگین نمرات هوش معنوی دختران و پسران، تفاوت معنادار مشاهده نشد.