پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر پردازش کلی چهره ای و اضطراب خصلتی در سوگیری توجه کودکان نسبت به طرح های کلی چهره های هیجانی (خشمگین، شاد و خنثی) طبیعی و درهم ریخته صورت گرفت. آزمودنی ها بر اساس نمرات آزمون اضطراب خصلتی کودکان اسپیلبرگر و انجام مصاحبه ای نیمه ساختاریافته به دو گروه دارای اضطراب خصلتی بالا و پایین تقسیم شدند. 30 کودک دارای اضطراب خصلتی بالا و 30 کودک دارای اضطراب خصلتی پایین نسخه تصویری آزمایه اصلاح شده دات پروب را کامل کردند. از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و تحلیل واریانس چندمتغیره برای تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان دارای اضطراب خصلتی بالا نسبت به چهره هیجانی خشمگین طبیعی گوش به زنگی توجهی نشان می دهند در حالی که کودکان دارای اضطراب خصلتی پایین نسبت به همین چهره اجتناب توجهی نشان می دهند؛ این یافته فقط در چهره هیجانی خشمگین طبیعی مشاهده شد و در چهره های هیجانی درهم ریخته هیچ اثری از سوگیری توجه دیده نشد. یافته های این پژوهش همسو با مطالعات پیشین در زمینه ارتباط میان اضطراب و سوگیری توجه به تهدید در کودکان بوده، تایید کننده دیدگاه پردازش کلی چهره ای در بازشناسی چهره نیز هست.