مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,019
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

956
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 36

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را همه دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب تشکیل می داد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای انجام گرفت؛ بدین منظور از جامعه مورد نظر, دو برابر و نیم ظرفیت انتخاب شدند؛ سپس پرسشنامه تعلل روی آنها اجرا و افرادی را که واجد شرایط بودند و بیشترین میزان تعلل را داشتند, انتخاب شدند. پس از انتخاب تصادفی گروه های آزمایش و گواه, ابتدا روی هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد و نسبت به اخذ معدل نیمسال اول آنها اقدام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش, پرسشنامه تعلل شوارزر, شمینتز و دیهل (2000) بود. پس از اجرای پیش آزمون مداخله آزمایشی (آموزش مهارت های زندگی شامل خودآگاهی, حل مساله, مدیریت زمان و تصمیم گیری) برای گروه آزمایشی, طی ده جلسه اجرا شد ولی به گروه گواه هیچ آموزشی داده نشده. پس از اتمام برنامه, آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و معدل نیمسال دوم نیز گردآوری شد. برای اجرای این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش مهارت های زندگی باعث کاهش تعلل دانش آموزان دختر گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه می شود؛ اما این آموزش بر پیشرفت تحصیلی آنان تاثیری معنی دار نشان نداد. نتایج, اهمیت آموزش مهارت های زندگی را بر کاهش تعلل ورزی در یادگیرندگان نمایان می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یاسمی نژاد، پریسا، سیف، علی اکبر، و گل محمدیان، محسن. (1390). تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 3(5)، 25-36. SID. https://sid.ir/paper/208683/fa

    Vancouver: کپی

    یاسمی نژاد پریسا، سیف علی اکبر، گل محمدیان محسن. تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1390؛3(5):25-36. Available from: https://sid.ir/paper/208683/fa

    IEEE: کپی

    پریسا یاسمی نژاد، علی اکبر سیف، و محسن گل محمدیان، “تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 3، no. 5، pp. 25–36، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208683/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button