شکل گیری ارتباط سازنده دانشگاه و صنعت در راستای توسعه ملی، گذشته از نیاز به زیرساخت های تسهیل کننده ارتباط، مستلزم طراحی سیاست های اثربخش و به کارگیری ابزارهای سیاستی موثر است. از سوی دیگر، صنعت و دانشگاه، از جمله عناصر اساسی نظام ملی نوآوری هستند که طبیعتا تعامل آنها باید در قالب مبانی نظری این نظام ساماندهی شود. در این میان، فن بازار، از جمله سازوکارهایی است که می تواند از یکسو نقش موثری در عرضه دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه دانشگاه ها و نهادهای تحقیقاتی به صنایع ایفا کند (فشار تکنولوژی)، و از سوی دیگر، تقاضای فناورانه صنایع و نهادهای تولیدی و خدماتی را به جامعه پژوهشی کشور ارائه نماید (کشش تقاضا). این مقاله به کارکردهای فن بازار، به عنوان یک ابزار سیاستی و یکی از عناصر نظام ملی نوآوری در ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه پرداخته، وظیفه دولت را در تضمین کارایی این سازوکار مرور می کند.