Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

عالمی علی

نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3158
  • دانلود: 

    1470
کلیدواژه: 
چکیده: 

سلامت (Health) یک کالای عمومی (Public good) است [1] و به صورت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی تعریف می شود [2]. سلامتی نه تنها به رفاه جسمی فرد دلالت دارد، بلکه به رفاه اجتماعی، عاطفی، روحی و فرهنگی کل جامعه نیز تمرکز دارد [3]. استقرار سیستم های ارائه کننده خدمات سلامتی و ارائه مراقبت های مناسب، به هنگام و کافی، جزو ضروریاتی هستند که تامین کننده سلامت انسان ها بوده، عمدتا توسط دولت ها انجام می شود. از طرفی، افراد جامعه به طور سنتی برای رفع مشکلات سلامتی خود به بخش سلامت نگاه می کنند. اما به نظر می رسد حتی ارائه بهترین مراقبت ها به تنهائی کافی نیستند [4]. توزیع عادلانه خدمات سلامت بین آحاد مردم را نیز می توان یکی از اهداف والای نظام های سلامت و تاثیرگذار بر سلامت مردم برشمرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1470 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    10-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1531
  • دانلود: 

    895
چکیده: 

سازمان جهانی بهداشت ریشه مشکلات پژوهش های کاربردی در کشورهای در حال توسعه را انجام تحقیقات بر اساس علائق محققان و تصمیمات در نظام اجرائی را مبتنی بر تجارب مدیران می داند. این سازمان حل این مشکلات را در گرو مشارکت همه ذی نفعان در تحقیق می داند. در سال 1380 در ایران استفاده از رهیافت پژوهش مشارکتی مبتنی بر جامعه بعنوان راهکاری جهت جلب مشارکت ذی نفعان در تحقیق، توانمند شدن جامعه، تغییر دیدگاه محققین و استفاده از نتایج تحقیقات پیشنهاد شد. بر این اساس، راهکار ایجاد پایگاه تحقیقات جمعیتی به عنوان بستری مناسب، انتخاب و در 13 دانشگاه علوم پزشکی کشور راه اندازی شد. سه سال پس از اجرای برنامه و به منظور بررسی چالش ها و موانع مشارکت ذی نفعان در این پایگاه ها، یک بررسی کیفی انجام شد. در این بررسی با انجام بحث گروهی متمرکز و تعیین 5 محور و 5 گروه بحث، نظر ذی نفعان جمع آوری و تحلیل گردید. پس از تجزیه و تحلیل، مشخص شد که اکثریت اعضاء با اهمیت ترین چالش در مشارکت ذی نفعان را عدم اعتقاد، تعهد، عزم و اراده در بین سیاستگذاران و مدیران برای مشارکت ذی نفعان می دانند. از طرف دیگر بی اعتمادی ذی نفعان در جدی گرفتن نقش آنها در مشارکت هم یکی از چالش های مهم مطرح شده بود. با توجه به نتایج بدست آمده و تجربیات ارائه شده در این مقاله و از آنجا که یکی از اصول توسعه پایدار و همه جانبه، بومی بودن و اصالت روش های به کار گرفته شده می باشد، فقدان یک الگوی بومی در جلب مشارکت ذی نفعان که ناشی از نوپایی این نگرش به تحقیق در کشور بود، موجب کاهش مشارکت ذی نفعان در این نوع پژوهش ها گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1531

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 895 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1182
  • دانلود: 

    902
چکیده: 

مهارت های زندگی و آموزش موفق آن به افراد یکی از عوامل عمده گسترش بهداشت روانی در جامعه است. هدف اصلی این پژوهش بررسی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دختران سوم دبیرستان نسبت به مهارت های خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری، به عنوان مهارت های دارای اولویت جهت لحاظ کردن در برنامه ریزی های آموزشی می باشد. در یک مطالعه توصیفی ابتدا تعداد 200 نفر جهت اولویت بندی مهارت ها و سپس تعداد 180 نفر جهت سنجش میزان آگاهی، نگرش و عملکرد به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله اولویت یابی شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه سوم، کارشناسان تعلیم و تربیت و والدین دیپلم به بالا و در مرحله بعد کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم بود. ابزارهای تحقیق شامل یک پرسشنامه اولویت یابی محقق ساخته بود، که طی آن از سه گروه مخاطب خواسته می شد 10 مهارت زندگی را اولویت بندی کنند. همچنین سه پرسشنامه محقق ساخته دیگر که اعتبار و روایی آن کسب گردیده بود، جهت سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان به کار گرفته شدند. مهارت های خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری به عنوان سه اولویت اول شناخته شدند. میزان آگاهی 58.9 درصد از دانش آموزان نسبت به مهارت های ذکر شده د ر حد متوسط، نگرش 86.1 درصد از آنان خوب و عملکرد 75.5 درصد آنان در حد متوسط بود. با توجه به اینکه اکثریت دانش آموزان با وجود داشتن نگرش خوب، آگاهی و عملکرد متوسطی در زمینه مهارت ها داشتند، لذا بازنگری در محتوا و شیوه آموزش این مهارت ها در دبیرستان ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1182

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 902 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    25-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    895
  • دانلود: 

    213
چکیده: 

رضایتمندی از مراقبت ها یک معیار مهم برای سنجش کیفیت مراقبت های بهداشتی شناخته شده است. بخصوص رضایت مادر از مراقبت های فرآیند زایمانی، عامل تعیین کننده ای در بهداشت روانی خانواده و جامعه می باشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت های ارائه شده در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان می باشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقایسه ای است و در آن 270 نفر از مادرانی که در بیمارستان های آموزشی (الزهراء، طالقانی) و غیر آموزشی (29 بهمن) تبریز زایمان کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سنجش رضایتمندی مادران از مراقبت های زایمان (از زمان پذیرش در بیمارستان جهت انجام زایمان تا زمان ترخیص) استفاده گردید. داده ها با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج بررسی میزان رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت ها نشان داد که در بیمارستان های آموزشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 52.5%، 73.5% و 73% مادران کاملا راضی و راضی بودند و در بیمارستان های غیرآموزشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 67.1%، %80 و 81.4% کاملا راضی و راضی بودند. تفاوت در رضایتمندی مادران در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان در بین بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی از لحاظ آماری معنی دار بود (0.001>P). به طور کلی، میزان رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت ها در طول مرحله لیبر پایین بود که لزوم اقدامات مناسب جهت بهبود کیفیت حمایت اخلاقی از مادران را در طول این مرحله مشخص می کند. بهبود کیفیت حمایت های اخلاقی در این مرحله ممکن است از طریق تشویق اعضای تیم بهداشتی قابل دستیابی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 895

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 213 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    33-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    804
  • دانلود: 

    149
چکیده: 

سرطان پستان شایعترین نوع سرطان در میان زنان و دومین علت مرگ و میر بین آنان است. مطالعه حاضر با هدف تبیین درک مراقبت در زنان سوری مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی انجام شد. در این مطالعه کیفی، 17 شرکت کننده شامل 11 زن مبتلا به سرطان پستان که تحت شیمی درمانی قرار داشتند، 3 شوهر این زنان، 2 پرستار و 1 پزشک در مرکز هسته ای شهر لاذقیه بین خرداد و مهر سال 1389 مشارکت داشتند. روش نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف بود. جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و از روش تحلیل محتوی برای تحلیل داده ها استفاده شد. بر اساس تحلیل یافته ها، سه محور مربوط به درک مراقبت در زنان سوری مبتلا به سرطان پستان شامل «مراقبت در فضای درد آلود»، «آموزش ناکافی» و «احساس نیاز بیشتر به مراقبت تخصصی» استخراج گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد که شناخت تجارب زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی، می تواند راهی برای شناخت و رفع عوامل تنش زا در فرایند مراقبت از این بیماران باشد. به نظر می رسد رفع این عوامل می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی آنان گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 804

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 149 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2339
  • دانلود: 

    1038
چکیده: 

قاطعیت، یکی از مهارت های اجتماعی است که در تعاملات روزمره کاربرد فراوان دارد. مهارت «نه گفتن» در مقابل رفتارهای مخاطره آمیزی نظیر استعما ل دخانیات و مواد مخدر و ایجاد تماس جنسی ناسالم، نمودهایی از قاطعیت هستند. این مهارت در دوران دبیرستان و نوجوانی با توجه به فشار همسالان و شرایط سنی آنان اهمیت بیشتری دارد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش جرات مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان قاطعیت نوجوانان دبیرستانی گناباد انجام شد. این مطالعه از نوع تجربی بود که در سال تحصیلی 88-1387 در دبیرستانهای گناباد صورت گرفت. در این پژوهش 140 دانش آموز پایه دوم متوسطه در دو گروه آزمون (70 نفر) و گروه کنترل (70 نفر) شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر 6 قسمت (متناسب با مدل پرسید) بود. مداخله آموزشی بر اساس این مدل بعد از پیش آزمون صورت گرفت و پس آزمون 8 هفته بعد از مداخله انجام شد. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. وضعیت آگاهی، نگرش و قاطعیت قبل از مداخله در گروه هدف در حد متوسط و مهارت نه گفتن کمتر از حد متوسط بود. میانگین نمره آگاهی، نگرش، مهارت و قاطعیت بعد از مداخله آموزشی افزایش معنی داری نشان داد (0.001>P). همچنین اختلاف معنی داری در میزان قاطعیت در دو جنس وجود داشت، به طوری که این میزان در پسران بیشتر بود. اما در سایر فاکتورهای مورد بررسی در دو جنس اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که آموزش جرات مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان آگاهی، نگرش، فاکتورهای تقویت کننده و قادرساز و نیز قاطعیت موثر بوده و می تواند در کنار سایر شیوه های آموزش قاطعیت به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1038 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    53-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2760
  • دانلود: 

    2095
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روان درمانی زوجینی بر بهبود کیفیت زندگی زوجین آسیب دیده از خیانت های زناشویی صورت پذیرفت. نمونه پژوهش شامل 10 زوج خیانت دیده بود که پس از مصاحبه اولیه، در جلسات انفرادی رواندرمانی شرکت کردند. طرح پژوهشی نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون با یک گروه بود. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه سنجش خیانت همسر که بر اساس پرسشنامه واگهان تنظیم و توسط پژوهشگر ترجمه شده بود. پرسشنامه دوم مربوط به ارزیابی کیفیت زندگی دارای 20 سوال و 4 زیر مقیاس بود. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها حاکی از تفاوت معنادار در متغیر کیفیت زندگی شرکت کنندگان بین دو مرحله قبل و بعد از مداخله بود (0.001>P). به نظر می رسد جلسات روان درمانی احتمالا می توانند بر بهبود کیفیت زندگی زوجین آسیب دیده از خیانت های زناشویی تاثیرگذار باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2760

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2095 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    64-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    975
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

پرفشاری خون یکی از مهم ترین علل قابل پیشگیری مرگ و میر زودرس در جهان است. با این وجود، کنترل آن حتی در افرادی که تحت درمان پزشکی و دارویی هستند در سطح مطلوبی نیست. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش پسران دبیرستانی به شیوه بحث گروهی بر کنترل پرفشاری خون والدین آنهاست. مطالعه حاضر نیمه تجربی بوده، با حضور 61 پسر دبیرستانی و والدین مبتلا به پرفشاری خون آنها، در دو گروه آزمون و شاهد انجام شد. دامنه سنی پسران دبیرستانی 15.2±0.40 و والدین 50.9±6.68 سال بود. پرفشاری خون والدین از نوع اولیه بوده، دو گروه از نظر سن و جنس با هم تطابق داشتند. برای پسران دبیرستانی گروه آزمون، هشت جلسه بحث گروهی به مدت یک ماه پیرامون پرفشاری خون و عوامل موثر بر آن طراحی و اجرا شد.فشارخون والدین به طور هفتگی به ترتیب از یک ماه قبل و حین جلسات بحث گروهی، همچنین ماه های اول و دوم بعد از اتمام جلسات بحث گروهی، اندازه گیری و ثبت گردید. میانگین میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در ماه دوم بعد از مداخله نسبت به ماه قبل از مداخله بر حسب میلی متر جیوه به ترتیب 163±98 و 103±72 در گروه آزمون و 84±40 و 63±24 در گروه شاهد کاهش نشان داد. آزمون آماری تی مستقل تفاوت بین دو گروه را پس از مداخله معنی دار نشان داد (0.001>P). در پایان مداخله، 42.5% از والدین در گروه آزمون در مقابل 16.7% والدین در گروه شاهد، فشار خون کنترل شده داشتند (P=0.026). با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که بحث گروهی با پسران دبیرستانی در کنترل بهتر پرفشاری خون والدین آنها موثر است. بر این اساس پیشنهاد می شود که آموزش به شیوه بحث گروهی به عنوان یک استراتژی موثر آموزشی در زمینه مشارکت نوجوانان در ارتقاء سطح سلامت خود و خانواده هایشان به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    73-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    780
  • دانلود: 

    457
چکیده: 

نمایه توده بدنی یکی از مهم ترین شاخص های بررسی رشد به خصوص در دوران کودکی می باشد که می تواند تحت تاثیر بسیاری از متغیرهای اجتماعی - اقتصادی قرار گیرد. در این مطالعه مقطعی، 375 دانش آموز دختر و پسر از پایه های اول تا پنجم دبستان با روش نمونه گیری طبقه ای - تصادفی وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها از طریق اندازه گیری قد و وزن و پرسشنامه بود. داده ها از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با مقایسه نمایه توده بدنی با صدک های موجود، تمامی نمونه های مورد پژوهش در محدوده استاندارد قرار داشتند. ارتباط مثبت معناداری بین نمایه توده بدنی با سن کودکان، سطح تحصیلات، شغل مادران و کل درآمد خانواده وجود داشت (0.001>P). متغیرهای اجتماعی - اقتصادی خانواده ها می توانند از طریق تاثیر بر سبک زندگی با نمایه توده بدنی ارتباط داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 457 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0