Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,339
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,038
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش جرات مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان قاطعیت نوجوانان دبیرستانی گناباد

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 53

چکیده

 قاطعیت, یکی از مهارت های اجتماعی است که در تعاملات روزمره کاربرد فراوان دارد. مهارت «نه گفتن» در مقابل رفتارهای مخاطره آمیزی نظیر استعما ل دخانیات و مواد مخدر و ایجاد تماس جنسی ناسالم, نمودهایی از قاطعیت هستند. این مهارت در دوران دبیرستان و نوجوانی با توجه به فشار همسالان و شرایط سنی آنان اهمیت بیشتری دارد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش جرات مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان قاطعیت نوجوانان دبیرستانی گناباد انجام شد. این مطالعه از نوع تجربی بود که در سال تحصیلی 88-1387 در دبیرستانهای گناباد صورت گرفت. در این پژوهش 140 دانش آموز پایه دوم متوسطه در دو گروه آزمون (70 نفر) و گروه کنترل (70 نفر) شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه ای مشتمل بر 6 قسمت (متناسب با مدل پرسید) بود. مداخله آموزشی بر اساس این مدل بعد از پیش آزمون صورت گرفت و پس آزمون 8 هفته بعد از مداخله انجام شد. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. وضعیت آگاهی, نگرش و قاطعیت قبل از مداخله در گروه هدف در حد متوسط و مهارت نه گفتن کمتر از حد متوسط بود. میانگین نمره آگاهی, نگرش, مهارت و قاطعیت بعد از مداخله آموزشی افزایش معنی داری نشان داد (0.001>P). همچنین اختلاف معنی داری در میزان قاطعیت در دو جنس وجود داشت, به طوری که این میزان در پسران بیشتر بود. اما در سایر فاکتورهای مورد بررسی در دو جنس اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که آموزش جرات مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان آگاهی, نگرش, فاکتورهای تقویت کننده و قادرساز و نیز قاطعیت موثر بوده و می تواند در کنار سایر شیوه های آموزش قاطعیت به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محبی، سیامک، شاه سیاه، مرضیه، مشکی، مهدی، دلشادنوقابی، علی، و مطلبی، محمد. (1390). تاثیر آموزش جرات مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان قاطعیت نوجوانان دبیرستانی گناباد. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، 1(1)، 45-53. SID. https://sid.ir/paper/214455/fa

    Vancouver: کپی

    محبی سیامک، شاه سیاه مرضیه، مشکی مهدی، دلشادنوقابی علی، مطلبی محمد. تاثیر آموزش جرات مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان قاطعیت نوجوانان دبیرستانی گناباد. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)[Internet]. 1390؛1(1):45-53. Available from: https://sid.ir/paper/214455/fa

    IEEE: کپی

    سیامک محبی، مرضیه شاه سیاه، مهدی مشکی، علی دلشادنوقابی، و محمد مطلبی، “تاثیر آموزش جرات مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان قاطعیت نوجوانان دبیرستانی گناباد،” پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، vol. 1، no. 1، pp. 45–53، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214455/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا