Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    1-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1239
  • دانلود: 

    813
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر ساخت، روایی سنجی و اعتبار یابی مقیاس رشد زبان کودکان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع آزمون سازی بود. در مرحله اول برای ساخت مقدماتی مقیاس رشد زبان کودکان، از مبانی نظری و تجربی و توجه به توانش های رشدی کودکان استفاده گردید و سپس از میان نواحی شش گانه آموزش وپرورش شهر اصفهان به روش نمونه گیری چندمرحله ای 52 کودک (دختر و پسر) از مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و دبستان های شهر اصفهان انتخاب شده و مقیاس بر روی آن ها اجرا و روان سنجی شد. در مرحله دوم 200 کودک به روش کوکران، از این مراکز انتخاب گردید. به منظور بررسی پایایی و روایی ابزار، مقیاس رشد زبانی کودکان و مقیاس رفتار سازشی واینلند بر روی گروه نمونه (200 کودک) اجرا شد. داده های حاصل از ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی و روایی ملاکی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که ضریب پایایی کل مقیاس رشد زبانی کودکان، 0.98 و ضریب پایایی 2 خرده مقیاس آن 0.96 است.  نتایج تحلیل عاملی تاییدی، مدل 2 عاملی (زبان دریافتی و زبان بیانی) مقیاس رشد زبانی کودکان را تایید کرد. همچنین همبستگی بین مقیاس رشد زبانی کودکان و مقیاس رفتار سازشی واینلند 0.91 محاسبه شد که بیانگر روایی ملاکی مقیاس رشد زبانی کودکان است. مقیاس رشد زبان کودکان، از پایایی و روایی مناسب برای ارزیابی و سنجش رشد زبان دریافتی و زبان بیانی کودکان زیر 8 سال دارا می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 813 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    33-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    679
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس والدآزاری (فرم پسران) شامل روایی سازه، روایی همگرا و همسانی درونی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اهواز و فرزند نوجوان پسر آنها بود که 364 نفر از این مادران به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. مادران، پرسشنامه والدآزاری (فرم پسران) و پسران آن ها مقیاس نگرش فرزند نسبت به مادر را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از تحلیل عناصر اصلی و چرخش متعامد (واریماکس) نشان داد که این مقیاس از سه عامل مالی، فیزیکی و عاطفی تشکیل شده است. روایی همگرای مقیاس والدآزاری (فرم پسران) از طریق همبسته کردن این مقیاس با مقیاس نگرش فرزند نسبت به مادر محاسبه شد. ضرایب همبستگی میانگین نمره های آزمودنی ها در مقیاس والدآزاری (فرم پسران) با مقیاس نگرش فرزند نسبت به مادر معنادار (به جز والدآزاری فیزیکی) بود. همسانی درونی مقیاس والدآزاری (فرم پسران) و عوامل آن برحسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی از 0.75 تا 0.98 مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مقیاس والدآزاری (فرم پسران) برای سنجش این سازه در نمونه های ایرانی از پایایی و روایی کافی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 679

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    47-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    915
  • دانلود: 

    941
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی ابزار پیمایش چارچوب اجتماع کاوشگر انجام گرفت. این پژوهش در زمره تحقیقات غیرآزمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان ثبت نام کرده در دوره های آموزش الکترونیکی شهر تهران که در سال تحصیلی 1397-1396 به تحصیل اشتغال داشتند، بودند که حجم نمونه یی به تعداد 307 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب شدند و به ابزار پیمایش چارچوب اجتماع کاوشگر آربا و همکاران (2008) پاسخ دادند که از آن میان 271 پرسشنامه قابل تحلیل بود. نتایج تحلیل عاملی کاوشگر با روش مولفه های اصلی علاوه بر عامل کلی حضور، 3 عامل حضور شناختی، اجتماعی و آموزشی را برای ابزار پیمایش چارچوب اجتماع کاوشگر تایید نمود. برای بررسی پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی عاملی آن، از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ابزار از همسانی درونی مطلوبی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 89.8 تا 96.5 است. همچنین برای تعیین روایی عاملی ابزار، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد، که نتایج نشان داد که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد. کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید می کنند. در نتیجه می توان گفت نسخه ترجمه شده ابزار پیمایش چارچوب اجتماع کاوشگر برای استفاده در پژوهش های مربوط به محیط های یادگیری مبتنی بر وب، در بین فراگیران ایرانی، مقیاس قابل قبولی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 941 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    65-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2323
  • دانلود: 

    968
چکیده: 

هدف این مطالعه بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک بود. این مطالعه پیمایشی با هدف توصیفی، و نمونه پژوهش شامل 890 نفر از کودکان 10-17 ساله استان های آذربایجان شرقی، گلستان و گیلان بود. نمونه ها با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از فرم خودگزارشی نوجوان، پرسشنامه غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک، مقیاس اضطراب آشکار کودک و پرسشنامه افسردگی کودک مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عامل، مورد تحلیل قرار گرفتند. محاسبه ضریب همسانی درونی و پایایی به روش بازآزمایی نشان داد که نمره کلی و 5 خرده مقیاس پرسشنامه غربالگری اختلالات عاطفی مرتبط با اضطراب کودکان از پایایی مطلوبی برخوردار هستند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی، یک ساختار 6 عاملی را نشان داد. تحلیل عاملی تاییدی مدل 6 عاملی بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان داد تمامی شاخص های در نظر گرفته شده برای مدل 6 عاملی از مقدار قابل قبولی برخوردارند. همچنین تحلیل عامل تاییدی بر روی 5 عامل پرسشنامه اصلی شامل اختلال پانیک، اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی و مدرسه هراسی، نشان می دهد که مدل 5 عاملی اصلی نیز مانند مدل 6 عاملی حاصل از تحلیل عامل اکتشافی در جمعیت کودکان ایرانی از برازش قابل قبول و مناسب برخوردار است. همچنین نتایج حاکی از این است که بین نمره کل و زیر مقیاس های پرسشنامه غربالگری اضطراب وابسته به اختلالات هیجانی کودک با نمره کل اضطراب آشکار کودکان، مقیاس افسردگی کودک و نمره کل و خرده مقیاس بعد درونی سازی مقیاس خودگزارش دهی نوجوانان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (p<0.01) که نشان از اعتبار همگرای پرسشنامه دارد. نتایج نشان می دهد این پرسشنامه از ویژگی های روان سنجی مناسب در کودکان ایرانی برخوردار است و می توان آن را به عنوان یک ابزار تشخیصی مناسب برای استفاده در محیط های آموزشی، بالینی و پژوهش به کار برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 968 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    99-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    738
  • دانلود: 

    590
چکیده: 

مدل یابی معادلات ساختاری، یک رویکرد آماری چندمتغیری نیرومند جهت ارزیابی روابط پیچیده بین متغیرهای مکنون در بسیاری از حوزه های علوم انسانی و رفتاری است. یکی از چالش های رایج در برآورد مدل های معادلات ساختاری که بر مبنای آزمون فرضیه ها انجام می شود، وجود داده های گمشده است. شیوه معمول، حذف آزمودنی هایی با پاسخ های گمشده روی هر کدام از سوالات است که با افزایش درصد مقادیر گمشده در مجموعه داده ها، منجر به از دست رفتن حجم زیادی از اطلاعات نمونه و اریبی برآوردگرهای حاصل می شود. در تحلیل مدل های معادلات ساختاری با حضور مقادیر گمشده می توان از روش بیشینه درستنمایی با اطلاعات کامل استفاده کرد که در آن از تمام داده های موجود در نمونه به طور حداکثری استفاده می شود. در این مقاله، عملکرد روش بیشینه درستنمایی با اطلاعات کامل تحت هر سه مکانیسم داده های گمشده شامل گمشدن کاملا تصادفی، تصادفی و غیرتصادفی در یک مطالعه شبیه سازی مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، دو مدل تحلیل عاملی تاییدی را در نظر گرفته، داده ها تحت هر سه مکانیسم مذکور تولید و تاثیر دو شاخص حجم نمونه (100 و 500) و درصد مقادیر گمشده (%2، %5، %10، %15، %20، %25، %30، %35 و %40) بر شاخص ریشه میانگین مجذورات خطاهای برآورد مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهند که با افزایش درصد مقادیر گمشده، عملکرد مدل های معادلات ساختاری با استفاده از روش بیشینه درستنمایی با اطلاعات کامل در حضور مکانیسم های گمشدن کاملا تصادفی، تصادفی و غیرتصادفی به طور کلی بهتر از عملکرد آن بدون استفاده از این روش بر حسب برخی شاخص های نیکویی برازش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 590 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    113-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1340
  • دانلود: 

    1281
چکیده: 

این مقاله به طراحی مدل سنجش ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی پرداخته و با مطالعه مبانی نظری موجود و مرتبط با موضوع تلاش شده تا به درکی مناسب از این بعد و شاخص ها و معرفهای آن ناائل گردد و در گسترش دانش پایه موجود در این خصوص نقشی در خور ایفا نماید. با توجه به ابهام مفهومی موجود در این حوزه ابتدا مترادف ها و تعاریف مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. برای دستیابی به مدل ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی علاوه بر مطالعه اسنادی با صاحبنظرانی که در این حوزه فعالیت نموده اند مصاحبه به عمل آمده و از نظرات آنان در ساخت مدل استفاده گردد. در نهایت شش شاخص برای سنجش این بعد در نظر گرفته شد که عبارتند از امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، یکپارچگی اجتماعی. سپس مدل در بین 700 نفر از دانش آموزان شهر تهران اجرا شد. پس از حذف معرف هایی که بارعاملی آنها کمتر از 0.4 بود، سه شرط ذیل برقرار گردید: 1- بارهای عاملی معرف ها همگی مثبت و هماهنگ است. 2- بارهای عاملی همه معرف ها از 0.4 بیشتر هستند. 3- بارهای عاملی به دست آمده در مرتبه پایین تر بزرگتر از مرتبه بالاتر هستند. نهایتا سنجه ای با 89 گویه برای سنجش بعد اجتماعی بهزیستی ذهنی بدست آمد. جهت وضوح بیشتر تحلیل مدل، متغیرهای پنهان به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند. ضریب اعتماد ترکیبی متغیرهای مرتبه بالاتر نیز قابلیت مدل و مولفه های آن را تایید می نماید و نقطه برش بالاتر از 0.7 را نشان می دهد: عدالت اجتماعی (0.907)، یکپارچگی اجتماعی (0.884)، شکوفایی اجتماعی (0.831)، پذیرش اجتماعی (0.876)، مشارکت اجتماعی (0.829)، امنیت اجتماعی (0.806)، بهزیستی ذهنی (0.954). اعتبار ممیز در سطح عامل و استفاده از شاخص فورنل و لارکر بیانگر آن است که بارعاملی عامل های مرتبه پایین که ریشه دوم AVE است از تمام ضرایب سطر و ستونی که در آن قرار گرفته بالاتر و بیانگر اعتبار ممیز مدل کلی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1340

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1281 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    151-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1102
  • دانلود: 

    774
چکیده: 

هدف از این پژوهش تعیین ویژگی های روان سنجی مقیاس فراشناخت بازی های آنلاین (MOG) است. روش پژوهش حاضر در زمره پژوهش های غیر آزمایشی است که در چارچوب یک طرح تحقیق توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بودند که در سال تحصیلی 97-1396 به تحصیل اشتغال داشتند. و از بین آنها تعداد 251 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند. برای بررسی اعتبار این مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن، از روش تحلیل عاملی تاییدی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. تحلیل عامل تاییدی وجود سه عامل اصلی شامل فراشناخت منفی راجع به غیرقابل کنترل بودن بازی های آنلاین، فراشناخت منفی راجع به خطرات بازی آنلاین و فراشناخت مثبت راجع به سودمندی بازی های آنلاین را مورد تایید قرارداد. ضریب آلفای کرونباخ برای فراشناخت مثبت 0.89 و برای فراشناخت منفی راجع به غیرقابل کنترل بودن بازی آنلاین 0.84 برای فراشناخت منفی مربوط به خطرات بازی های آنلاین 0.77 و برای کل آزمون 0.85 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل سه عاملی برای این پرسشنامه از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که مقیاس بازی های آنلاین از روایی پیش بین قابل قبول برای پیش بینی نمره اعتیاد به اینترنت برخوردار است. با توجه به میزان روایی و اعتبار مشاهده شده در این پژوهش مقیاس بازی های آنلاین ابزاری است که می تواند برای سنجش فراشناخت های مربوط به بازی های آنلاین مورداستفاده درمانگران، محققین و دست اندرکاران آموزش و پژوهش قرار بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 774 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    167-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1086
  • دانلود: 

    1120
چکیده: 

هدف تحقیق حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس اصالت در رابطه (AIRS) و بررسی رابطه اصالت رابطه و ترس از صمیمت با رضایت از رابطه افراد متاهل بود. این پرسشنامه دارای 37 ماده می باشد و سال 2006 توسط لوپز و رایس ساخته شد. جامعه مورد بررسی کارمندان متاهل شهر سنندج بودند. که از میان آنها و به روش خوشه ای چند مرحله ای نمونه ای به حجم 402 نفر (195 زن و 207 مرد) انتخاب گردید. داده های گردآوری شده با روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی، آلفای کرونباخ، همبستگی و رگرسیون چند متغیری در نرم افزار SPSS21 تحلیل شدند. محاسبه پایایی به روش همسانی درونی و بازآزمایی انجام شد و ضرایب 0.773 و 0.812 به ترتیب برای آنها به دست آمد. از آزمون اصالت وود، لینلی، مالت بی، بالیوسیس و جوزف (2008) به عنوان شاخص روایی ملاکی همزمان استفاده شد و همبستگی آن با مقیاس اصالت رابطه 0.69 بود. روایی صوری آزمون نیز توسط اساتید و دانشجویان روانشناسی و مشاوره تایید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس اصالت رابطه، دارای دو عامل می باشد: عدم مقبولیت فریب و پذیرش خطر خودافشایی. مطالعه دوم نشان داد هر دو خرده مقیاس اصالت در رابطه به همراه ترس از صمیمیت توان پیش بینی رضایت از رابطه افراد متاهل را دارا می باشند. در کل نتایج پژوهش نشان داد مقیاس اصالت در رابطه لوپز و رایس (2006) از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و دارای دو عامل می باشد و می تواند در تحقیقات بعدی در زمینه اصالت روابط و تحقیقات حوزه خانواده مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1086

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1120 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    191-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1113
  • دانلود: 

    786
چکیده: 

یادگیری مادام العمر شرط اساسی برای توسعه جوامع و سازمان هاست. یادگیری مادام العمر یکی از مهم ترین توانمندی هایی است که در جامعه اطلاعاتی امروز مورد نیاز است و به عنوان هدف یادگیری در آموزش، جامعه و دولت مورد توجه قرار می گیرد. نظام آموزشی به عنوان تامین کننده اولین و مهم ترین عامل توسعه، یعنی نیروی انسانی، خود نیازمندش برخورداری از یادگیرندگان مادام العمر است. در اختیار داشتن ابزار روا و پایا برای سنجش سواد یادگیری مادام العمر گامی مهم برای طرح ریزی پژوهش های مرتبط است، از آنجا که ابزاری برای سنجش سواد یادگیری مادام العمر در ایران وجود ندارد، هدف این پژوهش اعتباریابی نسخه ایرانی پرسشنامه 49 گویه ای سواد یادگیری مادام العمر لی و تسای است. به منظور تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه ترجمه و به شش نفر از اعضای هیات علمی در رشته علوم تربیتی مرتبط ارائه و پس از اعمال اصلاحات مورد تایید قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی پیمایشی است. جامعه آماری برای این پژوهش کلیه دبیران دوره متوسطه دوم شهر بیرجند با حجم کل 500 نفر است که 300 نفر به عنوان نمونه به صورت خوشها ی انتخاب شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان دهنده این است که الگوی هشت عاملی برازش قابل قبولی با داده ها دارد (X2/DF-1.53، CFI-0.964، NFI-0.967، RMSEA-0.06). همچنین ضرایب آلفای کرونباخ مولفه ها بین 0.78 تا 0.93 بود و روایی همگرا که نشان دهنده این است که پرسشنامه از پایایی و روایی همگرای قابل قبولی برخوردار است. بر اساس این نتایج می توان گفت که پرسشنامه سواد یادگیری مادام العمر ابزاری مناسب برای پژوهش های ایرانی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 786 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button