مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,330
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,032
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک در دانش آموزان 17-10 ساله ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 97

چکیده

 هدف این مطالعه بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک بود. این مطالعه پیمایشی با هدف توصیفی, و نمونه پژوهش شامل 890 نفر از کودکان 10-17 ساله استان های آذربایجان شرقی, گلستان و گیلان بود. نمونه ها با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از فرم خودگزارشی نوجوان, پرسشنامه غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک, مقیاس اضطراب آشکار کودک و پرسشنامه افسردگی کودک مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی, آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون, آلفای کرونباخ و تحلیل عامل, مورد تحلیل قرار گرفتند. محاسبه ضریب همسانی درونی و پایایی به روش بازآزمایی نشان داد که نمره کلی و 5 خرده مقیاس پرسشنامه غربالگری اختلالات عاطفی مرتبط با اضطراب کودکان از پایایی مطلوبی برخوردار هستند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی, یک ساختار 6 عاملی را نشان داد. تحلیل عاملی تاییدی مدل 6 عاملی بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی, نشان داد تمامی شاخص های در نظر گرفته شده برای مدل 6 عاملی از مقدار قابل قبولی برخوردارند. همچنین تحلیل عامل تاییدی بر روی 5 عامل پرسشنامه اصلی شامل اختلال پانیک, اضطراب فراگیر, اضطراب اجتماعی, اضطراب جدایی و مدرسه هراسی, نشان می دهد که مدل 5 عاملی اصلی نیز مانند مدل 6 عاملی حاصل از تحلیل عامل اکتشافی در جمعیت کودکان ایرانی از برازش قابل قبول و مناسب برخوردار است. همچنین نتایج حاکی از این است که بین نمره کل و زیر مقیاس های پرسشنامه غربالگری اضطراب وابسته به اختلالات هیجانی کودک با نمره کل اضطراب آشکار کودکان, مقیاس افسردگی کودک و نمره کل و خرده مقیاس بعد درونی سازی مقیاس خودگزارش دهی نوجوانان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (p<0.01) که نشان از اعتبار همگرای پرسشنامه دارد. نتایج نشان می دهد این پرسشنامه از ویژگی های روان سنجی مناسب در کودکان ایرانی برخوردار است و می توان آن را به عنوان یک ابزار تشخیصی مناسب برای استفاده در محیط های آموزشی, بالینی و پژوهش به کار برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشن چسلی، رسول، جلالی، محسن، و پوراحمدی اسفستانی، الناز. (1397). تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک در دانش آموزان 17-10 ساله ایرانی. اندازه گیری تربیتی، 8(31 )، 65-97. SID. https://sid.ir/paper/214648/fa

    Vancouver: کپی

    روشن چسلی رسول، جلالی محسن، پوراحمدی اسفستانی الناز. تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک در دانش آموزان 17-10 ساله ایرانی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1397؛8(31 ):65-97. Available from: https://sid.ir/paper/214648/fa

    IEEE: کپی

    رسول روشن چسلی، محسن جلالی، و الناز پوراحمدی اسفستانی، “تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک در دانش آموزان 17-10 ساله ایرانی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 8، no. 31 ، pp. 65–97، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214648/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button