مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

1402 - 1395

دوره(شماره)

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    1-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    191
  • دانلود: 

    94
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل انسانی و انگیزشی موثر بر آموزش دوره کارشناسی دانشگاه علوم امام خمینی(ره) انجام پذیرفته است. این تحقیق بر مبنای هدف، از نوع «تحقیقات کاربردی» و بر مبنای ماهیت از نوع «توصیفی-پیمایشی» بوده که از رویکردی «آمیخته» برخوردار است. جامعه آماری این پژوهش؛ شامل اساتید، فرماندهان و مدیران آموزشی-پژوهشی با مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد بوده که با استناد به جدول مورگان 80 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای-تصادفی به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردیده اند. به منظور گردآوری داده های مورد نیاز جهت تدوین ادبیات تحقیق از «مطالعات کتابخانه ای» با استفاده از «ابزار فیش برداری» و در خصوص جمع آوری داده های واقعی نیز از «مطالعات میدانی» با استفاده از ابزار «مصاحبه نیمه ساختاریافته» و «پرسشنامه بسته» استفاده شده که سئوالات آن ها از دو جنبه روایی ظاهری و محتوا به جهت روشن و بدون ابهام بودن گویه ها و همچنین کفایت کمیت و کیفیت توسط خبرگان تأیید گردیده است. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز 914/0 بوده که بیانگر پایایی بالای آن است. برابر نتایج پژوهش؛ از میان 51 گزاره ای که از طریق «تحلیل محتوای کیفی استقرایی» مصاحبه با خبرگان احصاء شده بود، تعداد 29 گزاره با تحلیل آماری پرسشنامه (آزمون T تک نمونه ای) به عنوان عوامل انسانی و انگیزشی موثر معرفی گردیدند که در پایان با استفاده از «آزمون فریدمن» عوامل یاد شده اولویت بندی شدند و عواملی همچون؛ مهارت در تدریس استاد، ویژگی شخصیتی فرمانده، عدالت در معرفی استاد، پژوهشگر و فرمانده نمونه، داشتن دغدغه آموزشی فرماندهان، به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر کیفیت آموزش شناسایی گردیدند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 191

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 94 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شکوهی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    14-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    277
  • دانلود: 

    110
چکیده: 

یکی از اساسی ترین گام ها برای اجرا و تدوین برنامه آموزشی، اجرای صحیح آموزش است. این تحقیق با هدف شناسایی مولفه ها و شاخص های مناسب برای اجرای آموزش عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و تعیین چگونگی وضعیت موجود آن انجام شده است. تحقیق از نوع کاربردی است و داده ها با استفاده از روش های میدانی و کتابخانه تخصصی و با ابزارهای اسناد و مدارک دست اول، مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده اند و اسناد مدارک ومصاحبه ها مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته و پرسش نامه ها نیز با استفاده از آمار های استنباطی تحلیل شده اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد اجرای آموزشی عملیات مشترک در اجا شامل مولفه های: تدوین تقویم آموزشی، تأمین امکانات و تجهیزات، هماهنگی امور آموزشی، سازماندهی، رهبری آموزشی، انتخاب اساتید و مدرسان، مدیریت امور مالی می شود. شاخص های هر یک از مولفه ها در جدول پایانی آورده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد در وضعیت موجود اجرای آموزش فقط مؤلفه های هماهنگی امور آموزشی، سازماندهی و مدیریت امور مالی در شرایط مطلوبی قرار داشته و به سایر مؤلفه ها و شاخص ها توجه کافی نشده است. در این مقاله علاوه بر بررسی هرچه بیشتر موارد فوق به احصا و واکاوی دیگر مولفه ها و شاخص ها شامل تدوین تقویم اموزشی، تامین امکانات و تجهیزات، انتخاب اساتید و مدرسان و. . . نیز پرداخته می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 277

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 110 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    28-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    216
  • دانلود: 

    109
چکیده: 

استقرار سازمان مربی گرا روشی مناسب برای گسترش یادگیری سازمانی در مؤسسات آموزش عالی است. هدف تحقیق حاضر، تبیین ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر استقرار سازمان مربی گرا با رویکرد یادگیری سازمانی در مؤسسات آموزش عالی بوده است. روش انجام پژوهش، کیفی و روش جمع آوری اطلاعات، استفاده از تکنیک دلفی بود. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی، روسا و معاونین دانشگاه های استان خراسان بودند که تعداد 25 نفر بر اساس نمونه گیری هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شدند. ابعاد استخراجی از مبانی نظری، در اختیار آنان قرار گرفت و پس از طی چهار مرحله، روایی صوری آن توسط خبرگان تائید گردید و ابعاد و مؤلفه های نهایی با ضریب توافق کندال 792/0 به اجماع خبرگان رسید. پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (89/0) تائید شد. تجزیه وتحلیل داده ها با روش آمار توصیفی و استنباطی و بهره گیری از نرم افزار SPSS استفاده شد. بدین ترتیب برای متغیر استقرار سازمان مربی گرا 3 بُعد (زمینه استقرار، فرایند استقرار و سطوح تحلیل) با 10 مؤلفه (فرهنگی، مدیریت منابع انسانی، محیط آموزشی، عوامل انسانی، کنش، اجرا، پایش، فردی، تیمی و سازمانی) و برای متغیر یادگیری سازمانی 4 بُعد (عناصر یادگیری، فرایند یادگیری، سطوح یادگیری و انواع یادگیری) با 17 مؤلفه (ساختار، فرهنگ، برنامه ریزی، منابع انسانی، رهبری، فناوری اطلاعات، اکتساب دانش، تفسیر دانش، به کارگیری و نهادینه کردن دانش، یادگیری فردی، یادگیری گروهی، یادگیری سازمانی، یادگیری انطباقی، یادگیری پیش بینی کننده، یادگیری فرایندی و یادگیری عملی) شناسایی شد. یافته ها نشان داد دانشگاه ها در صورت بهره گیری از عناصر ایجاد سازمان مربی گرا و انجام فرایند استقرار، ظرفیت تبدیل شدن به دانشگاه مربی گرا و بهره مندی از مزایای آن در کلیه سطوح فردی، تیمی و سازمانی را دارند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 216

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 109 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تقی پور حسینعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    42-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    256
  • دانلود: 

    165
چکیده: 

مدیریت سرمایه انسانی سبب توجه جدی به رویکرد توسعه دانش و انتقال دانش در سازمان های دانشی شده و حرکت در مسیر فرایند یاددهی و یادگیری را سیستماتیک می کند هدف از این پژوهش، ارایه مدل مناسب سرمایه انسانی با توجه به مولفه های مدیریت دانش به منظور بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه امام خمینی نوشهرمی باشد این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از لحاظ نحوه جمع آوری داده ها در حوزه مطالعات توصیفی و از نوع علی-پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش تعداد 90 نفر از کارکنان دانشگاه امام خمینی نوشهر که در حوزه مختلف خصوصاآموزش در سال تحصیلی 99-98 فعالیت دارند تشکیل داده اند که با استفاده از روش نمونه گیری 83 نفر از این جامعه به عنوان نمونه ی مورد بررسی در این مطالعه انتخاب گردیدند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مطابق با طیف 5 گزینه ای لیکرت جمع آوری گردید که پایایی این پرسشنامه به کمک ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده های این مطالعه نشان داد که سرمایه انسانی، فرهنگ سازمانی، روند مدیریت دانش و کیفیت آموزش بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه امام خمینی نوشهر تاثیر دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 256

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 165 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    55-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    190
  • دانلود: 

    137
چکیده: 

اهمیت و جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه به عنوان نهادی انقلابی که مسؤلیت تربیت وتزکیه و آموزش مدیران و فرماندهان را برعهده دارد و دارای نیروی انسانی فراوان و حوزه های کاری متنوعی است، دو چندان می باشد. در این میان نقش مدیران دانشگاه در فرهنگ سازی و در نتیجه پیاده سازی موفق سیستم های مدیریت دانش با رویکرد جهادی بسیار برجسته و اساسی می باشد. هدف عمده پژوهش حاضر تبیین مؤلفه های مدیریت دانش با رویکرد جهادی است. با مراجعه به متون مربوط به موضوع تحقیق، اقدام به جمع آوری مطالب و تهیه مدل چارچوب نظری نموده و همزمان پرسشنامه موجود و مطلوب تهیه شده که با استفاده از روش روایی میزان توافق بررسی و اصلاح شدند. آنگاه با استفاده از آزمون کرونباخ، پایایی سؤالات پرسشنامه و مؤلفه های آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفتند، سپس از بین حدود 80 نفرجامعه آماری هدفمند و نخبگان با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 54 نفر به طور تصادفی پرسشنامه ارائه گردید و پس از تکمیل مورد تحلیل قرار گرفتند. با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و Smart PLS تأثیر مولفه های مدیریت دانش با رویکرد جهادی بر مهارت های مدیران دانشگاه بررسی شد. پس از بررسی مؤلفه های مدیریت دانش با رویکرد جهادی مشخص شد که این شاخص ها در 6 محور نیت الهی، انعطاف پذیری، خدمت گذاری بی منت، کار گروهی، رویکرد ولایی و تحول آفرینی قابل بررسی است. نتایج نشان داد که مدیریت دانش با رویکرد جهادی بر مهارت های مدیران به تأثیر مثبت و معناداری دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 137 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دانایی ابوالفضل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    68-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    160
  • دانلود: 

    88
چکیده: 

پیشرفت سریع فناوری اطلاعات و کاربرد وسیع آن در تمامی بخش های زندگی، جامعه امروز را با تغییرات بی سابقه ای مواجه کرده است. رشد سریع فن آوری اطلاعات و ارتباطات باعث تغییر در روش های انجام امور و ارائه خدمات شده است. یکی از مهم ترین حوزه هایی که با ورود فن آوری اطلاعات دستخوش تغییرات شده، حوزه ی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها است. در همین زمینه استفاده واقعی کاربران از سیستم های یادگیری الکترونیکی همواره مورد توجه دانشجویان بوده است. با توجه اهمیت موضوع، تحقیق حاضر قصد دارد تا به بررسی عوامل مؤثر بر قصد استفاده از یادگیری الکترونیکی در رسانه های اجتماعی بپردازد. این تحقیق ازنظر روش از نوع توصیفی و همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل، دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات تحقیق از پرسشنامه استفاده شد که درمجموع نتایج این پژوهش از تجزیه وتحلیل 346 پرسشنامه تکمیل شده معتبر می باشد. تجزیه وتحلیل داده ها بر اساس روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار PLS نشان داد که سهولت استفاده و قصد اشتراک بر قصد استفاده از رسانه های اجتماعی اثرگذار هستند و سبک یادگیری باعث تعدیل اثرات نامبرده می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 88 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    80-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    159
  • دانلود: 

    54
چکیده: 

نگاه دینامیکی به پدیده ها و تفکر غیرخطی در خصوص آنها نقطه مغفول فرماندهی و مدیریت بیشتر سازمان ها و ارگان ها بوده است که پیامدهای آن منجر به اتخاذ تصمیمات ضعیف و گاه نادرست می شود. راه های متفاوت و متعددی برای دستیابی به مهارت تفکر سیستمی وجود دارد که در این میان، دانش دستگاه های دینامیکی با بهره گیری از زبان ریاضی و قابلیت مدل سازی آن اقبال فراوانی در توسعه علم فرماندهی و مدیریت پیدا کرده است. این مقاله با در نظر گرفتن چهارچوب کلی دستگاه های دینامیکی غیرخطی ریاضی، رفتار دینامیکی مدل ریاضی ساده ای از دستگاه های غیرخطی تقابل نیروها و استعداد یک سازمان در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی موردی قرار می دهد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 159

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 54 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دولتی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    92-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    179
  • دانلود: 

    82
چکیده: 

بسیاری از اقتصاددانان شروع قرن بیستم را به عنوان تغییر تدریجی به سوی کارآفرینی به عنوان موتور خلق موقعیت های شغلی در رشد اقتصادی تلقی می نمایند و در سطح جهانی نیز به جهت تأثیر آن در مشارکت اجتماعی، اقتصادی بعنوان مهمترین پدیده برای مطالعات آینده محسوب می شود. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف شناسایی سازوکارهای کارآفرینی سازمانی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) انجام شد. روش تحقیق در این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده ها آمیخته است که برای جمع آوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تعداد نمونه در این مرحله 11 نفر از اساتید دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) در خرداد سال 1399 بود که داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل محتوا سازماندهی گردید. اصلی ترین عوامل شناسایی شده در این بخش شامل تعالی معنوی، کارآفرینی سازمانی، روحیه خودباوری، اعتماد به نفس، مشارکت اجتماعی، یادگیری سازمانی، سرمایه ارتباطی، سرمایه ساختاری، سرمایه فرهنگی و توانایی مدیریتی بود و سپس در بخش کمی با استفاده از روش نقشه فازی شناختی پس از توزیع عوامل شناسایی شده در طی دو مرحله بین اساتید دانشگاه علوم دریای امام خمینی(ره) به ترتیب تعداد 14 نفر و 5 نفر، چگونگی روابط بین این عوامل تبیین گردید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 82 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    106-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    758
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

این پژوهش با هدف شناسایی شایستگی های مورد نیاز منابع انسانی در سازمان های دولتی جهت تحقق گام دوم انقلاب انجام شده است. بهترین منبع شناسایی این شایستگی ها بیانات، فرامین و احکام مقام معظم رهبری به عنوان مرجع تبیین کننده گام دوم انقلاب است. در این تحقیق فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسمات و مناسبت های مختلف که از زمان انتشار بیانیه گام دوم انقلاب یعنی 22 بهمن سال 1397 به بعد تا تاریخ 18/02/98 در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری انتشار یافته است به عنوان جامعه تحقیق در نظر گرفته شده و تمام این بیانات مورد تحلیل قرار گرفته اند لذا نمونه بر جامعه منطبق می باشد. داده ها با استفاده از تحلیل مضمون و به کمک نرم افزار مکس کیودا مورد تحلیل قرار گرفته است. برابر یافته های تحقیق، شایستگی های فردی و شایستگی های مرتبط با شغل به عنوان دو بعد شایستگی منابع انسانی سازمان های دولتی جهت تحقق گام دوم انقلاب شناسایی گردید. شایستگی های فردی شامل؛ شایستگی اخلاقی، مکتبی، معنوی، نگرشی و عمومی و شایستگی های شغلی شامل شایستگی های رفتاری، مدیریتی، ارتباطی و تخصصی است. مدیران و فرماندهان با بهره گیری از یافته های این تحقیق می توانند با انتخاب کارکنان دارای این شایستگی ها و آموزش کارکنان جهت کسب شایستگی های عنوان شده، در راستای تحقق اهداف گام دوم انقلاب قدم بردارند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 758

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    118-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    488
  • دانلود: 

    225
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارت های اجتماعی و کمال گرایی با نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 290 نفر از کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد بوده است. نمونه آماری به تعداد 165 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از سه پرسش نامه مهارت های اجتماعی ماتسون (2000)، کمال گرایی نجاریان و همکاران (1378) و انعطاف پذیری شناختی مارتین و روبین (1995) استفاده شده است. پایایی آن ها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 94/0، 95/0 و 90/0 به دست آمد. به منظور تحلیل داده های حاصله، از مدل یابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مهارت های اجتماعی و کمال گرایی با انعطاف پذیری شناختی در کارکنان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 4/78 درصد از انعطاف پذیری شناختی و 8/76 درصد از کمال گرایی توسط مهارت های اجتماعی تبیین می شود و متغیر انعطاف پذیری شناختی اثر میانجی بر رابطه بین مهارت های اجتماعی و کمال گرایی را دارد. هم چنین شاخص های برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 225 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    131-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    319
  • دانلود: 

    259
چکیده: 

مدیریت منابع انسانی به عنوان متولی امر برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، نظارت و کنترل منابع انسانینقش پر اهمیت تر در پیشبرد اهداف متعالی سازمان ایفا می کند. بنابراین سازمان ها باید تدابیری در پیش بگیرند که قبل از ترک خدمت در مرحله قصد آن، مشکلات را شناسایی و برطرف نمایند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر اقدامات منابع انسانی درک شده بر قصد خدمت با در نظر گرفتن نقش میانجی مشارکت کارکنان، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان نداجا می باشد. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش 8000 نفر از کارکنان نداجا می باشد که جهت جمع آوری داده ها پس از نمونه گیری با جدول مورگان و حذف برخی از پرسشنامه ها، در نهایت 383 در مجموع پرسشنامه 38 سوال می باشد اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار های SPSS 24 و PLSSMART 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن نیز از طریق تحلیل بار عاملی (روایی همگرا) بررسی شدنتایجی که بر اساس یافته های تحقیق حاضر حاصل شده است حاکی از آن است که مدیران ارشد نداجا در حوزه مدیریت منابع انسانی باید با توجه بیشتر به تاثیر اقدامات مدیربرت منابع انسانی بر روی ترک خدمت کارکنان بواسطه ی عواملی چون: رفتار شهروندی سازمانی، مشارکت کارکنان و تعهد سازمانی، تمایل آنان به ترک خدمت را کاهش دهند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 319

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 259 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    149-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    280
  • دانلود: 

    164
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مناسب آموزش مبتنی بر شایستگی در بندر شهید رجایی شکل دهی شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر اجرا داده بنیاد و طولی مقطعی بود. در مرحله کیفی، جامعه آماری کیفی متشکل از افراد خبره و صاحب نظران و مطلعین کلیدی در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که بر اساس رویکرد آگاهانه و به روش هدفمند و گلوله برفی اقدام به نمونه گیری شد. جامعه آماری کمی متشکل از کلیه کارکنان بندر شهید رجایی به تعداد 845 بود که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 264 نفر تعیین شد. برای جمع آوی داده ها در مرحله کیفی از روش کتابخانه ای(سندکاوی) و روش میدانی(ابزار مصاحبه، فرم دلفی) و در مرحله کمی از روش میدانی (ابزار پرسشنامه) استفاده شد. برای تعیین اعتبار ابزار مرحله کیفی از تکنیکهای حصول اشباع نظری، استفاده از رویه های ویژه کدگذاری و تحلیل نمادها و نشانه ها استفاده شد. در مرحله کمی برای سنجش پایایی از روایی محتوایی و برای سنجش پایایی از ضرایب چولگی و کشیدگی و آلفای کرونباخ استفاده شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی این پژوهش استفاده از روش کدگذاری نظری (برگرفته از روش نظریه داده بنیاد نظامند) بود. برای تحلیل داده های کمی در این پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. در نهایت مدل آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان بندر شهید رجایی با 8 بعد، 27 مولفه و 83 شاخص در قالب مدل پارادایمی ترسیم شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 164 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    166-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    235
  • دانلود: 

    96
چکیده: 

در این برهه زمانی که کلیه کشورهای دنیا و از جمله ایران دچار همه گیری بیماری کووید 19 گردیده اند و کلیه مراکز آموزشی و فرهنگی در کشور به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمده اند، نظام آموزشی کشور در تلاش است تا اجرای آموزش ها در سطوح مختلف تحصیلی را در فضای مجازی(آموزش الکترونیکی) اجرایی نماید تا خللی در امورات کشور در حوزه آموزش بوجود نیاید. هم گام با این تغییرات آموزش و تربیت افسران نیروهای مسلح نیز بایستی با توسعه آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاه های افسری اجا در برنامه ها و اولویت های کاری ارتش و نیروهای مسلح قرار گیرد. در این پژوهش سعی شده فرصت ها و موانع توسعه آموزش الکترونیکی دانشگاه های افسرس آجا با مطالعه بروی پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) بر اساس اسناد، مدارک و تحلیل عقلایی و تجربیات خبرگان این حوزه بر اساس روش علمی کسب گردد تا زمینه ساز توسعه این آموزش ها در نیروهای مسلح شود. پژوهش گر، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اساتید هیات علمی، هیئت خبره سامانه آموزش ستاد و دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در حدود تقریبی 220 نفر محاسبه و اندازه جامعه ی نمونه با استفاده از جدول تعیین اندازه نمونه(کرجسی و مورگان؛ 1979) 149 نفر به دست آمد و سپس با روش آمیخته در قالب تحلیل کمی وکیفی به تحلیل مطالب پرداخته شد. روایی و پایایی ابزار گرداوری و پرسشنامه بر اساس الفای کرونباخ محاسبه و عدد 0. 89 محاسبه گردید که نشان از پایایی مناسب پرسش نامه مورد استفاده در پژوهش دارد. نتایج این تحقیق مؤید این واقعیت است، فرصت های کاهش هزینه های ساخت و نگهداشت ابنیه آموزشی، کاهش هزینه های جاری پرسنلی آموزش، کاهش هزینه های تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، عدم امکان دخل و تصرف در متون و مطالب آموزشی و همچنین امکان استفاده از اساتید مجرب در تخصص های گوناگون مهم ترین عوامل و فرصت ها موجود در بهره برداری از این گونه آموزش ها در دانشگاه هستند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 235

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 96 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    186-193
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    190
  • دانلود: 

    72
چکیده: 

هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین پایداری قامتی و حس وضعیت مفاصل اندام تحتانی با دقت هدف گیری تیراندازان مبتدی و زبده بود. 137 نفر از تفنگداران و تکاوران مستقر در منطقه کنارک چابهار انتخاب و به دو گروه مبتدی (تعداد 92 نفر) و تک تیرانداز (زبده) (تعداد 45 نفر) تقسیم شدند. اندازه گیری تعادل ایستا و پویا و حس وضعیت مفاصل زانو و مچ پا از تمامی افراد شرکت کننده در تحقیق به عمل آمد و ارتباط آن ها با امتیاز تیراندازی با اسلحه ژ-3 در حالت ایستاده مورد ارزیابی قرار گرفت. از روش آماری همبستگی اسپیرمن برای یافتن ارتباط بین متغیرها در هر گروه استفاده شد و نتایج نشان دهنده وجود ارتباط معنی دار بین پایداری قامتی ایستا و پویا با دقت تیراندازی در گروه مبتدی و بین پایداری قامتی ایستا و دقت تیراندازی در گروه زبده بود. همچنین بین حس وضعیت مفصل زانو با امتیاز تیراندازی در گروه مبتدی ارتباط معنی داری مشاهده شد درصورتی که در گروه زبده بین حس وضعیت مفصل مچ پا با دقت تیراندازی ارتباط معنی دار وجود داشت. نتایج به دست آمده موید اهمیت تعادل در موفقیت در تیراندازی است و نشان می دهد با بالا رفتن سطح مهارت در تیراندازی اهمیت کنترل حرکات جزئی و کوچک در سطح تعادل ایستا و کنترل حرکت مچ پا بیشتر می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 72 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    194-207
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    546
  • دانلود: 

    233
چکیده: 

بررسی تاریخ لجستیک نشان می دهد که سازمان دهی نیروهای نظامی و کاربرد آن درصحنه نبرد، تابعی از پیشرفت های فناورانه بوده است. تاب آوری به عنوان یک مفهوم فناورانه بین رشته ای در زمینه های مختلف ازجمله اکولوژی، مهندسی، روانشناسی و. . . همواره موردتوجه بوده و پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر نیز اهمیت دوچندان یافته و با سرعت بیشتری وارد ادبیات زنجیره تأمین شده است. استفاده از استراتژی های تاب آوری در کسب مزیت رقابتی همه سازمان ها ازجمله سازمان های نظامی مهم بوده و تا حد زیادی عملکرد مؤثر و پایداری زنجیره های تأمین مرتبط با نداجا را تضمین می نماید. تحقیق حاضر دارای رویکرد ترکیبی یا آمیخته و از نوع اکتشافی بوده و ازنظر هدف نیز کاربردی می باشد. در بخش کیفی تحقیق، پس از انجام مطالعات کتابخانه ای و نظرسنجی از خبرگان علمی و تجربی این حوزه، چارچوب تاب آوری زنجیره تأمین در سه بعد زنجیره تأمین بالادست (تأمین کنندگان نداجا)، زنجیره تأمین واسط (معاونت و فرماندهی آماد و پش نداجا)، زنجیره تأمین پایین دست (مناطق و پایگاه های نداجا) شناسایی و در قالب یک مدل مفهومی ارائه گردید. پس از انجام مراحل کیفی، مدل مفهومی پژوهش از طریق نرم افزارهای اس. پی. اس. اس و پی. ال. اس آزموده و اولویت بندی مؤلفه ها توسط آزمون فریدمن مشخص و ضمن ارائه الگوی تاب آوری زنجیره تأمین سامانه آماد و پشتیبانی نداجا در پایان پیشنهادهای لازم ارائه گردیده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 546

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 233 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    208-221
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    292
  • دانلود: 

    102
چکیده: 

هرگونه اختلال در نظام هنجاری سازمان ها، نوعی آشفتگی و بی نظمی به بار می آورد که از آن به عنوان آنومی سازمانی تعبیر می گردد که اثرات زیان باری بر سازمان تحمیل می نماید؛ بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت آنومی سازمانی بوده که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش را 571 نفر از کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) تشکیل داده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 230 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش سرمایه اجتماعی از پرسش نامه ناهاپیت و گوشال (1998) و مدیریت آنومی سفیدچیان و همکاران (1396) که پایایی آنان با محاسبه آلفای کرونباخ (به ترتیب 83/0 و 80/0)، روایی صوری آنان نیز و توسط صاحب نظران استادان و خبرگان آشنا به موضوع تائید شد. تجزیه وتحلیل داده ها نیز به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با کمک نرم افزارهای SPSS و 2 PLS انجام گرفت. یافته های مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد همه مسیرها از سرمایه اجتماعی و ابعادش بر مدیریت آنومی سازمانی معنادار بوده و روابط بین آن ها تائید می شود و می توان نتیجه گرفت اتخاذ راهبردهای افزایش سرمایه اجتماعی می تواند از آنومی سازمانی بکاهد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 292

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 102 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button