Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    1-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    419
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

امروزه منابع انسانی به عنوان مهم ترین مزیت رقابتی و سرمایه سازمانی به یک گزاره مسلم و قطعی مورد پذیرش همگان قرار گرفته است؛ به دلیل رقابت شدید و کمبود کارکنان با توانایی و مهارت بالا، جذب و نگهداشت کارکنان با استعداد همانند سایر زمینه های اجرایی سازمان، در حوزه منابع انسانی نیز همراه با ریسک هایی خواهند بود که می تواند کارایی و اثربخشی این حوزه را تحت تاثیر قرار دهند. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی ریسک های نگهداشت اعضای هییت علمی در دانشگاه یزد است. جامعه آماری پژوهش اساتید و کارکنان دانشگاه یزد که در زمینه استخدام اعضای هییت علمی به مدت 7 سال فعالیت دارند. پژوهش حاضر از لحاظ نوع داده ها از دسته تحقیقات کیفی است که به لحاظ جدید بودن حوزه در زمینه مطالعات اکتشافی از روش تحلیل تم استفاده گردید. به منظور گردآوری داده های تحقیق از ابزار مصاحبه های نیمه ساختار و تحلیل آن به صورت دستی انجام گرفت. یافته ها منجر به شناسایی 3 تم اصلی شامل ریسک ادراکی، شغلی و مدیریتی و 10 تم فرعی شامل گریزپایی، وابستگی، اهمال کاری، اعتیاد به کار، فرسایش شغلی، همکاری مخرب، حصارآفرینی، تساوی گری، تطبیق ناپذیری و ضعف روانشناختی شده است. در این پژ

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خان احمدی اسماعیل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    18-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    187
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

نظر به تحولات سریع، برق آسا، گسترده، عمیق در صحنه نبرد در حوزه تاکتیک و تکنیک و نقش این تحولات در سرنوشت نبرد طی چهارده اخیر از یک سو، و تاکید مضاعف مبانی ارزشی، آموزهای دینی، رهنمودهای و تدابیر امامین انقلاب بر آموزش و هم افزایی آموزشی در ایجاد، حفظ و ارتقاء این آمادگی از سوی دیگر موضوع نوشتار حاضر، ابعاد هم افزایی موثر در ارتقاء اثربخشی دانشگاه های نظامی در گام دوم انقلاب می باشد. در این نوشتار که از حیث هدف، تحقیقی کاربردی؛ از حیث سطح تحلیل، آمیخته اکتشافی و از حیث رویکرد و طبقه بندی کیفی، است. در راستای ارایه پاسخی مستدل به سوال تحقیق از روش والتزوباسل جهت محاسبه CVIکل و ابعاد چهارگانه هم افزایی اثربخشی دانشگاه ها بهره گیری شده است؛ که شاخص کل با رتبه 83٪ و بعد محلی با رویکرد آتش حرکت با رتبه 87%، بعد منطقه ای با رویکرد آتش مانور با رتبه 83%، و بعد ملی با رویکرد عملیات مشترک با رتبه 88% و بعد بین المللی با رویکرد عملیات مرکب با رتبه 84% توسط جامعه خبرگی تایید گردید. . با نهادینه شدن ابعاد هم افزایی، ظرفیت های بر ای تحقق رسالت نیروهای مسلح محقق خواهدشد که در مبحث نتیجه گیری آمده است. در راستای نهادینه شدن مدل مستخرجه از نتایج تحقیق پیشنهادات پنجگانه ارایه شده استکلیدواژه ها: هم افزایی، اثربخشی، دانشگاه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 187

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    35-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    113
  • دانلود: 

    426
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک کیفیت خدمات با رضایت و تمایل به بازگشت در المپیاد ورزش های آبی و ساحلی شهرستان بابلسر بود. روش پژوهش توصیفی و از نظر نتیجه کاربردی، شیوه گردآوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه استاندارد صورت گرفت. جامعه آماری شامل مسیولین اجرایی، مربیان و ورزشکاران شرکت کننده در المپیاد ورزش های آبی و ساحلی شهر بابلسر بودند که تعداد 360 نمونه از بین این جامعه که در المپیاد ورزش های آبی و ساحلی بابلسر حضور داشتند به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و برای بررسی نتایج استنباطی و روابط بین متغیرهای پژوهش از تحلیل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی با استفاده از نرم افزار smart pls استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیر کیفیت خدمات و رضایتمندی رابطه معنادار مستقیم و مثبت برقرار بوده و متغیر کیفیت خدمات 79% از تغییرات متغیر رضایتمندی را تبیین می کند. بین دو متغیر کیفیت خدمات ادراک شده و تمایل به بازگشت مجدد رابطه مثبت و مستقیم برقرار بوده و متغیر کیفیت خدمات ادراک شده 26% از تغییرات متغیر تمایل به بازگشت مجدد را تبین می کند؛ همچنین متغیر رضایتمندی نیز 58% از تغییرات متغیر تمایل به بازگشت مجدد را تبیین می کند و بر این اساس می توان گفت متغیر کیفیت خدمات به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی رضایت 45% از تغییرات متغیر تمایل به بازگشت مجدد را تبیین می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 426 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    45-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    604
چکیده: 

هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی و فضیلت سازمانی با نقش میانجی اخلاق کاری بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه پژوهش 1400 نفر از کارکنان بندر شهید بهشتی چابهار بوده و 324 نفر از طریق فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه های استاندارد گردآوری شده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که اخلاق کاری رابطه مدیریت منابع انسانی اسلامی و فضیلت سازمانی را میانجی گری می کند. همچنین نتایج حاکی از تاثیر معنی دار مدیریت منابع انسانی اسلامی بر فضیلت سازمانی، تاثیر معنی دار مدیریت منابع انسانی اسلامی بر اخلاق کاری و تاثیر معنی دار اخلاق کاری بر فضیلت سازمانی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 604 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    61-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    280
  • دانلود: 

    450
چکیده: 

زمینه و هدف: مدل های تعالی سازمان به عنوان ابزاری قوی برای سنجش میزان توسعه و تعالی سیستم ها در سازمان های مختلف به کار گرفته می شوند. در حوزه تعالی سازمان، دانشمندان و نظریه پردازان مختلف تیوری های مختلفی ارایه داده اند، ولی بسیاری از آنها با مبانی علوم دینی سنخیت چندانی ندارد. عدم کاربرد آنها در عمل، شکاف میان تیوری و عمل را در اذهان متبادر کرده است. ازاین رو، آنچه به نظر می رسد این است که مسئله اصلی، نبود یک مدل متناسب با فرهنگ و ارزش های بومی اسلامی است بر این اساس دراین تحقیق تلاش می شود بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) الگوی توسعه و تعالی دانشگاه احصاء گردد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان یکی از دانشگاه های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشد که با استفاده از نمونه گیری تصادفی تعداد 350 نفر از آنان انتخاب گردیدند. پس از طراحی و تعیین روایی و پایایی ابزار، از مدل معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: برای توسعه و تعالی دانشگاه ها بایستی رویکرد جامع اتخاذ گردد و علاوه بر ویژگیهای سازمان (فرهنگ، فناوری و ساختار)، به ویژگیهای فردی (شخصیتی، معنوی، نظامی و علمی) هم توجه شود، تا نتایج مورد انتظار (توسعه و تعالی) حاصل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 450 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    80-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    183
  • دانلود: 

    440
چکیده: 

با اینکه عوامل زیادی همچون سبک رهبری اقتدارگرا و فرهنگ بوروکراتیک، سکوت سازمانی را در غالب سازمان های ایرانی ترویج می کند اما رهبری توانمندساز و سرمایه معنوی در برخی نهادها همچون دانشگاه موجب تشویق آوای سازنده می شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر رهبری توانمندساز بر آوای سازنده کارکنان با در نظر گرفتن متغیر میانجی سرمایه معنوی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) است. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است که در زمره پژوهش های توصیفی-پیمایشی قرار می گیرد، از نظر فلسفه پژوهشی قیاسی است که بر مبنای پارادایم اثبات گرایی انجام شده و از نظر شاخص زمانی از پژوهش های مقطعی به شمار می آید. جامعه آماری پژوهش 588 نفر از کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) بوده که براساس جدول مورگان از میان آنها نمونه ای به حجم 233 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه رهبری توانمندساز آرنولد و همکاران (2000)، آوای سازنده لیانگ و همکاران (2012) و سرمایه معنوی ماس ماچوکا و ماریمون (2019) استفاده گردیده که پایایی آنها به وسیله ی آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان دهنده اثر مثبت و معنی دار رهبری توانمندساز هم به صورت مستقیم و هم از طریق سرمایه معنوی بر آوای سازنده کارکنان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 440 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مالکپور لپری کامران

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    96-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    420
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عدالت آموزشی اساتید با فریبکاری تحصیلی و رفتارهای مدنی-تحصیلی در دانشجویان است. طرح کلی تحقیق کمی و روش آن توصیفی از همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران که در سال تحصیلی 99-1398، و تعداد آنها مشتمل بر 14542 نفر بوده اند، می باشد. نمونه تحقیق تعداد 375 نفر از دانشجویان از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه محقق ساخته، عدالت آموزشی (20 سوال) (EJQ)، رفتارهای مدنی-تحصیلی (10 سوال) (ECBQ) و فریبکاری تحصیلی (19 سوال) (ECQ) استفاده شده است. صحت روایی محتوایی و صوری ابزارها توسط پنج نفر از اساتید و متخصصین این حوزه مورد بررسی و تایید شد. همچنین پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد که برای هر پرسشنامه به ترتیب 93/0، 91/0 و 96/0 محاسبه شده است که حکایت از تایید پایایی ابزار اندازه گیری پژوهش دارد. آزمونهای آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده، تحلیل مدل معادلات ساختاری و همچنین آزمونهایF و T از طریق نرم افزار SPSS و AMOSاستفاده شده است. یافته ها نشان میدهد که بین عدالت آموزشی و فریبکاری تحصیلی رابطه منفی و معنادار و بارفتار مدنی-تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. سایر یافته ها بیانگر آن است که متغیر عدالت آموزشی پیش بینی کننده مناسبی برای متغیرهای فریبکاری تحصیلی و رفتار مدنی تحصیلی دانشجویان است. همچنین نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان از تاثیر مثبت عدالت آموزشی بر رفتار مدنی تحصیلی، و تاثیر معکوس بر فریبکاری تحصیلی دارد. به عبارتی عدالت آموزشی اساتید در کاهش فریبکاری تحصیلی نقش به سزایی دارد و احترام، رعایت شرایط و توجه به نیازهای دانشجویان از سوی استادان، آنان را به سمت رفتارهای مطلوب و عادلانه سوق میدهد و حس ارزشمندی و خودباوری را در دانشجویان ایجاد میکند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    111-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    179
  • دانلود: 

    459
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر شخصیت آینده نگر بر بهره وری منابع انسانی بندر امام خمینی (ره) با نقش میانجی و تعدیلگر، مسیرشغلی حرفه محور و مهارت سیاسی می باشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان بندر امام خمینی (ره) می باشند. برمبنای نمونه گیری تصادفی ساده، 162پرسشنامه صحیح عودت داده شد و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS داده های پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه شخصیت آینده نگر جواهار و لیو (2016)، بهره وری هرسی و گلداسمیت (1980)، مسیرشغلی حرفه محور بریسکو و هال (2006) و مهارت سیاسی فریس و همکاران(2005) استفاده شده است. شخصیت آینده نگر بر بهره وری منابع انسانی تاثیر مستقیم و معناداری دارد و هم به طور غیرمستقیم از طریق میانجی گری مسیر شغلی حرفه محور و تعدیلگری مهارت سیاسی بر بهره وری منابع انسانی تاثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش در حوزه شخصیت آینده نگر و مسیرشغلی حرفه محور، نوآوری هایی به همراه داشته است و به مدیران سازمان ها در درک تاثیرگذاری شخصیت آینده نگر بر بهره وری منابع انسانی با میانجی گری مسیر شغلی حرفه محور و تعدیلگری مهارت سیاسی کمک می کند تا موجبات بهره وری منابع انسانی را فراهم نمایند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 459 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    125-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    523
  • دانلود: 

    694
چکیده: 

کارآفرینی دانشگاه از گفتمان های اساسی نظام آموزش عالی ایران به شمار می رود. با این وجود تا کنون مطالعات اندکی پیرامون اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه کارآفرین برای اثربخشی بیشتر کنش های کارآفرینی دانشگاه صورت گرفته است. بر این اساس، هدف از این پژوهش، شناسایی مولفه های اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه نسل سوم جهت ارایه الگوی می باشد. این مطالعه کیفی با به کارگیری روش گرندد ییوری سیستماتیک انجام شده است. بنابراین داده ها با استفاده از نمونه گیری هدفمند و از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 در قالب سه گروه؛ هشت نفر از اعضای هییت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، ده نفر از مدیران شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و چهار نفر از مشاوران راه اندازی کسب و کار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران داده ها گردآوری شد. یافته ها در مرحله اول کدگذاری باز 398 مفهوم استخراج شد و در قالب چهار مقوله اصلی؛ عوامل علمی-آکادمیک (آموزش، پژوهش و نظام یادگیری)؛ عوامل حکمرانی (چشم اندازکارآفرینانه، مدیریت، قوانین و مقررات، ارتباطات، حمایت و پشتیبانی و راه اندازی کسب و کار)، عوامل زیرساختی (زیرساخت نرم، زیرساخت سخت) و مالیه (تامین و تخصیص) دسته بندی شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله ها ذیل عناوین: شرایط علی، پدبده محوری، راهبردها، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله گر و پیامدهای اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه نسل سوم در قالب مدل پارادایمی کدگذاری محوری ترسیم شدند. در پایان بر اساس یافته های پژوهش پیشنهادهای سیاستی برای نظام آموزش عالی ایران بیان شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 523

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 694 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    144-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1097
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

باوجوداهمیت وجایگاه دانش مدیریت دردنیای امروز، همچنان مهارتهای مدیران به خوبی روشن نیست. لذا هدف پژوهش کاربردی برحسب نوع داده، ترکیبی(کمی، کیفی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی تعداد 30 نفر از خبرگان، متخصصین و افراد آگاه درزمینه مهارت های مدیریتی مدیران(اعضای هییت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری تهران) بودند که به صورت هدفمندانتخاب شدند در بخش کمی 320 نفر ازمدیران شاغل دربخش های منابع انسانی و افراد مطلع و آگاه در زمینه علوم مدیریتی بوند که با فرمول کوکران 169 نفر به عنوان نمونه بصورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، ابزار ها پرسشنامه(محقق ساخته) ومصاحبه برای جمع آوری داده ها استفاده شدندضریب پایایی پرسشنامه0. 89 a= بدست آمد ودر تحلیل های کمی ارنرم افزارهای Spss19و lisrel 16 و در تحلیل کیفی از تکنیک تحلیل مضمون ازطریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان استفاده گردید با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته، مقوله های اصلی، فرعی و محوری با استاده از نرم افزار MAXQDA12 شناسایی شده و ازطریق آزمون ها تحلیل عاملی، کیسر و چرخش واریماکس تبیین و با آزمون فریدمن رتبه بندی گردیدند در ادامه پس از مصاحبه با خبرگان اجزای الگو شامل: اهداف و فلسفه، نظریه های حمایت کننده، ابعاد مولفه ها، فرآیند اجرایی، نظام ارزشیابی و چارچوب ادراکی الگوی مهارتهای مدیریتی مدیران تعیین و الگو اجرایی ارایه و اعتبار سنجی گردید که از برازش مطلوبی برخوردار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1097

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ناظم امیرحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    163-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    463
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ساختاری برای سیستم های کاری با عملکرد بالا بر اساس جوسازمانی نوآورانه، توانمند سازی روان شناختی و تعهد سازمانی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش از نوع پژوهش های همبستگی است که در آن به مطالعه رابطه بین متغیرهای جوسازمانی نوآورانه، توانمند سازی روان شناختی وتعهد سازمانی با سیستم هایکاری با عملکرد بالا پرداخته شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر تشکیل می دهند. به منظور برآورد حداقل حجم نمونه از فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 200 نفر انتخاب شدند. به منظور انتخاب نمونه مورد نیاز از روش تصادفی ساده استفاده شد. ابزار سنجش در این پژوهش شامل پرسشنامه جو سازمانی نوآورانه 16 سوالی چو و همکاران (2010)و دارای ابعاد استقلال شغلی، رهبری نوآورانه، پشتیبانی منابع، فرهنگ نوآورانه و انسجام گروهی می باشد (92/0= α )، پرسشنامه تعهد سازمانی 12 سوالی آلن و مایر(1996) ودارای ابعاد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری (90/0= α )، پرسشنامه سیستمهای کاری با عملکرد بالا 31سوالی دمیتریوس و همکاران (2016) و دارای ابعاد استخدام و گزینش، آموزش و توسعه، مشارکت در تصمیم گیری، مدیریت عملکرد، وضوح شغل، استقلال کارو امنیت شغلی (α =0/96)، وپرسشنامه توانمند سازی روان شناختی 12 سوالی اسپریتزر و میشرا(1997) و دارای ابعاد خودمختاری، شایستگی، معنی دار بودن و تاثیرگذاری (86/0= α ) است. نتایج حاصل از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل نشان دادکه بعدرهبری نوآورانه ازمتغیرجوسازمانی نوآورانه، بعدخودمختاری ازمتغیرتوانمندسازی روان شناختی وبعدهنجاری از متغیر تعهدسازمانی برسیستم های کاری باعملکرد بالا تاثیرگذاراست. براساس محاسبات انجام شده مدل ارایه شده نیز دارای برازش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    180-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    318
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر پیامدهای مدیریت بهینه منابع انسانی در ارتقای عملکرد سازمان در ستاد نداجا بعنوان یک سازمان نظامی-راهبردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کارکنان کادری بوده و نمونه آماری مورداستفاده متشکل از 386 نفر می باشد. داده های موردنیاز پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد توزیع شده و جمع-آوری گردیده و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار ای موس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که از میان شش فرضیه، چهار فرضیه معنادار شناسایی شدند؛ به بیان دیگر، در سازمان ستاد نداجا، فعالیت های مدیریت منابع انسانی، دارای تاثیر معنادار و مثبت بر عملکرد سازمانی می باشد. همچنین، این فعالیت ها از طریق درگیری کارکنان، وفاداری کارکنان و رضایت کارکنان دارای تاثیرات معنادار و غیرمستقیم بر عملکرد سازمانی می باشد. نتایج اما معناداری نقش میانجی گر متغیرهای انگیزش کارکنان و تعهد کارکنان در زمینه اثرگذاری فعالیت های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی را تایید ننمودند. لیکن اهمیت مدیریت بهینه منابع انسانی در سازمانهای نظامی و علی الخصوص واحدهای ستادی بیش از پیش پررنگ بوده و نیاز به تغییر دیدگاه سنتی به دیدگاه مدیریت مدرن می باشد تا با از دست ندادن نیروهای متخصص و عدم کاهش توانمندی و علاقه مندی آنها، اهداف سازمانی با اثربخشی و کارایی بالایی تحقق یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    198-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    185
  • دانلود: 

    440
چکیده: 

خسارتهای وارده به جامعه جهانی ناشی از دو جنگ جهانی، جهان را واداشت تا استفاده از زور را در روابط بین المللی منع نمایند. اصلی ترین ممنوعیت در بند4 ماده 2 منشور ملل متحد آمده است. اما بر این ماده استثنایاتی وارد شده است. با بررسی استثنایات وارده می توان موارد ممکنه اعمال زور را مشخص کرد. یکی از فضاهای اعمال زور، حوزه دریاها می باشد. نیروهای دریایی از جانب کشورهای خود در عرصه دریاها به اعمال قدرت می پردازند. مساله اصلی پژوهش حاضر این است که فرصت های حقوقی اعمال قدرت در عرصه دریاها در زمان جنگ چیست؟ فرصتهای اعمال زور نیروی دریایی که می توانند به عنوان مستثنیات منع کاربرد زور در حقوق بین الملل محسوب گردند و آموزش آن در تدوین راهبردهای قدرت دریایی ضروری است. با بررسی اسناد حقوق بین الملل، گونه های مجاز اعمال زور توسط نیروی دریایی در زمان جنگ مشخص گردید که می توانند از انجام محاصره دریایی، دفاع مشروع و بمباران دریایی و غیره را شامل شوند. روش تحقیق این پژوهش اسنادی و کتابخانه ای بوده و با تحلیل معاهدات و سایر منابع حقوق بین الملل موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 185

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 440 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    213-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    356
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

دریا مسیر عمده تجارت میان کشورهای جهان است. هرچه این مسیر تجاری پرازدحام تر باشد و محموله های گرانبهاتر از طریق آن جابجا شوند، اهمیت آن آبراه بیشتر بوده و کنترل آن آبراه ارزشمندتر خواهد بود. به عبارتی هرکه بتواند آبراهی با مختصات ذکر شده را تحت تسلط خود در آورد، قدرت بیشتری را به دست خواهد آورد. البته باید به خاطر داشت که یکی از الزامات تسلط بر مسیرهای دریایی، تداوم حضور است و این بدان معنی است که باید شرایطی را مهیا کرد که به واسطه آن بتوان وسعت و زمان حضور دریایی را توسعه بخشید. از ملزومات شناخته شده ایجاد این شرایط، می توان به ایجاد پایگاه های دریایی اشاره کرد. نکته حایز اهمیت در این خصوص آن است که برای آنکه ایجاد پایگاه بر افزایش قدرت دریایی تاثیرگذار باشد، باید علاوه بر معیار نظامی، به معیارهای غیرنظامی قدرت دریایی منجمله معیارهای اقتصادی، فیزیکی، حقوقی، سیاسی، فرهنگی و علمی که به واسطه ایجاد پایگاه دریایی قابل دست یابی هستند نیز توجه شود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن نیز موردی-زمینه ای است و با بررسی نظریه های قدرت دریایی و همچنین مرور داکترین دریایی قرن 21 انگلستان در باب استفاده از ظرفیت های دریا، به معیارهایی دست یافته که تبیین کننده تاثیر ایجاد پایگاه بر افزایش قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آیند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 356

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    24
  • صفحات: 

    231-246
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    141
  • دانلود: 

    157
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (pdf) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 157 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button