مقدمه: آموزش به بیمار، یکی از اجزای مهم و ارزشمند و از جمله شاخص های عملکرد پرستار حرفه ای و نشان دهنده توسعه حرفه ای می باشد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب پرستاران از عوامل مؤثر بر آموزش به بیمار انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع کیفی بود و در آن 20 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 93-1392 بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. همه مصاحبه ها ضبط و سپس دست نویس گردید و با استفاده از روش مقایسه ای مداوم و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: به دنبال تحلیل داده ها، 3 درون مایه اصلی و 6 درون مایه فرعی استخراج شد. درون مایه های اصلی شامل «عوامل سازمانی، عوامل محیطی-فرهنگی و عوامل فردی» بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش برخی از عوامل تأثیرگذار در آموزش به بیمار را بر اساس تجارب پرستاران شناسایی کرد. بنابراین، انجام مداخلات مدیریتی و سازمانی دقیق و مهیا نمودن شرایط لازم جهت آموزش به بیمار توصیه می شود.