Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    62
  • صفحات: 

    133-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    281
  • دانلود: 

    168
چکیده: 

زمینه و هدف: از جمله مفاهیم اساسی در زمینه شهرسازی که از دهه 1960 به صورت جدی در شهرها مورد توجه قرار گرفت، اولویت بخشی به عابرپیاده از طریق پیاده مدار کردن، اصلاح هندسی به وسیله آرام سازی معابر و یا کاهش حرکت سواره به روش ها و شیوه های متعدد هم چون یک طرفه کردن مسیرهای سواره بود. در کشور ما نیز این اقدامات در شهرهای مختلف گاه با موفقیت و گاه با شکست مواجه بوده است؛ تا جایی که برخی مسیرها به حالت ابتدایی خود بازگشته و مجدداً به روی سواره­ ها باز شده­ اند. از این روی، هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سیاست های سه گانه نحوه و میزان تفکیک سواره و پیاده (وونرف، یک طرفه سازی سواره، پیاده راه سازی) در بافت تاریخی ارومیه است. این مهم از طریق سنجش معیارها و شاخص­ های معتبر با آن چه که در خیابان خیام شهر ارومیه به اجرا درآمده است، صورت می گیرد و درنهایت نواقص و نقاط ضعف اقدامات، تبیین و معرفی می شود. روش: روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و میدانی است. تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش با استفاده از روش تاپسیس انجام شده است. یافته ها: براساس نتایج به دست آمده، مشخص شده است که سیاست پیاده­ مدارکردن (وونرف) با شاخص اولویت 985/0 گزینه بهتری نسبت به تبدیل خیابان به پیاده راه و ممنوعیت عبور و مرور سواره با شاخص اولویت 453/0 و یا یک طرفه کردن عبور و مرور سواره با شاخص اولویت 306/0 است. بر این اساس می­ توان گفت که با ایجاد تعادل بین عبور و مرور سواره و پیاده و تلاش برای کاهش وابستگی به اتومبیل می­ توان به رضایت عمومی بالاتری دست یافت. نتیجه گیری: نتایج این مقاله می تواند راهنمایی برای آگاهی از نحوه و میزان تفکیک مسیرهای سواره و پیاده در بافت های تاریخی و مسئله دار از منظر ترافیکی مورد استفاده قرار گیرد و از هزینه کرد یا اجرای طرح های ناموفق در آینده این چنین بافت ها، جلوگیری کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 168 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    62
  • صفحات: 

    1-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    172
  • دانلود: 

    476
چکیده: 

زمینه و هدف با افزایش سفرهای درون شهری و درنتیجه ازدحام خیابان ها و بزرگراه ها، دولت ها همواره به فکر ارایه سیستم حمل ونقلی جدید یا بهبود سیستم های موجود هستند. جهت کاهش تاثیرات منفی حمل ونقل و افزایش قابلیت اطمینان، گسترش سیستم های پایدار ریلی حمل ونقلی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. سرمایه اولیه و هزینه های عملکردی زیاد سیستم های ریلی چالش مالی اساسی سازمان های حمل ونقلی است و شناسایی رفتار مسافران قبل از ارایه سیستم جدید امری ضروری است. روش این پژوهش با هدف مدل سازی تغییر وسیله سفر تحصیلی دانشجویان به قطار سبک شهری و شناسایی عوامل موثر آن، پرسش نامه ای با رویکرد رجحان بیان شده شامل چهار بخش مشخصات سفر، مشخصات نگرشی، تعداد استفاده از هر وسیله در هفته و مشخصات فردی طرح شد و در اردیبهشت و خرداد سال 97 با آمارگیری از 407 نفر به روش نیمه مصاحبه در دانشگاه تربیت مدرس تکمیل شده است. یافته ها ضرایب تخمین زده شده متغیرها با استفاده از مدل لوجیت دوگانه بیان گر آن است که عوامل متعددی با سطوح معناداری متفاوت در تغییر وسیله از شیوه های مختلف سفر به قطار سبک شهری وجود دارد. عواملی هم چون کاهش 20 درصدی کرایه، وجود امکان نشستن در 50 درصد از زمان و کاهش 20 درصدی زمان سفر قطار سبک شهری نسبت به آخرین وسیله استفاده شده فرد، به ترتیب دارای بیشترین تاثیر بر افزایش مطلوبیت و تغییر وسیله به قطار سبک شهری هستند. نتیجه گیری نتایج این مقاله به منظور تسهیل تصمیم گیری سیاست گذاران و استفاده در برنامه ریزی در سیستم های حمل ونقل آینده، تعیین سیاست های مناسب جهت افزایش مطلوبیت قطار سبک و تغییر شیوه سفر کاربردی خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 172

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 476 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    62
  • صفحات: 

    37-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    172
  • دانلود: 

    443
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر دست افزارهای موبایلی بر اثربخشی پلیس راهنمایی و رانندگی و بازدارندگی رانندگان از ارتکاب تخلف در شهر همدان است. روش: پژوهش حاضر برحسب هدف از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیة کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان است؛ تعداد نمونه موردنظر با روش تصادفی ساده از طریق فرمول کوکران 100 نفر به دست آمده است. به منظور گردآوری داده ها، از پرسش نامه آگراوال و سندرز (2003) استفاده شد. در این پژوهش، تجزیه و تحلیل داده ها از طریق مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم­ افزار اسمارت پی ال اس انجام شد. یافته ها: ضریب بتا برای فرضیه های برقراری ارتباطات بهتر بر صرفه جویی زمان، 379/0؛ برقراری ارتباطات بهتر بر دردسترس بودن اطلاعات، 418/0؛ صرفه جویی زمان بر در دسترس بودن اطلاعات، 198/0؛ در دسترس بودن اطلاعات بر اثربخشی پلیس، 412/0؛ صرفه جویی زمان بر اثربخشی پلیس، 302/0؛ دردسترس بودن اطلاعات بر بازدارندگی رانندگان از ارتکاب به تخلف، 377/0 به دست آمده است و این فرضیه ها تایید شدند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برقراری ارتباطات بهتر به دلیل استفاده از دست افزارهای موبایلی و دسترسی به اطلاعات برای افسران و صرفه جویی در زمان بر توانایی افسران در بازدارندگی رانندگان از ارتکاب به تخلف تأثیر دارد؛ هم چنین برقراری ارتباطات بهتر به دلیل استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات توسط افسران و صرفه جویی در زمان و دسترسی به اطلاعات برای افسران نیز، بر اثربخشی پلیس راهنمایی و رانندگی تأثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 172

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 443 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    62
  • صفحات: 

    67-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    217
  • دانلود: 

    486
چکیده: 

زمینه و هدف: پلیس راهنمایی و رانندگی در حال حاضر برای اجرای ماموریت های ذاتی خود از روش های مختلفی از جمله افزایش تیم های گشتی و به کارگیری تجهیزات مختلف استفاده می کند. این در حالی است که کماکان در اجرای وظایف با مشکلات مختلفی روبه رو است. از این رو برای هرچه بهتر اجراکردن مقررات و رضایت­ ­ مندی شهروندان از عملکرد پلیس، نیاز به بازنگری در روش کار و عملکرد خود دارد. هدف از این تحقیق، تحلیل فضایی جانمایی گشت های خودرویی پلیس راهنمایی و رانندگی به منظوراستقرار گشت­ های خودرویی پلیس در مکان­ های مناسب و مدیریت ترافیک شهر است. روش: روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل آمار فضایی و روش های آماری-گرافیکی در قالب سیستم اطلاعات جغرافیایی بهره گرفته شده است. برای اولویت­ بندی معیارها و زیرمعیارهای مکان­ یابی گشت­ های خودرویی از روش AHP و نرم افزار اکسپرت چویز استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که معیار تصادف دارای بیشترین اهمیت و معیار توپوگرافی دارای کمترین اهمیت در بین سایر معیارها است. هم چنین، زیرمعیار تصادف فوتی با وزن 386/0 دارای بیشترین وزن و زیرمعیار فاصله از مناطق مسکونی کمترین وزن را نسبت به سایر زیر معیارها داشته است. نتیجه گیری: با تشریح وضعیت فعلی گشت های خودرویی پلیس و شناساندن نقایص آن، متغیرهای موثر در جانمایی گشت­ های خودرویی پلیس مشخص و اولویت بندی شد. هم چنین چگونگی جانمایی صحیح براساس اولویت­ ­ ها به دست آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 217

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 486 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    62
  • صفحات: 

    97-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از اهداف آموزش عالی، ارتقای مهارت هایی است که از طریق پایان نامه نویسی در فارغ التحصیلان ایجاد می شود؛ دانشکده راهنمایی و رانندگی (که به اختصار راهور بیان می شود) نیز با برگزاری 17 دوره در مقطع کارشناسی ارشد در این راستا گام برداشته است. هدف این تحقیق، سنجش تاثیر تدوین پایان نامه های کارشناسی ارشد بر ارتقای مهارت های فارغ التحصیلان دانشکده راهور است. روش: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی با طرح پیمایش انجام گرفته و به بررسی میزان تاثیر تدوین پایان نامه های کارشناسی ارشد بر ارتقای مهارت های فارغ التحصیلان پنج سال اخیر در دانشکده پرداخته است. این مقاله با هدف بررسی میزان مهارت های آموزشی، پژوهشی، شغلی و فردی فارغ التحصیلانی که در پنج سال اخیر از پایان نامه خود دفاع کرده اند با روش توصیفی-پیمایشی و با مطالعه کتابخانه ای و اخذ نظرات اساتید دانشکده صورت گرفته است. توزیع پرسش نامه به صورت برخط که حاوی 43 سؤال بسته با طیف لیکرت بین جامعه پژوهش که 75نفر از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته مدیریت ترافیک بودند، صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزارهای آماری Excel و SPSS انجام شد. برای پاسخ به فرضیه اصلی، براساس مدل مفهومی تحقیق، تأثیر تدوین پایان نامه های کارشناسی ارشد برای چهار دسته از مهارت ­ ها بررسی شده است. برای غنای بیشتر تحقیق از روش های استنباطی نظیر آزمون t نیز بهره برداری شده است. برای تعیین نرمال بودن متغیرها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف استفاده شده است؛ ضریب آلفای چهار مولفه اصلی به ترتیب عبارت انداز: مهارت های آموزشی 895/0، مهارت های پژوهشی 902/0، مهارت های شغلی 895/0، مهارت های فردی 844/0؛ با توجه به بزرگ تربودن سطح معناداری در مورد تمامی متغیرها، فرضیه صفر مبنی بر نرمال بودن آنها پذیرفته شده است. یافته ها: هر چهار فرضیه درخصوص افزایش مهارت های آموزشی، پژوهشی، شغلی و فردی مورد تایید قرار گرفته است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که تدوین پایان نامه کارشناسی ارشد موجب ارتقای مهارت های فارغ التحصیلان شده است. نتیجه گیری: با توجه به اثبات تاثیر تدوین پایان نامه نویسی در افزایش مهارت های فارغ التحصیلان، لزوم اهمیت بیشتر به تدوین پایان نامه نویسی و تقویت مهارت ها از طرف مسئولان و مدیران به جای حذف پایان نامه (مانند تعدادی از دانشگاه ها) در این دوره ها باید در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    62
  • صفحات: 

    133-171
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    129
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Since 1960 the new movements in the field of urban transportation aimed at promoting pedestrian staging in the city and reducing vehicle dominance, are pedestrian-oriented and policies of making pedestrian street. Pioneering as one of the policies of moving towards the development of cities over the last half century has attracted cities in the world. However, the implementation of walkways in different cities has been accompanied by a variety of results, to the point where some sidewalks have failed and have been opened again on the cavalry. In this research, we attempt to explain and identify the shortcomings and weaknesses of the measures by assessing the pedestrian and cavalry traffic by measuring the valid criteria and indicators with what has been implemented. The research method is descriptive-analytical and based on documentary and field studies. Analysis of the research findings was done using Topsis. Based on the results, it has been determined that the implementation of the policy with a priority index of 0. 985 is a better option than turning the street into a pedestrian and prohibiting the passage of a cavalry with a priority index of 0. 453 or a one-way passing of the cavalry With a priority index of 0. 306. On this basis, it can be said that by achieving a balance between pedestrians and pedestrians and trying to reduce car dependency, a higher satisfaction can be achieved. The results of this article can be used as a guideline for future traffic-based implementation in problematic historical context considering pedestrian satisfaction.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 129

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    62
  • صفحات: 

    173-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    270
  • دانلود: 

    531
چکیده: 

زمینه و هدف: پلیس راهور خدمات متعدد و متنوعی را به شهروندان ارائه می کند که شناسایی عوامل موثر بر ارتقای کیفیت این خدمات و روابط بین آنها می­ تواند راهنمای عمل مدیران این حوزه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ساختاری تفسیری پیشایندهای کیفیت خدمات پلیس راهور انجام گرفته است. روش: در این پژوهش از تکنیک مدل­ سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه خبرگان و صاحب­ نظران در حوزه کیفیت خدمات پلیس راهور بود که تعداد 14 نفر از آنان با روش نمونه­ گیری هدف مند انتخاب و پرسش نامه ماتریس اثرات متقاطع در اختیار آنان قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان داد که یازده عامل در پنج سطح بر کیفیت خدمات پلیس راهور تاثیر دارند. این عوامل عبارت انداز: به کارگیری فناوری­ های نوین در ارائه خدمات، توانمندسازی نرم و سخت پلیس، ارتباط منسجم بین­ بخشی در نیروی انتظامی، سرعت در ارائه خدمات، دقت در ارائه خدمات، رفتار متواضعانه در عین اقتدار، شایستگی و مهارت کارکنان، شفافیت در فرآیندهای کاری، قابلیت اعتمادپذیری، سهولت در ارائه خدمات و شرایط محیط کار. نتیجه­ گیری: با توجه به عوامل زیربنایی در سطح اول مدل، شایسته است که مدیران پلیس راهور ضمن برقراری ارتباط منسجم با سایر بخش­ های ناجا، فرآیندهای کاری را شفاف کرده و نسبت به به کارگیری فناوری­ های نوین در خدمات­ رسانی به شهروندان اهتمام بیشتری داشته باشند چرا که هر نوع تغییری در این عوامل در کل سیستم اثر گذاشته و درنهایت کیفیت ارائه خدمات را ارتقا می­ دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 531 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button