چکیده فارسی:گرچه اصل حرمت خمر مورد اتفاق است، اما درباره کیفیت تحریم آن اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی از اندیشمندان شیعه اعلام حرمت خمر را به اوایل دوران مکه باز می گردانند؛ اما اهل سنت آن را مربوط به اواخر دوره مدینه و تحریم را به گونه تدریجی و چند مرحله ای می دانند و از این رهگذر، نظریه معروف «تحریم تدریجی خمر» را مطرح می کنند.این نظریه دارای زمینه ها و پیامدهایی است که در این پژوهش به آنها اشاره کرده و به نقد این نظریه پرداخته ایم و در نتیجه تدریج در تحریم را مردود دانسته و اعلام حرمت خمر را در اوایل دوران مدینه به اثبات رسانده ایم و در نهایت، تدریج را - در صورت اثبات آن در این مورد - مربوط به اجرای حد شرب خمر و نه اعلام حرمت آن دانسته ایم.
چکیده عربی:مع أنه لا ریب و لا خلاف فی حرمه الخمر إطلاقا، لکن یوجد خلاف فی کیفیه تحریمه، فإن بعض علماء الشیعه یرجعون إعلان حرمه الخمر إلی بدایه بزوغ الإسلام فی مکه المکرمه، لکن علماء أهل السنه یرجعونه إلی نهایه دوره الإسلام فی مدینه النبی (ص) و یرون أن التحریم کان بصوره تدریجیه و فی مراحل عده و یطرحون عبر هذا الاتجاه رؤیه «التحریم التدریجی للخمر» الذائعه. تروم الدراسه الراهنه إلی تفنیدها و إلقاء الضوء علی أن لهذا الاتجاه أرضیات و نتائج أشیرت إلیها فی هذه الدراسه. و فی نهایه المطاف یرد التدریج فی التحریم و یثبت أن إعلان حرمه الخمر کان فی بدایه وصول الإسلام إلی المدینه المنوره و فی الأخیر یصل باحث هذه الماده إلی أن التدریج یتعلق بالتدریج فی إجراء حد شرب الخمر لا فی إعلان حرمته.