هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر برند شخصی نویسندگان کتاب های دانشگاهی در صنعت نشر ایران (مورد مطالعه حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی) و ارایه مدل مفهومی و ساختاری است. روش پژوهش: پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل 122 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد که به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده ها از دو روش مطالعه اسنادی و پیمایشی استفاده شد. در روش پیمایشی نیز از پرسش نامه محقق ساخته ای استفاده شد که با مطالعه مبانی نظری طراحی و میان دانشجویان توزیع شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای عوامل موثر بر برند شخصی نویسندگان مقدار 946/0 و برای عوامل موثر بر شایستگی فردی نویسندگان مقدار 921/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از نرم افزارهای اس. پی. اس. اس و اسمارت پی. ال. اس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که معیارهای موثر بر برند شخصی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مولفه فرهنگی (898/0)، تخصصی (875/0) و اجتماعی (620/0) است و معیارهای موثر بر شایستگی فردی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مولفه مهارت ها (898/0)، نگرش (886/0) و دانش (744/0) است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مولفه های فرهنگی، اجتماعی، و تخصصی مبتنی بر مولفه های شایستگی فردی نویسندگان است.