مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

594
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حمایت اجتماعی، رفتار اطلاع یابی دانشجویان: نقش میانجی درگیری تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 110

چکیده

 هدف: با توجه به اهمیت توانمندی اطلاعاتی در حل مسایل و چالش های دانشگاهی و تاثیرگذاری بر محیط و دیگران, تحقیق حاضر با هدف شناسایی نقش حمایت اجتماعی در بهبود رفتار اطلاع یابی دانشجویان علوم رفتاری و انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با میانجی گری درگیری تحصیلی انجام شده است. روش: تحقیق حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات همبستگی به شمار می آید. داده های مطالعه از 161 دانشجوی علوم رفتار و انسانی دانشگاه محقق اردبیلی و به روش نمونه گیری دردسترس و با لحاظ کردن نسبت لازم در مدلسازی معادلات ساختاری حاصل شد. برای سنجش وضعیت حمایت اجتماعی, درگیری تحصیلی و رفتار اطلاعاتی به ترتیب از زیر مقیاس پرسشنامه رفتار اطلاعاتی بیگدلی, رجبی و نصیری (1394), مقیاس درگیری تحصیلی سالملا آرو و آپادایا (2012) و مقیاس حمایت اجتماعی لنت و همکاران (2001) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد همبستگی مولفه ها و عامل کلی حمایت اجتماعی با رفتار اطلاع یابی بین 37/0 تا 43/0 و همگی معنادار بوده اند. این امر در رابطه بین مولفه ها و عامل کلی درگیری تحصیلی با رفتار اطلاع یابی نیز صادق بوده و روابط حاصل شده (بین 35/0 تا 43/0) معنادار هستند. آزمون الگوی روابط بین سه متغیر حاکی از برازش مناسب مدل و معناداری هر یک از پارامترهای برآورد شده برای مسیرها در مدل است. به طورکلی نتایج حاصل شده موید فرضیه های تحقیق و بیانگر نقش قابل توجه حمایت اجتماعی و درگیری تحصیلی در تبیین رفتار اطلاع یابی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقوی، حسین، و اختیاری، فرشید. (1398). حمایت اجتماعی, رفتار اطلاع یابی دانشجویان: نقش میانجی درگیری تحصیلی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)، 53(4 )، 97-110. SID. https://sid.ir/paper/959671/fa

    Vancouver: کپی

    تقوی حسین، اختیاری فرشید. حمایت اجتماعی, رفتار اطلاع یابی دانشجویان: نقش میانجی درگیری تحصیلی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)[Internet]. 1398؛53(4 ):97-110. Available from: https://sid.ir/paper/959671/fa

    IEEE: کپی

    حسین تقوی، و فرشید اختیاری، “حمایت اجتماعی, رفتار اطلاع یابی دانشجویان: نقش میانجی درگیری تحصیلی،” تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری)، vol. 53، no. 4 ، pp. 97–110، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button