مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    60-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    488
  • دانلود: 

    312
چکیده: 

مقدمه پژوهش حاضر با هدف، رابطه جهت گیری هدف و اهمال کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تاکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام گرفت. روش کار روش پژوهش همبستگی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 که از میان آن ها تعداد 303 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش و جکسون (1981)، مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه راهبردهای انگیزش برای یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه سنجش جهت گیری های هدفی الیوت و مک گرگور (2001) که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار Amos-24 استفاده گردید. نتایج نتایج نشان داد تمام شاخص های مدل تدوین شده تحقیق، در دامنه مطلوب قرار دارند. در حالت کلی شاخص های برازش در دامنه های موردقبول می باشند. همچنین رابطه بین جهت گیری هدف و اهمال کاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی معنی دار نمی باشد اما بین خودتنظیمی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه معنی داری برقرار است. همچنین خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین جهت گیری هدف و فرسودگی تحصیلی ایفا می کند اما خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین اهمال کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ایفا نمی کند. نتیجه گیری: مسیولین دانشگاه های علوم پزشکی موضوع فرسودگی تحصیلی دانشجویان را به طورجدی موردتوجه قرار دهند و برنامه ریزی های مناسبی را در قالب برنامه های بلندمدت برای کاهش آن تدارک ببینند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 312 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    229
  • دانلود: 

    121
چکیده: 

مقدمه اتصال چست تیوب منجر به عوارضی از جمله درد و اضطراب میشود که میتواند باعث ناراحتی بیمار شود. با توجه به هزینه کم و سهولت بیشتر میتوان از تکنیکهای غیر دارویی در این راستا استفاده کرد روش این مطالعه یک کارآزمایی بالینی با تخصیص غیر تصادفی بود که شامل 41 نفر در گروه کنترل و 40 نفر در گروه مداخله بود. معیار های ورود شامل داشتن 2 چست تیوب، سن بالای 18 سال عدم دریافت داروهای مخدر قبل از مداخله، داروهای ضد اضطراب، نبود سابقه قبلی سرطان و یا چست تیوب و عدم اعتیاد بود. پس از جراحی تا زمان خروج چست تیوب، درد و اضطراب بیماران در هر دو گروه به طور روزانه با استفاده از مقیاس عددی دیداری درد و اضطراب ثبت شد. مداخلات تمرینات تنفسی شامل فیزیوتراپی قفسه سینه و تنفس لب غنچه ای و مداخلات تمرینات حرکتی شامل حرکات اندام فوقانی بود، و هرروز ابتدا اطلاعات نمره درد و اضطراب بیمار ثبت میشد سپس این تمرینات انجام میگرفت. در این مطالعه هیچ گونه کورسازی انجام نشده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آمار استنباطی شامل کای 2 و آزمون T تحلیل شد. یافته ها دو گروه از نظر مشخصات جمعیت شناختی همگن بودند. یک تفاوت معنادار بین میانگین نمرات درد (05/0>P) و اضطراب (05/0>P) در بین دو گروه مداخله و کنترل بعد از انجام مداخلات مشاهده شد به صورتی که میانگین نمرات درد و اضطراب پس از انجام مداخلات در گروه مداخله کمتر بود. بحث و نتیجه گیری از آن جایی که انجام همزمان تمرینات تنفسی و حرکتی اثری مثبت بر درد، اضطراب داشت و نتایج این پژوهش می تواند گام مهمی جهت کاهش عوارض ریوی بعد از جراحی سرطان ریه بیماران باشد. لذا توصیه می شود پرستاران با به کارگیری این روش ها از عوارض شایع چست تیوب کاهش دهند. همچنین با توجه به موثر بودن مداخلات ضرورت یاددهی این گونه تکنیک ها در آموزش پرستاری نیز حس می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 229

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 121 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    11-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    399
  • دانلود: 

    175
چکیده: 

مقدمه سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان در همه جوامع است. ماستکتومی به عنوان درمان اولیه موجب تغییر در کیفیت زندگی می شود. خودمراقبتی نقش مهمی در ارتقای رفتارهای سلامتی دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه خود مراقبتی بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان ماستکتومی شده انجام شد. روش کار این مطالعه نیمه تجربی با طرح قبل و بعد و گروه کنترل در میان زنان ماستکتومی شده مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی در سال 1399 انجام شد. 60 بیمار مبتلا به سرطان پستان ماستکتومی شده (30 نفر در گروه مداخله و 30 نفر در گروه کنترل) به روش دردسترس انتخاب و با استفاده از بلوکی چهارتایی در دو گروه مداخله و کنترل تخصیص تصادفی یافتند. داده ها به شیوه خودگزارشی و با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی، قبل و سه ماه پس از پایان مداخله جمع آوری شد مداخله شامل 6 جلسه 60-45 دقیقه ای آموزش خود مراقبتی مجازی(همزمان و غیرهمزمان) برای گروه مداخله برگزار شد. گروه کنترل آموزش های معمول محیط پژوهش را دریافت کردند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS Ver. 22 انجام و از روش های آمار استنباطی آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، دقیق فیشر، تی مستقل و کای دو، تی زوجی و من ویتنی و ویلکاکسون استفاده گردید. یافته ها نتایج آزمون تی مستقل نشان داد نمره کیفیت زندگی قبل از مداخله در بین دو گروه آزمون و کنترل معنا دار نبوده (p=0. 009) ولی بعد از مداخله تفاوت معنادار شد (p<0. 001). انجام مداخله باعث افزایش 80/21 درصدی در کیفیت زندگی در گروه مداخله شد، اما این تغییرات کاهش 06/10-درصدی در کیفیت زندگی در گروه کنترل را نشان داد. بحث و نتیجه گیری آموزش برنامه خود مراقبتی در زنان مبتلا به سرطان پستان ماستکتومی شده می تواند موجب افزایش و بهبود کیفیت زندگی در آنان شود، لذا توصیه می شود در برنامه های مراقبتی و آموزشی گروه هدف در مراکز بستری و سرپایی و جامعه به خودمراقبتی توجه و تاکید بیشتری شود تا بیماران با انجام آن از پیامدهای خودمراقبتی بهره مند شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 399

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 175 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    23-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    437
  • دانلود: 

    75
چکیده: 

مقدمه اختلال دوره افسردگی با علایم ناکافی یکی از مهم ترین پیش بینی کننده های اختلال افسردگی اساسی است؛ ازاین رو، پژوهش حاضر باهدف تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برکیفیت زندگی، فعال سازی رفتاری و تنظیم شناختی هیجان زنان دارای اختلال افسردگی با علایم ناکافی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری انجام شد. از بین زنان دارای اختلال افسردگی با علایم ناکافی مراجعه کننده به کلینیک های روان درمانی شهرستان بابلسر با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس32 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تخصیص یافتند. گروه آزمایش 8 جلسه مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت کردند، این در حالی بود که گروه گاه مداخله خاصی دریافت نکرد. مقیاس کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت، مقیاس فعال سازی رفتاری برای افسردگی (کانتر و همکاران، 2007) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کراجی، 2007) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 45 روزه برای دو گروه اجرا و یافته های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته درون-بین گروهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در مولفه های کیفیت زندگی، فعال سازی رفتاری و تنظیم شناختی هیجان، در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنا که گروه آزمایش که مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت کردند در مرحله پس آزمون در مولفه های کیفت زندگی، فعال سازی رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نسبت به گروه گواه وضعیت بهتری داشتند و تغییرات ایجاد شده در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از تاثیر مثبت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر مولفه های کیفیت زندگی، فعال سازی رفتاری و تنظیم شناختی هیجان زنان دارای اختلال افسردگی با علایم ناکافی بود. ازاین رو، توجه به یافته های به دست آمده می تواند در جهت پیشگیری از تبدیل این بیماری به اختلال مزمن افسردگی اساسی مورد توجه تیم سلامت روان این افراد قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 437

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 75 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    38-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    544
  • دانلود: 

    320
چکیده: 

مقدمه وجود تعارض در روابط زوجی یک مسیله رایج می باشد و مداخلات درمانی گسترده ای برای کاهش آن ها و افزایش سازگاری زناشویی پیشنهاد شده است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی ذهنیت مدار و زوج درمانی هیجان مدار بر سازگاری زناشویی در زوجین دارای تعارض زناشویی بود. روش کار روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین دارای تعارض زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره اهواز در سال 1398 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 45 زوج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 15زوج) قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر (1986) استفاده شد. گروه های آزمایشی تحت طرحواره درمانی ذهنیت مدار (12 جلسه 120 دقیقه ای) و زوج درمانی هیجان مدار (14 جلسه 90 دقیقه ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها به روش تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافته ها روند تغییرات در گروه های مداخله نسبت به گروه کنترل در مراحل سنجش در متغیرهای سازگاری زناشویی (001/0=P، 011/6=F) به طور معنا دار متفاوت بوده است (05/0≥ P) و حدود 22% درصد از تفاوت های مشاهده در متغیر سازگاری زناشویی ناشی از عضویت گروهی (مداخله ها) می باشد. جهت مقایسه این تغییرات در روند زمان از آزمون تبعی بن فرونی استفاده شد. تغییرات بین پیش آزمون با پس آزمون، پیش آزمون با پیگیری و پس آزمون با پیگیری فقط در گروه های مداخله معنی دار بود (05/0≥ P). همچنین آزمون تبعی بن فرونی جهت مقایسه زوجی گروه ها، گویای این است که بین گروه های آزمایش با یکدیگر تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 320 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    49-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    184
  • دانلود: 

    75
چکیده: 

مقدمه تفسیر نتایج آزمایش گازهای خون، از نیازهای اساسی آموزشی پرستاران بخش های مراقبت ویژه است. ضرورت بهره گیری از روش های نوین آموزشی برای ارتقا دانش پرستاران با ماندگاری طولانی مدت، مهم تلقی می شود. با توجه به اهمیت استفاده از فناوری در آموزش پرستاری و ضرورت تفسیر آزمایش گازهای خون شریانی، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش تفسیر گازهای خون شریانی از طریق تلفن همراه بر دانش پرستاران بخش های مراقبت ویژه انجام شد. روش کار این پژوهش از نوع نیمه تجربی می باشدکه بر روی 114پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه سه بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. بیمارستان ها به صورت تصادفی در دوگروه آزمون (اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه، سخنرانی) و کنترل تخصیص یافتند. محتوای آموزشی در گروه ها یکسان بود. درگروه اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه محتوای آموزشی بصورت نرم افزار در محیط اندروید طراحی شد. برنامه بر روی تلفن همراه پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه نصب، و از آنها خواسته شد در طول روز از آن استفاده نمایند. در گروه سخنرانی همان محتوا در دو جلسه به صورت حضوری ارایه شد. گروه کنترل آموزش خاصی در این زمینه درطی این مدت نداشت. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته که شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و آزمون بررسی میزان دانش در زمینه تفسیر گازهای خون بود. پرسشنامه ها در گروه ها قبل و 4 هفته پس از اتمام مداخله آموزشی تکمیل گردید. داده ها با آزمون های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار 21 SPSS تحلیل شدند. یافته ها میانگین سنی افراد12/91+2/28 سال و میانگین سابقه کاردر بخش های ویژه 89/0+ 66/1 سال بودند. درهردو گروه بعداز مداخله نمره کسب شده از آزمون تفسیر گازهای خون افزایش یافته بود. تفاوت میانگین نمره آزمون گروه اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه (46/77) و سخنرانی (79/73) نسبت به گروه کنترل (57/54) از نظر آماری معنی دار بود (001/0=P). به عبارت دیگر، آموزش تفسیر گازهای خون با استفاده از اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه، بطور قابل توجهی بر دانش پرستاران تاثیر داشته است. نتیجه گیری با در نظر گرفتن نتایج حاصل از این تحقیق که نشانه تاثیر مثبت آموزش تفسیر گازهای خون با شیوه یادگیری از طریق اپلیکیشن آموزشی در تلفن همراه بر میزان دانش پرستاران بود، می توان از این روش به عنوان روشی جایگزین یا مکمل جهت آموزش موارد خاص مانند تفسیر گازهای خون در پرستاری استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 75 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    59-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    556
  • دانلود: 

    256
چکیده: 

مقدمه نظر به نقش چاقی در سلامت روان شناختی و اهمیت تنظیم هیجانی در این بیماران، لزوم توجه به کاربرد درمان شناختی-رفتاری در زنان مبتلابه چاقی مغفول مانده است. . لذا هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری در تنظیم هیجان و سلامت روان شناختی زنان مبتلا به چاقی بود. روش کار پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان مبتلابه چاقی مراجعه کننده به مرکز درمان چاقی بیمارستان رسول اکرم (ص) شهر تهران در سال 1398 بودند؛ که از جامعه پژوهش از بین افراد واجد شرایط که داوطلب همکاری بودند، تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (2000) بودند. گروه آزمایش در هشت جلسه برنامه درمانی شناختی-رفتاری میچل و همکاران (2007) شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد و در لیست انتظار درمان قرار گرفتند. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS-24 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که در پس آزمون پس از تعدیل نمرات پس آزمون بر روی نمرات پیش آزمون میانگین نمرات ارزیابی مجدد و سلامت روان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری افزایش داشت، اما میانگین نمره سرکوبی کاهش داشت (001/0>p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، از درمان شناختی-رفتاری گروهی به عنوان درمان مکمل در کنار سایر روش های درمانی برای بهبود تنظیم هیجان و سلامت روان شناختی زنان مبتلابه چاقی استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 556

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 256 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    69-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    394
  • دانلود: 

    217
چکیده: 

مقدمه افسردگی از مشکلات رایج در سالمندان می باشد که می تواند تحت تاثیر متغیرهای مختلفی قرار گیرد. این تحقیق با هدف بررسی رابطه ادراک طردشدگی و نشانگان افسردگی با نقش میانجی طرحواره های هیجانی در سالمندان شهر رشت انجام شد. روش کار این مطالعه، توصیفی-مقطعی بود که در جامعه آماری سالمندان مقیم سراهای سالمندان شهر رشت در سال 1399 انجام شد. نمونه مورد نظر به تعداد 218 نفر از یک مرکز دولتی و پنج مرکز غیردولتی به شیوه تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزارهای این تحقیق شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس افسردگی سالمندان، مقیاس ادراک طردشدگی و مقیاس طرحواره های هیجانی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری SPSS-24، Amos-24 و R-4, 0, 2 استفاده شده است. یافته ها نتایج نشان داد که ادراک طرد شدگی و طرحواره های هیجانی به طور مستقیم با نشانگان افسردگی در سالمندان رابطه دارند (05/0>P). همچنین ارداک طردشدگی با طرحواره های هیجانی سالمندان رابطه دارد (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که متغیر ادراک طردشدگی با میانجی گیر طرحواره های هیجانی با افسردگی سالمندان رابطه معنادار دارد (05/0>P، 47/7=Z). نتیجه گیری ادراک طردشدگی و طرحواره های هیجانی از عوامل موثر بر افسردگی سالمندان مقیم سراهای سالمندان شهر رشت بود. پیشنهاد می شود که روانشناسان و سایر حرف یاورانه جهت کاهش افسردگی در سالمندان به مداخلات درمانی مناسب جهت کاهش ادراک طردشدگی و تعدیل طرحواره های هیجانی توجه داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 394

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 217 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Eynaki Sh. | SADEGHI A.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    79-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    49
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Depression is a common problem in the elderly that can be affected by various variables. The aim of this study was to investigate the relationship between the rejection perception and depression syndrome with the mediating role of emotional schemas in the elderly in Rasht. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in the statistical population of the elderly living in nursing homes in Rasht in 2020 year. The sample consisted of 218 people from one government center and five non-government centers by cluster random sampling. The instruments of this study included demographic information questionnaire, Geriatric Depression Scale (GDS), Perceived Rejection Scale (PRS) and Emotional Schemas Scale (ESS). In order to analyze the data SPSS-24, Amos-24 and R-4, 0, 2 statistical software were used. Results: The results showed that the rejection perception and emotional schemas are directly related to depression symptoms in the elderly (P <0. 05). rejection perception is also related to emotional schemas of the elderly (P <0. 05). The results also showed that the variable of rejection perception with mediating the variable of emotional schemas has a significant relationship on depression in the elderly (Z = 7. 47, P <0. 05). Conclusions: rejection perception and emotional schemas were among the factors affecting depression in the elderly living in nursing homes in Rasht. It is suggested that psychologists and other helpers to reduce depression in the elderly pay attention to appropriate therapeutic interventions to reduce the rejection perception and modify emotional schemas.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 49

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    89-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    308
  • دانلود: 

    98
چکیده: 

مقدمه صلاحیت بالینی به عنوان استفاده از دانش، مهارت، توانایی، رفتار و ویژگی هایی جهت انجام موفق وظایف مهم کاری در حیطه پرستاری بهداشت روانی در نظر گرفته شده است. علیرغم آموزش هایی که پرستاران را برای تشخیص و مداخله در جهت ارتقای سلامت روان و کاهش خطرات بیماری های روانپزشکی آماده می کند، اکثر پرستاران در حال حاضر آمادگی محدودی در ارایه مراقبت های روان پرستاری دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی صلاحیت های بالینی روان پرستاری در پرستاران شاغل در بیمارستان روان پزشکی رازی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از دیدگاه خود و سرپرستاران در سال 1398 انجام شد. روش ها این مطالعه، یک تحقیق توصیفی مقطعی می باشد. نمونه های پژوهش شامل 173 پرستار شاغل در بیمارستان روانپزشکی رازی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بودند که بعد از اخذ رضایت نامه آگاهانه کتبی به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند. تعداد سرپرستاران نیز 25 نفر بودند که چکلیست ها را برای پرستاران زیرمجموعه خود پر کردند. برای گردآوری داده ها از ابزار زیر استفاده شد: 1. پرسشنامه دموگرافیک، 2. پرسشنامه خودارزیابی صلاحیت های بالینی روان پرستاران و 3. چک لیست صلاحیت های بالینی روان پرستاران. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نمره کل برای خودارزیابی صلاحیت ها 62/148 و نمره کل برای ارزیابی سرپرستاران برابر با 9/118 بود. به این معنی که پرستاران صلاحیت بالینی خود را در سطح عالی و سرپرستاران صلاحیت بالینی آن ها را در سطح خوب ارزیابی کردند. هیچ کدام از متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته(خودارزیابی صلاحیت های بالینی و ارزیابی صلاحیت های بالینی توسط سرپرستار) ارتباط معناداری نداشتند. نتیجه گیری در کل می توان نتیجه گرفت که صلاحیت بالینی روان پرستاران از دیدگاه خود و سرپرستارانشان مطلوب بوده است. ارایه یک الگو و برنامه عملکردی برای ارزیابی صلاحیت بالینی می تواند به مدیران پرستاری و سرپرستاران کمک کند تا کارکنان بالینی خود را در ارتباط با سطح مهارت های بالینی خود تحت پایش قرار دهند. چرا که پرستاران برای عملکرد بالینی مطلوب نیاز به صلاحیت بالینی در همه ابعاد مهارتی دارند. به طوری که مدیران و سرپرستاران بایستی بر میزان صلاحیت بالینی کارکنان پرستاری خود اشراف کامل داشته باشند و کارکنان دارای شایستگی بالا را شناسایی و تشویق کنند و از حیطه هایی که پرستاران در آنان دچار ضعف و نارسایی هستند مطلع بوده و سعی در تقویت نقاط ضعف آنان داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 98 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button