Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    217
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

مقدمه یکی از پیامدهای مورد انتظار سالمندی جمعیت، افزایش شیوع آسیب پذیری است. آسیب پذیری در صورت تداوم، احتمالا تبعاتی برای زندگی فردی و اجتماعی سالمند در جامعه به همراه دارد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع آسیب پذیری و عوامل مرتبط با آن در سالمندان بستری در بیمارستان انجام شد. روش کار پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 120 نفر از سالمندان بستری در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران که به روش نمونه گیری آسان (convenience) وارد مطالعه شدند، انجام شد. داده ها از طریق فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه شاخص آسیب پذیری تیلبرگ (Tilburg Frailty Indicator) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون، با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS نسخه 22 انجام گردید. یافته ها: 2/64 درصد سالمندان، مرد بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 11/8±, 3/68 بود. 5/62 درصد نمونه های پژوهش، آسیب پذیر بودند. حیطه اجتماعی آسیب پذیری به عنوان شایع ترین و فراگیرترین حیطه آن شناسایی شد. حیطه های روانی و فیزیکی آسیب پذیری نیز به ترتیب در جایگاه های بعدی از نظر شیوع قرار گرفتند. آسیب پذیری همچنین با ویژگی های جمعیت شناختی مختلفی ازجمله سن (P=0/026)، جنسیت (P=0/021)، وضعیت تاهل (P= 0/035)، سبک زندگی (P= 0/014) و غیره رابطه معنی دار آماری داشت. نتیجه گیری بر اساس یافته ها، آسیب پذیری کلی و همچنین به تفکیک در هر سه حیطه فیزیکی، روانی و اجتماعی آن در بین سالمندان بستری در بیمارستان از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است و با عوامل مختلفی در ارتباط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 217

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    10-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    467
  • دانلود: 

    660
چکیده: 

مقدمه سالمندی جمعیت و بیماری ها در دوره سالمندی، افزایش روزافزون نیاز به خدمات درمانی سرپایی و بستری و به تبع آن افزایش هزینه های نظام سلامت را به دنبال خواهد داشت. مطالعاتی در مورد نیازهای سلامت و کیفیت زندگی در سالمندان در کشورهای مختلف جهان انجام شده است. در ایران هر چند پژوهش هایی در زمینه مراقبتهای بهداشتی درمانی برای سالمندان انجام شده است. به منظور رفع این کمبود در زمینه مطالعات دانشگاهی مرتبط با حوزه سلامت سالمندان احساس نیاز می شود. از آنجایی که برنامه مراقبتهای سالمندی در وزارت بهداشت پاسخگوی مشکلات ایجاد شده نمی باشد. لذا محقق بر آن است تا مراقبت ادغام یافته از سالمندان در مراکزسالمندی را منظور ارتقاء سلامت سالمندان در مراکزبهداشتی درمانی کشور اقدام به طراحی این پژوهش تحت عنوان " " نموده است. روش کار این مطالعه با استفاده از طرح کیفی و با رویکرد تجزیه و تحلیل محتوی به منظور کشف تجارب مراقبت ادغام یافته به سالمندان در مراکز بهداشتی درمانی سالمندی انجام شد. شرکت کنندگان در تحقیق حاضر شامل 35 نفر میباشد. متشکل از 15 پزشک که 2 نفر کارمند بهداشت و 13 نفر پزشک خانواده هستند. 10 پزشک مرد و 5 زن می باشد. دامنه سنی پزشکان در این مطالعه بین 30 سال و 53 سال و میانگین 42 بود. 15 نفر از مراقبین سالمندان کارشناس بهداشت و یک نفر مدیر خدمات بهداشتی و یک نفر کارشناس ارشد سالمندان تشکیل می دادند. معیار ورودی در این مطالعه، مراقبین بهداشتی با دامنه سنی شرکت کنندگان بین 33 تا 51 سال و میانگین آن 42 سال بود روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تجزیه و تحلیل آنالیز محتوی بود. یافته ها از یافته های این مطالعه 251 کد اولیه استخراج شد و با همسان سازی کد های مشابه 141 کد ظهور کرد و کدها براساس ویژگی ها تجزیه تحلیل و دسته بندی شدند که حاصل ظهور 86 کد بود و در 14 زیر طبقه جای گرفت که به همراه کد های استخراج شده و بیانات مشارکت کنندگان در 5 طبقه اصلی قرار گرفت. دغدغه هایی که سالمندان و مراقبین که شامل پزشکان و مراقبین سلامت هستند بیان کردند شامل: پیچیدگی های سالمند و دغدغه ها، مواجهه با کمبودخدمات سلامتی در مراکز، مواجهه با کمبودخدمات سلامتی در مراکز، خدمات فرهنگی و فرهنگ سازی سالمندی سالم در مراکز، حمایت طلبی اقتصادی رفاهی سالمند جهت بهره گیری ازخدمات بود. نتیجه گیری به طور کلی می توان نتیجه گیری نمود که با توجه نتایج این مطالعه در خصوص فرایند مراقبت ادغام یافته از سالمندان، عمده موفقیت این مراقبتها و ارایه خدمات به وسیله مراقبین در مراکز ارایه خدمات سلامتی مبتنی بر اصلاح عوامل ساختاری، اجرایی، منابع انسانی و مالی مرکز و خانواده های سالمندان می باشند. در گذشته تمرکز بر سالمندان تنها به برخی خدمات درمانی در مراکز بهداشتی-درمانی بود و توجه کمتری به خدمات، رفاه و خدمات مراقبت در منزل در سالمندی وجود داشت. درایران با توجه به نتایج این مطالعه، ارایه خدمات توسعه یافته تر ولی هنوز چالش های زیادی از لحاظ ساختار و منابع سازمانی متخصص و نحوه ارایه خدمات وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 467

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 660 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    28-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    172
  • دانلود: 

    533
چکیده: 

مقدمه حجم پذیرش بیماران به بخش اورژانس برنامه ریزی نشده و به دلیل وخامت حال بیماران مراجعه کننده، مدیریت تریاژ بیماران، بسیار اهمیت دارد. آموزش به روز پرستاران برای عملکرد بهتر ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. روش کار این مطالعه نیمه تجربی با 37 نفر ازپرستاران بخش اورژانس به روش سرشماری انجام شد. ابزارجمع آوری داده ها شامل چهار پرسشنامه مشخصات فردی، سنجش نگرش، دقت و دانش تریاژ بود. که در مجموع آمادگی پرسنل را تعیین می کرد. پرسشنامه های مطالعه یک بار قبل از آموزش و پس از یک ماه ازآموزش و گذرندان سه جلسه آموزشی نود دقیقه ای توسط پرستاران تکمیل شد. داده ها با استفاده ازآزمونهای ویلکاکسون، من ویت نی یو، استنباطی تی زوج و نرم افزارSPSS نسخه 20 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها 59. 5% نمونه ها زن، 51. 4 % متاهل، 94. 6% مدرک کارشناسی، 64. 9% شیفت درگردش، 62. 2 % تجربه شرکت دربرنامه های آموزشی در موردحوادث و بلایا را نداشتند. میانگین امتیاز دانش پرستاران از3. 59 ±,10. 97 قبل از مداخله به 3. 22 ±,17. 46 بعد از مداخله، میانگین امتیاز دقت پرستاران از 5. 86 ±,15. 16 به 4. 25 ±,20. 89 و میانگین امتیاز نگرش از 15. 9 ±,125. 8 به 14 ±,135. 4 به طور معناداری افزایش یافته است (P < 0. 0001). بیشترین تاثیرآموزش به روش تعاملی بر روی نگرش بر تریاژ با افزایش میانگین 9. 62 امتیاز برای شرکت کنندگان درپژوهش بوده است. همچنین بین میزان بهبود شاخص دانش باآخرین مدرک تحصیلی (P=0. 04) و بین میزان بهبود شاخص دانش باجنسیت رابطه معناداری وجود داشت (P=0. 05). نتیجه گیری پرستاران اورژانس بعد از اجرای برنامه های آموزشی به روش تعاملی از دانش، دقت و نگرش بهتری نسبت به قبل برخوردارشده اند. افزایش معنی دارامتیاز دانش و نگرش، می تواند نشانگر بالا رفتن آمادگی پرستاران برای اجرای تریاژ بهتر بیماران دربخشهای اورژانس باشد. تاثیربیشترآموزش به روش تعاملی برنگرش پرستاران نسبت به تریاژحوادث و بلایا میتواندعلاوه برتاثیربریادگیری درحیطه شناختی، اموزش درحیطه عاطفی را تقویت کرده و یادگیری عمیق تررا ایجاد نماید که می تواند منجر به عملکرد بهتر پرسنل اورژانس دربرخورد با تریاژحوادث و بلایا شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 172

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 533 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    39-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    136
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

مقدمه دیابت یک بیماری مزمن، شایع و پیش رونده است که باعث چالش بزرگی در زمینه مدیریت بهداشت جامعه شده است. مبتلایان به دیابت معمولا دارای افسردگی بالا و امید پایینی هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر افسردگی و امید در مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد. روش کار مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مبتلایان به دیابت نوع دو ساکن در مناطق یک تا سه شهر تهران و عضو انجمن دیابت تهران در سال 1399 بودند. پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه، تعداد 75 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در سه گروه (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. هر یک از گروه های آزمایش به تفکیک با روش های آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی برای 10 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. داده ها با پرسش های افسردگی بک و کلارک و امید اسنایدر و همکاران جمع آوری و با روش های خی دو، تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه ها از نظر جنسیت، تاهل، تحصیلات، سن و مدت بیماری تفاوت معنی داری نداشتند (05/0P)، اما بین دو روش آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی در کاهش افسردگی و افزایش امید در آنان تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 136

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    50-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    203
  • دانلود: 

    604
چکیده: 

مقدمه خانواده، یک نظام اجتماعی طبیعی است که در همه مراحل تکوین آن زن و مرد، خرده نظام اصلی بوده و عوامل متعددی چون الگوهای ارتباطی و تاب آوری در رضایت زناشویی آنان نقش دارند. هدف از این پژوهش بررسی مدل یابی معادلات ساختاری نقش میانجی تاب آوری در رابطه بین الگوهای ارتباطی با رضایت زناشویی بود. روش کار در این مطالعه توصیفی-همبستگی، جامعه آماری این پژوهش مردان و زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی وابسته به نظام مشاوره و روانشناسی شهر تهران در سال 1398 بودند. بر اساس فرمول کرامر 480 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شد که بعد از کنار گذاشتن داده های گمشده و پرت تعداد 302 نفر در تحلیل باقی ماندند. ابزار مورد استفاده شامل رضایت زناشویی انریچ السون، فورنیر و دراکمن، الگوهای ارتباطی کریستنسن و سالاوی و تاب آوری کانر و دیویدسون بود. مدل فرضی با نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نتایج نشان داد که بین الگوهای ارتباطی و تاب آوری با رضایت زناشویی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد (01/0>P). همچنین مسیرهای غیرمستقیم الگوهای ارتباطی نیز از طریق تاب آوری با رضایت زناشویی در معنادار بود. بر اساس یافته های این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود (061/0=RMSEA). نتیجه گیری می توان نتیجه گیری کرد عواملی همچون الگوهای ارتباطی و تاب آوری بر رضایت زناشویی تاثیرگذار است. پیشنهاد می شود درمانگران در ارایه راهکارهای ارتقادهنده رضایت زناشویی به این عوامل توجه بیش تری مبذول نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 203

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 604 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    64-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    173
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

مقدمه پرستاران ساعت های طولانی کار می کنند و تقاضای فزاینده ای که برای خدمات بخش سلامت وجود دارد می تواند بر سلامت روانی و کیفیت زندگی شان اثر بگذارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی خودفراروی در رابطه بین استرس ادراک شده با کیفیت زندگی حرفه ای پرستاران انجام شد. روش کار پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی و خصوصی شهر بیرجند در سال 1399 (795 N=) بود. نمونه پژوهش شامل 440 نفر از پرستاران بود. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس استرس ادراک شده، خرده مقیاس خود فراروی پرسشنامه شخصیت و منش و پرسشنامه کیفیت زندگی حرفه ای پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزارهای آماری SPSS22 و LISREL8. 8 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که مسیر مستقیم استرس ادراک شده به خودفراروی منفی و معنی دار (01/0>p) و به کیفیت زندگی حرفه ای مثبت و معنی دار (01/0>p) معنادار است. مسیر مستقیم خودفراروی به کیفیت زندگی حرفه ای منفی و معنی دار بود (01/0>p) معنی دار است. به علاوه مشخص شد که مسیر غیرمستقیم بین استرس ادارک شده و کیفیت زندگی حرفه ای از طریق خودفراروی معنی دار است (01/0>p). نتیجه گیری: یافته های این پژوهش از نقش میانجی خودفراروی در رابطه بین استرس ادراک شده با کیفیت زندگی حرفه ای حمایت می کند. این یافته ها نشان می دهد که خودفراروی می تواند نقش غیرمستقیم معنی داری در کاهش اثرات منفی استرس ادراک شده بر کیفیت زندگی حرفه ای پرستاران بگذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    78-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    64
  • دانلود: 

    508
چکیده: 

مقدمه بستری شدن در بخش های مراقبت ویژه منجر به محرومیت حسی شده و می تواند سطح هوشیاری و تعادل فیزیولوژیکی بیمار را مختل کند. لمس پاها می تواند در تغییر سطح هوشیاری بیماران غیر هوشیار موثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر اثربخشی تحریکات لمسی پاها بر وضعیت هوشیاری و معیارهای فیزیولوژیک در بیماران غیر هوشیار بستری در بخش مراقبت ویژه انجام شد. روش کار این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 60 بیمار غیر هوشیار بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهدای تجریش شهر تهران در سال 1398 انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی بلوکی در دو گروه آمون و کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمون لمس مچ پا بدون هرگونه اعمال فشاری، از مچ به پایین به مدت 3 روز متوالی دو بار در روز (در دو نوبت صبح و عصر) هر بار به مدت10 دقیقه قرار گرفتند. سطح هوشیاری (با استفاده از مقیاس کمای گلاسگو) و معیارهای فیزیولوژیک (فشارخون، تعداد تنفس و ضربان نبض) قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله، 30 دقیقه بعداز اتمام مداخله ثبت شد. داده ها با آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها بعد از هر جلسه مداخله لمس پاها، معیارهای فیزیولوژیک در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی دار بود (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 64

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 508 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    89-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    115
  • دانلود: 

    523
چکیده: 

مقدمه توجه به حقوق بیماران روانپزشکی، حفظ و رعایت حقوق آنان از موضوعات چالش برانگیز نظام سلامت است. از مهم ترین مولفه های ارایه مراقبت انسان گرایانه و اخلاقی آگاهی از مفاهیم اخلاقی و حقوق بیمار می باشد. روش کار این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1392 در شهر اهواز به شیوه تصادفی بر روی 100 بیمار و 43 پرستار انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سه بخشی محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک، سنجش آگاهی از حقوق بیمار و میزان رعایت حقوق بیماران بود که پس از روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. از نرم افزار SPSS16و [hr1] آزمون های آمار توصیفی [hr2] میانگین، انحراف معیار، واریانس و ضریب همبستگی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها در مجموع 143 نفر در مطالعه شرکت نمودند که سطح آگاهی پرستاران و بیماران از حقوق بیماران روانی به ترتیب 1/79 % و 36 % و میزان رعایت این حقوق در پرستاران و بیماران نیز به ترتیب 2/51% و 30 % [h3] در سطح خوب بود. بین سطح آگاهی و میزان رعایت حقوق بیماران روانپزشکی در دو گروه به ترتیب اختلاف معنی داری دیده نشد (P=Value: 0. 996 و P=Value: 0. 411). نتیجه گیری سطح آگاهی و میزان رعایت حقوق بیماران روانی در پرستاران در سطح خوب و متوسط بوده اما این میزان در بیماران بسیار پایین و میزان رعایت حقوق بیماران در سطح خوب قرار داشت. با توجه به اینکه حق هر بیمار است که از حقوق خود آگاه باشد، ارایه دهندگان خدمات سلامت بایستی از ابتدای پذیرش بیماران، آنان را به حقوق خود آگاه کرده و در حد فهم آنها آموزش های لازم در این رابطه بدهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 115

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 523 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    101-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

مقدمه ترسیم نقشه های مفهومی به عنوان یک روش تدریس فعال، به منظور یادگیری بهتر و بهبود توانایی تصمیم گیری بالینی فراگیران در محیطهای یادگیری پیچیده ای همچون حوزه جراحی به کار گرفته می شوند. یکی از گروه هایی که دانش و مهارت آنها نقش مهمی در عملکرد تیم جراحی دارد، تکنولوژیست های جراحی هستند که در دو نقش اسکراب و سیار در تیم جراحی حضور دارند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه ی تاثیر آموزش به روش ترسیم نقشه مفهومی و روش سخنرانی بر سطح یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل انجام شد. روش کار این پژوهش از نوع نیمه تجربی و به روش پیش آزمون و پس آزمون بود، که بر روی60 نفر از دانشجویان ترم 2 کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه ایران و شاهد انجام شد. نمونه های مطالعه به روش سرشماری و با داشتن ویژگی های ورود به مطالعه، انتخاب شدند. سپس در دو گروه مداخله و کنترل و تحت آموزش با دو روش نقشه مفهومی و سخنرانی قرارگرفتند. قبل و بعد از آموزش، میزان یادگیری آنها با استفاده از آزمون کتبی چهارگزینه ای، ارزیابی و مقایسه شد. یادداری دانشجویان 4 هفته پس از آخرین جلسه ارزیابی شد. رضایتمندی از روش تدریس نیز در هر دو گروه مداخله و کنترل و در پایان آخرین جلسه از طریق پرسشنامه پژوهش ساخته، ارزیابی و مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نتایج مطالعه نشان داد که یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان به دنبال تدریس به شیوه نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی، به طور معناداری بیشتر بود. (0. 001>P). نتیجه گیری بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، تدریس به شیوه نقشه مفهومی به عنوان یک روش تدریس فعال، سبب افزایش میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل در درس اصول و فنون عملکرد فرد سیار و اسکراب می شود. لذا بکارگیری این شیوه آموزشی در فراگیران گروه های آموزشی در محیط های آموزشی پیچیده ازجمله تکنولوژیست های اتاق عمل توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    108-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    64
  • دانلود: 

    41
چکیده: 

مقدمه مالتیپل اسکلروزیس ازجمله بیماری های مزمن سیستم عصبی مرکزی است که به رفتارهای خود مراقبتی ویژه در طول زندگی فرد نیازمند است. از طرف دیگر خود پنداره آگاهی و نگرش کلی فرد نسبت به خود می باشد که نقاط ضعف و قوت او را در برمی گیرد. روش مطالعه حاضر بصورت کار آزمایی بالینی تصادفی سازی شده از شهریور 1396 لغایت اسفند 1396 بر روی 86 بیمار عضو انجمن ام اس ایران به روش پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه مداخله (44نفر) و کنترل (42نفر) انجام شد. نمونه پژوهش کلیه بیماران ام اس عضو انجمن ام اس ایران بودند که از میان لیست بیماران به صورت تصادفی ساده از طریق جدول اعداد تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. محدوده سنی 20 تا 65 سال با تشخیص قطعی ام اس که در مرحله حاد بیماری نبودند، فاقد بیماری ناتوان کننده دیگر، عدم عضویت در کادر پزشکی و پیراپزشکی و سواد خواندن و نوشتن داشتن و رضایت برای شرکت در مطالعه به عنوان معیارهای ورود در نظر گرفته شد همچنین ابتلا به بیماری های ناتوان کننده دیگر یا فوت در طی زمان مطالعه یا عدم تمایل برای ادامه مطالعه در هر مرحله از تحقیق بعنوان معیارهای خروج از مطالعه تعیین گردید. در این مطالعه پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه ی خودپنداره راجرز توسط هر دو گروه تکمیل و برنامه آموزش خود مراقبتی در گروه مداخله اجرا شد. پس از آن پرسشنامه ها مجددا توسط هر دوگروه تکمیل شد. در پایان تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی زوجی و آزمون تی مستقل انجام شد. یافته ها قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار نمره خودپنداره راجرز در گروه مداخله به ترتیب 34/11 و 39/3 و در گروه کنترل به ترتیب 09/11 و 25/3 بود. بعد از مداخله میانگین و انحراف معیار گروه مداخله به ترتیب 26/8 و 06/3 و در گروه کنترل 82/10 و 76/2 بود. این تغییر از لحاظ آماری معنادار بود (001/0 =p). نتیجه گیری با توجه به یافته های حاصل از این مطالعه اجرای برنامه آموزشی خود مراقبتی با افزایش سطح خودپنداره بیماران ارتباط مستقیمی دارد. از این رو اجرای برنامه آموزشی خود مراقبتی برای بیماران ام اس در امتداد درمان های رایج، می تواند با بالا بردن سطح خود پنداره بیماران عوارض جسمی، روحی و روانی ناشی از این بیماری را به مقدار زیادی کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 64

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 41 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button