Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

دهقان ابنوی سمانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    708-710
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    247
  • دانلود: 

    457
چکیده: 

کرونا نوعی ویروس تنفسی است که می تواند باعث مرگ و میر و همچنین عوارض زیای در بهبود یافتگان شود. اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای محافظت از افرادی که در برابر مواجهه با ویروس کرونا و ابتلا به آن هستند بستگی به نوع کار انجام شده و ریسک مواجهه با افراد آلوده و آلودگی محیط کار دارد. با توجه به عدم لزوم انجام جراحی های غیراورژانسی و انجام اقدامات احتیاطی برای بیماران کاندید عمل جراحی که تست کرونای آن ها مثبت است موارد مختلفی بایستی توسط پرسنل در طی انجام عمل جراحی نیز مدنظر قرار بگیرد. جهت پیشگیری و مدیریت پراکندگی آیروسل بهتر است چه در جراحی های باز و چه در جراحی های بسته (لاپاراسکوپی) از وسیله ای جهت ساکشن دود آیروسل در حین عمل استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 457 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    711-718
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    273
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

مقدمه و اهداف: بیماری عروق کرونر یکی از عمده ترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت این بیماری از عمده ترین عوامل مرگ ومیر در جهان وهمچنین ایران می باشد. لذا، هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین سطح فعالیت بدنی بابرخی عوامل خطرزای کرونر قلبی در بیماران مبتلا به سکته قلبی می باشد. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش مقطعی ازنوع توصیفی تحلیلی بودکه در آن جامعه پژوهش شامل بیماران مبتلا به انفارکتوس قلبی مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی دکترحشمت در سال94 بودند. روش نمونه گیری، دردسترس بود و 180 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد قلبی باتوجه به معیارهای ورود وارد مطالعه شدند. داده با استفاده از ابزار های جمع آوری اطلاعات گردآوری شد. ابزار های جمع آوری عبارت بودند از: 1)اطلاعات دموگرافیک: سن، جنس و وضعیت تاهل سابقه ابتلا اعضای خانواده به بیماری قلبی، 2) آزمایشات بالینی شامل کلسترول، تری گلیسرید و. . . بدو ورود به بیمارستان و 3) پرسشنامه بررسی سطح فعالیت بدنی بک. یافته ها: 66درصد واحدهای مورد مطالعه مردو میانگین سنی بیماران 62سال بود. متوسط نمره سطح فعالیت بدنی، در حیطه ی کار واوقات فراغت ونیز در مجموع سه حیطه در مردان نسبت به زنان به طور معنی داری بیشتر بود (001/0p). نتیجه گیری: توصیه می شود انجام فعالیت بدنی منظم و صحیح در برنامه درمانی این بیماران گنجانده شود. انتخاب سبک زندگی فعال علاوه بر حفظ شاخص توده بدن در دامنه مناسب و کاهش چربی اضافی، موجب کنترل و پیشگیری از عوامل خطرزای قلبی و عروقی می شود. با افزایش سطح فعالیت بدنی منظم و صحیح برای بیماران شاید بتوان از خطر پیشرفت بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 273

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    719-727
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    179
  • دانلود: 

    472
چکیده: 

زمینه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی-درمانی ارومیه انجام شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است که در سال 1398 با مشارکت 60 نفر از بیماران دیالیزی به روش نمونه گیری در دسترس و با تخصیص تصادفی نمونه ها در دو گروه آزمون و کنترل (در هر گروه30 نفر) انجام شده است. قبل از انجام مداخله اطلاعات مربوط به نمونه ها از طریق پرسشنامه های جمعیت شناسی و خودکارآمدی بیماران دیالیزی جمع آوری شد. سپس مداخله آموزش همتا بر اساس نیازهای آموزشی بیماران در حیطه های مختلف جهت گروه مداخله طراحی و به صورت چهره به چهره و انفرادی در طول دو جلسه از دیالیز اجرا شد. یک ماه بعد از پایان جلسه دوم مجددا پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیالیزی در اختیار هر دو گروه قرار گرفت و داده ها با استفاده از نرم افزارspss نسخه 19 تحلیل شدند. یافته ها: در مرحله پیش آزمون، آزمون آماری تی مستقل، تفاوت معنی داری را در نمره خودکارآمدی بین دو گروه کنترل و مداخله نشان نداد (0. 05 >p). در حالی که در مرحله پس آزمون، تفاوت معنی داری در نمره خودکارآمدی دو گروه آزمون و کنترل وجود داشت (0. 05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 472 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    728-741
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    277
  • دانلود: 

    496
چکیده: 

زمینه و هدف: نیاز به حضور مداوم پرستاران در امر مراقبت از بیماران و همکاری نکردن سایر گروه های مراقبتی، تعارض نقش را به امری اجتناب ناپذیر در فعالیت های مراقبتی روزانه پرستاران تبدیل کرده است. این مطالعه با هدف تحلیل و تعریف مفهوم تعارض نقش مراقبتی پرستاران و تعیین علل و نتایج آن انجام شد. روش بررسی: این مقاله یک تحلیل مفهوم است که پس از جستجوی گسترده در پایگاه های اطلاعاتی SID, Iranmedex, MEDLIB-ED, PubMed, Scopus, Medline, Embase, Web of Science, and Google Scholar با کلید واژه تعارض نقش مراقبتی یا تعارض نقش و پرستاران یا پرستار با محدوده سال 2010 تا 2020 و بررسی عناوین و محتوای مقالات بر اساس معیار های ورود انجام شد. تحلیل داده ها با روش 8 مرحله ای واکر و اوانت انجام شد. یافته ها: عوامل متعددی مانند نابرابری در توزیع پاداش های مالی، بارکاری زیاد، سبک های نامناسب مدیریتی، نبود شرح وظایف مشخص از عوامل موثر در ایجاد تعارض نقش مراقبتی پرستاران است. مفاهیم مختلفی مانند ابهام در نقش، اهداف نامشخص، عدم برنامه ریزی، ناامنی نقش، انتظارات نامشخص، تفسیر اشتباه، عدم وضوح، سردرگمی، فرسودگی و استرس شغلی به جای تعارض نقش مراقبتی استفاده شده است. نتیجه گیری: نبود شفافیت شرح وظایف عامل اصلی ایجاد تعارض در نقش مراقبتی پرستاران است. همچنین ایفای نقش های حمایتی، حفاظتی نیز در ایجاد تعارض نقش مراقبتی پرستاران موثر هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 277

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    742-752
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    228
  • دانلود: 

    440
چکیده: 

زمینه و هدف: رفتار حرفه ای به عنوان یکی ازعناصرزیر بنای آموزشی حرفه ای، کارکنان پرستاری ومامایی را موظف به رعایت اصولی می نماید تا درکنار مددجوبا اطمینان واعتماد بیشتری مراقبت ها را دریافت نماید. هدف: این پژوهش با هدف روانسنجی پرسشنامه وتعیین رفتار حرفه ای ماماهای شاغل در بلوکهای زایمانی مراکزآموزشی درمانی و بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درسال 1398 انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی با چک لیست استاندارد شده سنجش رفتارحرفه ای فراگیران وارایه دهندگان خدمات سلامت به ارزیابی 200 نفراز ماماهای شاغل دربلوکهای زایمان پرداخته است. یافته ها: نتایج درسه حیطه مواجهه با مددجو، مسیولیت پذیری و تعامل با همکاران که توجه به بیماربه عنوان یک انسان، رازداری، شناسایی نیازهای بیماربرآورده ساختن آنها، توجه به صحبت های بیمار و رفتارمحترمانه با او، انجام وظایف محوله به نحو احسن، ارایه بازخورد مناسب همچنین رعایت قوانین بیمارستان، احترام به همکاراز مهمترین اولویت های یافته های مطالعه بودند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد در حیطه مواجهه با مددجو، توجه به مددجو به عنوان یک انسان، گوش دادن به صحبت های مددجو، رازداری، توجه به نیازهای بیمار و شناسایی آن ها، برخورد محترمانه با مددجو، استمرار مراقبت از مددجو و رعایت خطوط محدودکننده در تعامل با مددجو حایز اهمییت بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 440 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    753-768
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    104
  • دانلود: 

    424
چکیده: 

زمینه و هدف: برنامه ریزی صحیح در راستای کمک به افزایش همکاری های علمی و پیوستن متخصصان کشورمان به شبکه های علمی جهانی در حوزه پرستاری، موجبات ارتقای سطح این بخش از شاخه بهداشت و درمان را پدید خواهد آورد و به تبع آن موجبات افزایش سطح کمی و کیفی خدمات پرستاری در کشورمان را فراهم خواهد نمود. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی عوامل و موانع بازدارنده همکاری های علمی بین المللی از دیدگاه اعضای هیات علمی پرستاری کشورمان می باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به روش پیمایشی-توصیفی (مقطعی) در بهار و تابستان 1399 صورت گرفته است. جامعه آماری مطالعه حاضر 249 نفر از اعضای هیات علمی شاغل حوزه پرستاری بودند که اسامی آنها در سامانه علم سنجی وزارت بهداشت قابل مشاهده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که از 3 بخش، 9 زیر بخش و 91 سوال تشکیل شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارهای توصیفی و استنباطی و از نسخه 21 نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که عوامل ارتباطی با میانگین 4/03 و عوامل فرایندی-ساختاری با میانگین3/87 به عنوان مهم ترین موانع پیش رو و همچنین مشوق های تاثیرگذار بر همکاری های علمی بین المللی افراد مورد بررسی شناخته شده است. "فراهم نبودن بسترها و کانال های ایجاد ارتباط علمی با پژوهشگران و همکاران خارجی" با میانگین (4/13) و "وجود سازگاری در شیوه کار، سبک نگارش و. . . میان افراد" با میانگین 3/98 به عنوان مهم ترین موانع و عوامل تاثیرگذار شناخته شده اند. نتیجه گیری: بی شک تقویت مبادلات علمی، آموزشی و پژوهشی میان متخصصان حوزه پرستاری کشورمان با همتایان و همکاران خارجی شان شرایط را برای توسعه و پیشرفت علمی در حوزه مورد بررسی و به تبع آن پیشبرد اهداف نظام بهداشت و سلامت در کشورمان تقویت می کند و موجبات ارتقای سطح خدمات بهداشتی و پرستاری بهتری را فراهم خواهدکرد. بدین منظور برنامه ریزی و سیاست گذاری های دانشگاه ها، دانشکده ها و در راس آن وزارت بهداشت در راستای تقویت عوامل مشوق و موثر و همچنین از میان برداشتن موانع و چالش های پیش رو توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 104

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 424 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    769-782
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

زمینه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از ابعاد مهم سلامت روان دانشجویان است که ناشی از نحوه ی ادراک شناختی و عاطفی شخصی از کل زندگی است، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت ورزی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر دارای استرس تحصیلی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه ی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 350 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از بین کلیه دانشجویان تعداد 150 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و سپس از بین آن ها تعداد 90 نفر که نمره ی استرس تحصیلی بالاتری نسبت به میانگین گروه داشتند به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در سه گروه 30 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. در هر سه گروه، پرسشنامه بهزیستی ذهنی به عنوان پیش آزمون تکمیل و پس از اتمام مداخلات، مجددا پس آزمون و پیگیری برای هر سه گروه اجراء شد. داده های گردآوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس و کواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: براساس نتایج، آموزش شفقت ورزی و آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی ذهنی تاثیر معنی دار داشته اند (0. 001

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    783-795
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    134
  • دانلود: 

    444
چکیده: 

زمینه و هدف: مشکلات تنفسی و افت کیفیت زندگی یکی از عمده ترین مسایل مصدومین شیمیایی ناشی از گاز خردل می باشد. این افراد با توجه به عوارض جسمی ناشی از تماس با این عامل شیمیایی از مشکلات متعدد جسمی که بارزترین آن اختلالات تنفسی است رنج می برند. همچنین ماهیت مزمن و پیشرونده بیماری زمینه ساز افت کیفیت زندگی در این افراد می شود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش برنامه ی نوتوانی ریوی بر مشکلات تنفسی و کیفیت زندگی مصدومین شیمیایی سردشت طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی بوده که در سال 1398و با شرکت 80 بیمار مصدوم شیمیایی پس از نمونه گیری در دسترس و تخصیص تصادفی به دوگروه آزمون وشاهد انجام شد. درابتداپرسشنامه کیفیت زندگی سنت جورج، تست اسپیرومتری و فاصله پیموده شده در شش دقیقه در دو گروه تکمیل و برای گروه آزمون برنامه آموزش نوتوانی ریوی در8 جلسه آموزشی و برای گروه شاهد مراقبت رایج اجرا شد. دو ماه بعد از مطالعه مجدد پرسشنامه ها در دو گروه تکمیل گردید. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون های تی زوجی، تی مستقل و آنالیز کوواریانس، موردتجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: در نتیجه مداخله درصد تغییرات هر سه شاخص: ظرفیت حیاتی اجباری (FVC)، (021/ = P)، حجم خارج شده اجباری در یک ثانیه (FEV1)، (001/>P) و نسبت ظرفیت حیاتی اجباری به حجم خارج شده اجباری در یک ثانیه (FEV1/FVC)، (004/ = P) تفاوت معنی داری بین گروه های مداخله و کنترل داشت. درصد تغییرات میزان شدت تنگی نفس اظهار شده بر اساس مقیاس دیداری تعیین شدت تنگی نفس (VAS) در دو گروه معنی دار نبود (606/ = P). اما درصد تغییر در فاصله پیموده شده در 6 دقیقه در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت داشت (049/ = P). کیفیت زندگی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت. (001/>P) نتیجه گیری: . این مطالعه نشان داد که بکارگیری برنامه نوتوانی ریه می تواند تاثیر مثبتی بر برخی مشکلات تنفسی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت داشته باشد. همچنین تاثیر برنامه های نوتوانی بر وضعیت جسمی و توانایی فعالیت مصدومان شیمیایی موثر بوده و بر برخی ابعاد و وضعیت کلی کیفیت زندگی نیز تاثیر معنی داری داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 134

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 444 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button