مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

187
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی مراجعه کننده به مراکز آموزشی-درمانی ارومیه در سال 1398

صفحات

 صفحه شروع 719 | صفحه پایان 727

چکیده

 زمینه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی-درمانی ارومیه انجام شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است که در سال 1398 با مشارکت 60 نفر از بیماران دیالیزی به روش نمونه گیری در دسترس و با تخصیص تصادفی نمونه ها در دو گروه آزمون و کنترل (در هر گروه30 نفر) انجام شده است. قبل از انجام مداخله اطلاعات مربوط به نمونه ها از طریق پرسشنامه های جمعیت شناسی و خودکارآمدی بیماران دیالیزی جمع آوری شد. سپس مداخله آموزش همتا بر اساس نیازهای آموزشی بیماران در حیطه های مختلف جهت گروه مداخله طراحی و به صورت چهره به چهره و انفرادی در طول دو جلسه از دیالیز اجرا شد. یک ماه بعد از پایان جلسه دوم مجددا پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیالیزی در اختیار هر دو گروه قرار گرفت و داده ها با استفاده از نرم افزارspss نسخه 19 تحلیل شدند. یافته ها: در مرحله پیش آزمون, آزمون آماری تی مستقل, تفاوت معنی داری را در نمره خودکارآمدی بین دو گروه کنترل و مداخله نشان نداد (0. 05 >p). در حالی که در مرحله پس آزمون, تفاوت معنی داری در نمره خودکارآمدی دو گروه آزمون و کنترل وجود داشت (0. 05

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدرزاده، نسرین، رضایی، منیره، و حبیب زاده، حسین. (1399). تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی مراجعه کننده به مراکز آموزشی-درمانی ارومیه در سال 1398. بالینی پرستاری و مامایی، 9(3 )، 719-727. SID. https://sid.ir/paper/960729/fa

    Vancouver: کپی

    حیدرزاده نسرین، رضایی منیره، حبیب زاده حسین. تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی مراجعه کننده به مراکز آموزشی-درمانی ارومیه در سال 1398. بالینی پرستاری و مامایی[Internet]. 1399؛9(3 ):719-727. Available from: https://sid.ir/paper/960729/fa

    IEEE: کپی

    نسرین حیدرزاده، منیره رضایی، و حسین حبیب زاده، “تاثیر آموزش همتا بر خودکارآمدی بیماران دیالیزی مراجعه کننده به مراکز آموزشی-درمانی ارومیه در سال 1398،” بالینی پرستاری و مامایی، vol. 9، no. 3 ، pp. 719–727، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960729/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button