هدف این مطالعه تعیین ارتباط حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان بود. این پژوهش مطالعه همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1388 است. آزمودنی های پژوهش شامل 480 دانش آموز دختر و پسر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های اضطراب ریاضی و حرمت خود و خودکارآمدی استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که مولفه های حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان همبستگی معنی داری دارند (P<0.001). تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای حرمت خود، خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی هیجانی به ترتیب قوی ترین پیش بینی کننده اضطراب ریاضی در دانش آموزان است. نتایج مطالعه نشان داد که اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر به طور معناداری از اضطراب ریاضی دانش آموزان پسر بیشتر است (P<0.01). همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب ریاضی دانش آموزان رشته های ریاضی و تجربی با علوم انسانی تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.001).