چکیده فارسی:دو نظریه «ناظر آرمانی» و «امر الهی» نظریه هایی بر ساخت گرا و اراده گرا هستند. بر طبق نظریه ناظر آرمانی، حقایق اخلاقی براساس نگرش های ناظران آرمانی فرضی، تعریف و معنا می شود. بر این اساس، شالوده این نظریه ها بر نفی حقایق اخلاقی مستقل شکل خواهد گرفت. بنابراین وجود حقایق اخلاقی مستقل و بدیهی که بتواند مکشوف عقل آدمی قرار گیرد، انکار می شود و حقیقت اخلاقی، ساخته و پرداخته پسند / ناپسند ناظرانی آرمانی شمرده می شود. به همین دلیل، خود این ناظران خالی از فضایل اخلاقی مستقل اند و در داوری های اخلاقی خود ملزم به رعایت هیچ اصل و ارزش اخلاقی نخواهند بود. نظریه امر الهی نیز دارای تقریرهای متعددی است و نظریه ناظر آرمانی با مبانی فرا اخلاقی خود، به برخی از گونه های نظریه امر الهی شباهتی تام دارد. در این میان، یکسانی ماهیت نظریه های ناظر آرمانی و امر الهی اشاعره بسیار چشمگیر است. گویا نظریه ناظر آرمانی همان نظریه اشاعره است که به صورت لابشرط نسبت به وجود و عدم ناظران ایدئال در لباسی غیردینی نمودار شده است. این مقاله با طرح و مقایسه این دو نظریه، درپی بازتاب ماهیت یکسان آن دو است.
چکیده عربی:نظریتا «المراقب المثالی» و «الأمر الالهی» نظریتان استدلالیتان و طوعیّتان. استناداً إلی نظریة «المراقب المثالی» الحقائق الأخلاقیة تُعرّف و تکتسب معناها علی أساس رؤی المراقبین المثالیین الافتراضیین. و علی هذا یقوم بناء هذه النظریات علی مبدأ نفی الحقائق الأخلاقیة المستقلة. و هذا ما یعنی انکار الحقائق الأخلاقیة المستقلّة والبدیهیة التی یکشفها العقل، و تُعتبر الحقیقة الأخلاقیة من صنع ما یهواه/ أو لا یهواه المراقب المثالی. و لهذا السبب هؤلاء المراقبون أنفسهم یفتقرون إلی الفضائل الأخلاقیة المستقلة، و هم فی أحکامهم الأخلاقیة غیر ملزمین برعایة أی من المبادئ والقیم الأخلاقیة. و نظریة الأمر الالهی ذات أفهام متعددة، و نظریة المراقب المثالی بمتبنّیاتها الماوراء أخلاقیة مشابهة تماماً لبعض أنواع نظریة الأمر الالهی. و فی هذا المضمار یبرز إلی العیان بکل وضوح التطابق بین ماهیة نظریات المراقب المثالی والأمر الالهی عند الاشاعرة. حتی یبدو ان نظریة المراقب المثالی هی ذات نظریة الاشاعرة التی تجلّت علی شکل لا بشرط بالنسبة إلی وجود أو عدم المراقبین المثالیین فی ثوب غیر دینی. یرمی هذا البحث من خلال الطرح والمقارنة بین هاتین النظریّتین إلی معرفة انعکاسات تطابقهما من حیث الماهیة.