مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

903
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: گذار از تحویلی نگری در مفهوم «آموزش اخلاق» به جامع نگری در پرتو توجه به جایگاه آن در طبقه بندی اهداف آموزشی (عنوان عربی: العبور من الاتجاه الإختزالی فی مفهوم «تعلیم الأخلاق» إلی الاتجاه الشمولی فی ضوء مکانته فی تصنیف الأهداف التعلیمیة)

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 78

کلیدواژه

حیطه عاطفی (کلیدواژه عربی: التعلیمQ2
المجال العاطفی)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:به دنبال دغدغه عدم کارایی آموزش های رایج اخلاق و تضمین نکردن تحقق اخلاق در رفتار افراد, پژوهش حاضر ابتدا دو پیش فرض را در نظر می گیرد: 1. عدم موفقیت برنامه های رایج آموزش اخلاق, پدیده ای چندعاملی است و شرط توفیق نهایی, رفع همه موانع در پرتو نگاهی جامع نگرانه است؛ 2. براساس اصل روش شناختی ابتنای موفقیت در هر فعالیتی بر تصور صحیح از آن فعالیت, یکی از عوامل عدم توفیق آموزش های رایج اخلاق, رواج تصورهای تحویلی نگرانه از آموزش اخلاق است. سپس این فرضیه در نظر گرفته می شود که بی توجهی به جایگاه آموزش اخلاق در طبقه بندی اهداف آموزشی, سبب تصورهای فروکاهش گرایانه از آن شده است. بنابراین ابتدا, انگاره ها و تصورات تحویلی نگرانه رایج از آموزش اخلاق, براساس تجربه زیسته و روش مشاهده و مصاحبه, استقصا و سپس سعی شده است تا انگاره ای جامع تر با توجه به حیطه آن در طبقه بندی اهداف آموزشی ارائه شود. در پرتو این پژوهش برخی الزامات آموزش اثربخش مانند تقدم سواد عاطفی بر سواد اخلاقی, اصل گوناگونی اهداف (جزئی) آموزش اخلاق و اصل کثرت گرایی روش شناختی در آموزش بررسی شده است. چکیده عربی:فی أعقاب طرح هذه المسألة «مکانة تعلیم الأخلاق فی تصنیف الأهداف التعلیمیة» ما هو دورها فی مدی تأثیره؟ وعلی اثر الهواجس المتعلّقة بعدم کفایة الأسالیب الساریة فی تعلیم الأخلاق وعدم ضمانها لتحقیق الأخلاق فی سلوک الأفراد, فقد اخذ هذا البحث بنظر الاعتبار طرح افتراضین مسبقین هما: 1. اخفاق البرامج الرائجة فی تعلیم الأخلاق یعود سببه إلی عدّة عوامل, وشرط النجاح النهائی فیها هو ازالة جمیع الموانع فی ضوء رؤیة شاملة؛ 2. استناداً إلی المبدأ المنهجی الذی یرهن النجاح فی کل عمل بالتصوّر الصحیح عن ذلک العمل, فان أحد أسباب اخفاق أسالیب تعلیم الأخلاق الرائجة, هو شیوع التصوّرات ذات الاتجاه الإختزالی فی تعلیم الأخلاق. ثم بعد ذلک اُخذت بنظر الاعتبار هذه الفرضیة وهی ان تجاهل مکانة تعلیم الأخلاق فی تصنیف الأهداف التعلیمیة یؤدّی إلی تصورات تنتقص منه. ولذلک جری ابتداءً تقصی الافکار والتصوّرات الإختزالیة الشائعة حول تعلیم الأخلاق علی أساس التجربة المعاشة واسلوب المشاهدة والمقابلات, وبعد ذلک حاول هذا البحث تقدیم تصوّر اشمل فی ضوء الحیّز الذی یشغله فی تبویب الأهداف التعلیمیة. وفی ظل هذا البحث وبالتوصل إلی الفکرة المناسبة, تتضح بعض ضرورات التعلیم المؤثر والفاعل للأخلاق. ومن هذه الضرورات نشیر إلی تقدّم التربیة العاطفیة علی التربیة الأخلاقیة, وکذلک الاهتمام بمبدئی تنوّع أهداف (الجزئیة) تعلیم الأخلاق, ومبدأ کثرة مناهج تعلیمه.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلمان ماهینی، سکینه، سجادی، سیدمهدی، فردانش، هاشم، و فرامرزقراملکی، احد. (1393). عنوان فارسی: گذار از تحویلی نگری در مفهوم «آموزش اخلاق» به جامع نگری در پرتو توجه به جایگاه آن در طبقه بندی اهداف آموزشی (عنوان عربی: العبور من الاتجاه الإختزالی فی مفهوم «تعلیم الأخلاق» إلی الاتجاه الشمولی فی ضوء مکانته فی تصنیف الأهداف التعلیمیة). پژوهش نامه اخلاق، 7(26)، 59-78. SID. https://sid.ir/paper/217370/fa

    Vancouver: کپی

    سلمان ماهینی سکینه، سجادی سیدمهدی، فردانش هاشم، فرامرزقراملکی احد. عنوان فارسی: گذار از تحویلی نگری در مفهوم «آموزش اخلاق» به جامع نگری در پرتو توجه به جایگاه آن در طبقه بندی اهداف آموزشی (عنوان عربی: العبور من الاتجاه الإختزالی فی مفهوم «تعلیم الأخلاق» إلی الاتجاه الشمولی فی ضوء مکانته فی تصنیف الأهداف التعلیمیة). پژوهش نامه اخلاق[Internet]. 1393؛7(26):59-78. Available from: https://sid.ir/paper/217370/fa

    IEEE: کپی

    سکینه سلمان ماهینی، سیدمهدی سجادی، هاشم فردانش، و احد فرامرزقراملکی، “عنوان فارسی: گذار از تحویلی نگری در مفهوم «آموزش اخلاق» به جامع نگری در پرتو توجه به جایگاه آن در طبقه بندی اهداف آموزشی (عنوان عربی: العبور من الاتجاه الإختزالی فی مفهوم «تعلیم الأخلاق» إلی الاتجاه الشمولی فی ضوء مکانته فی تصنیف الأهداف التعلیمیة)،” پژوهش نامه اخلاق، vol. 7، no. 26، pp. 59–78، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217370/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button