Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,379
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: رابطه علم و عمل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی (با تاکید بر تفاوت های علم حصولی و علم شهودی) (عنوان عربی: العلاقة بین العلم والعمل من منظار ابن عربی والامام الخمینی (الفوارق بین العلم الحصولی والعلم الشهودی نموذجا))

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 132

کلیدواژه

ابن عربی (کلیدواژه عربی: العلم الحصولیQ2
ابن عربی)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:علم حصولی هرچند رابطه اعدادی و تمهیدی نسبت به عمل دارد و شرط لازم آن محسوب می شود, توانمندی کافی برای ضمانت قطعی عمل را ندارد. تبیین کارکرد علم حصولی حاصل از قوای مختلف نفس و تحلیل جایگاه آن در مبادی و فرایند عمل می تواند تا حدودی چرایی شکاف بین نظر و عمل را نشان دهد. در مقابل, معرفت شهودی نسبت به علم حصولی دارای تاثیر عمیق تری در ضمانت عمل است و هرچه درجات معرفت شهودی بالاتر رود, احتمال مخالفت عمل با این معرفت کمتر خواهد بود. در این مقاله, پس از تعریف علم و عمل و بیان اقسام آن از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی, به مقایسه میزان تاثیر علم حصولی و شهودی بر عمل پرداخته می شود. چکیده عربی:رغم العلاقة التمهیدیة بین العلم الحصولی والعمل, واعتباره شرطاً ملازماً له, ولکنه لا یحظی بالقدرة الکافیة لیکون ضمانة قطعیة للعمل. إن تبیین وظیفة العلم الحصولی المتأتّی من القوی المختلفة للنفس وتحلیل مکانته فی مبادئ وعملیة اداء العمل, یکشف إلی حدّ ما عن سبب الفجوة الفاصلة بین النظری والعملی. و فی مقابل ذلک تکون المعرفة الشهودیة ذات تأثیر اعمق العلم الحصولی فی ضمانة العمل, و کلما ازدادت درجات المعرفة الشهودیة, تقلّ احتمالات مخالفة العمل لهذه المعرفة. فی هذا البحث, من بعد تعریف العلم والعمل و بیان اقسامهما من وجهة نظر ابن عربی والإمام الخمینی, تجری مقارنة بین مدی تأثیر العلم الحصولی والشهودی فی العمل.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مستقیمی، مهدیه السادات، و عسگری، حدیثه. (1393). عنوان فارسی: رابطه علم و عمل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی (با تاکید بر تفاوت های علم حصولی و علم شهودی) (عنوان عربی: العلاقة بین العلم والعمل من منظار ابن عربی والامام الخمینی (الفوارق بین العلم الحصولی والعلم الشهودی نموذجا)). پژوهش نامه اخلاق، 7(26)، 113-132. SID. https://sid.ir/paper/217366/fa

    Vancouver: کپی

    مستقیمی مهدیه السادات، عسگری حدیثه. عنوان فارسی: رابطه علم و عمل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی (با تاکید بر تفاوت های علم حصولی و علم شهودی) (عنوان عربی: العلاقة بین العلم والعمل من منظار ابن عربی والامام الخمینی (الفوارق بین العلم الحصولی والعلم الشهودی نموذجا)). پژوهش نامه اخلاق[Internet]. 1393؛7(26):113-132. Available from: https://sid.ir/paper/217366/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه السادات مستقیمی، و حدیثه عسگری، “عنوان فارسی: رابطه علم و عمل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی (با تاکید بر تفاوت های علم حصولی و علم شهودی) (عنوان عربی: العلاقة بین العلم والعمل من منظار ابن عربی والامام الخمینی (الفوارق بین العلم الحصولی والعلم الشهودی نموذجا))،” پژوهش نامه اخلاق، vol. 7، no. 26، pp. 113–132، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا