Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2)
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1161
  • دانلود: 

    664
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه یک چارچوب مفهومی برای ارزیابی پرمایگی و آموزش آگاهی از امنیت اطلاعات کاربران است. در این تحقیق، میزان سطح آگاهی از امنیت اطلاعات کاربران در سه سطح دانش، نگرش و رفتار مورد ارزیابی قرار گرفت.روش: این تحقیق به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش پیمایشی انجام گرفته است. برای محاسبه سطح آگاهی کارمندان از امنیت اطلاعات، 7 مولفه بررسی شد. عوامل متنوعی که بر میزان آگاهی کاربران از امنیت اطلاعات به عنوان متغیر مستقل این تحقیق تاثیرگذار است، شناسایی شد که شامل متغیرهای مستقل جنسیت، میزان تحصیلات، میزان آشنایی با مهارت فناوری اطلاعات، میزان سابقه شغلی، درجه سازمانی، رشته تحصیلی و رده شغلی کارمندان بوده است. مستقل، تنها آشنایی با مهارت فناوری اطلاعات، درجه سازمانی، رشته تحصیلی و رده شغلی کارمندان با پرمایگی آگاهی از امنیت اطلاعات آنان دارای همبستگی است.نتیجه گیری: یافته های نشان می دهد که اولا آموزش امنیت اطلاعات ضرورت دارد، ثانیا، در برنامه ریزی آموزش امنیت اطلاعات به کارکنان بایستی درجه سازمانی، رشته تحصیلی و رده شغلی آنها مورد توجه قرار بگیرد تا آموزش ها بتواند موثر واقع شوند. اولویت هر کدام از مولفه ها در چارچوب نهایی مورد بحث قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 664 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2)
  • صفحات: 

    17-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1491
  • دانلود: 

    636
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه ها دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یک نمونه از کتابخانه ها دانشگاهی کشور است.روش: این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و جامعه آماری آن را کتابخانه ها دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل می دهند. با استفاده از ابزار پرسشنامه و پس از جمع آوری داده ها لازم، امتیاز کلی آن کتابخانه ها محاسبه شده است.یافته ها: کتابخانه های مورد بررسی با استفاده از 65 شاخص ارزیابی شدند. نتایج ارزیابی نشان داد که همه کتابخانه های مورد بررسی در ابعاد مختلف آمادگی الکترونیکی و بخصوص در بعد برنامه ها و خدمات شبکه ای در وضعیت مناسبی نبوده، دچار شکاف دیجیتالی هستند.نتیجه گیری: توجه به شاخص های آمادگی الکترونیکی به صورت جامع و کل نگر است که همگامی کتابخانه ها با سایر بخش های جامعه مانند تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک و ارائه خدمات اطلاع رسانی در عصر اطلاعات را ممکن می سازد. پژوهشگران می توانند با استفاده از شاخص های آمادگی الکترونیکی به ارزیابی سایر کتابخانه های دانشگاهی نیز بپردازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1491

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 636 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2)
  • صفحات: 

    37-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    894
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر امکان سنجی ایجاد خدمات تحویل دیجیتالی مدرک در کتابخانه های دانشگاهی و موسسات پژوهشی استان اصفهان است.روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی است. جامعه مورد پژوهش عبارت از کتابداران کتابخانه های دانشگاه ها و موسسات پژوهشی استان اصفهان است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 137 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان مجرب تایید و به منظور پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (0.9) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های آماری از جداول توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، و آزمون های t تک متغیره استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد بیشترین میانگین در بین کارکنان مربوط به میزان امکان دسترسی به اینترنت (3.42 درصد) و کمترین میانگین مربوط به میزان فراهم بودن امکانات پویشگر (2.18 درصد) است.نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که امکان ایجاد خدمات تحویل دیجیتالی مدرک در کتابخانه های دانشگاهی و موسسات پژوهشی استان اصفهان کمتر از حد متوسط بوده و در حد مطلوبی نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 894

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2)
  • صفحات: 

    45-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1790
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

هدف: یکی از راه های بازیابی اطلاعات در زمینه موضوعی پزشکی استفاده از موتورهای کاوشی است که به صورت اختصاصی برای اطلاعات پزشکی طراحی شده اند. هدف پژوهش حاضر مقایسه جامعیت (بازیافت) و مانعیت (دقت) موتورهای کاوش تخصصی پزشکی در بازیابی اطلاعات مربوط به بیماری های زنان و مامایی است.روش: روش انجام پژوهش، مطالعه تطبیقی است. برای این منظور 5 کلیدواژه مربوط به بیماری های زنان و مامایی با مشورت پزشکان متخصص زنان انتخاب، و در 5 موتور کاوش تخصصی پزشکی مدهانت، امنی، پوگوفراگ، سرچ مدیکا و تریپ دیتابیس جستجو شدند. سپس 10 نتیجه اول در هر موتور بازیابی و جامعیت و مانعیت آن ها محاسبه شد.یافته ها: نتایج نشان داد در بین موتورهای پزشکی مورد پژوهش، موتور سرچ مدیکا با مانعیت 94 درصد و جامعیت 20.6 درصد بیشترین مدارک مرتبط را در حوزه بیماری های زنان بازیابی کرده است و رتبه نخست را به خود اختصاص داد، سپس موتور کاوش پوگوفراگ با 92 درصد مانعیت و 20.6 درصد جامعیت در رتبه دوم قرار گرفت.نتیجه گیری: آزمون کای اسکوئر نشان داد که بین مانعیت موتورهای پزشکی در بازیابی منابع تخصصی مربوط به بیماری های زنان و مامایی اختلاف معنی داری وجود دارد، ولی از نظر جامعیت، بین موتورهای پزشکی با میانگین جامعیت 20.8 تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1790

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
نویسندگان: 

بهزادی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2)
  • صفحات: 

    59-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1018
  • دانلود: 

    731
چکیده: 

هدف: هدف از مقاله حاضر بررسی نقش باورهای معرفت شناختی در بازیابی اطلاعات و رفتار اطلاع یابی با تاکید بر محیط های دیجیتال است.روش / رویکرد: روش مورد استفاده در پژوهش حاضر کتابخانه ای است و تلاش شده است تا با بررسی پژوهش های صورت گرفته در این حوزه به تبیین موضوع مورد بحث بپردازد.یافته ها: مشخص شد که عوامل مختلف انسانی دخیل در امر بازیابی اطلاعات یعنی کاربران، طراحان نظام، کتابداران، پدیدآورندگان، و نمایه سازان و چکیده نویسان تحت تاثیر باورهای معرفت شناختی قرار دارند. در انتها نیز تلاش شد تا تاثیر این نظریه در الگوی رفتار اطلاع یابی ویلسون نشان داده شود.نتیجه گیری: ضروری است که عوامل دخیل در نظام های ذخیره و بازیابی اطلاعات تلاش کنند تا ضمن توجه به دیدگاه های معرفت شناختی خود، دیدگاه های معرفت شناختی سایر عوامل دخیل را نیز مدنظر قرار دهند، تا بدین وسیله زمینه کارایی بهتر نظام های اطلاع رسانی را فراهم کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1018

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 731 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2)
  • صفحات: 

    71-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    961
  • دانلود: 

    157
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضردر نظر دارد با تحلیل پیوندهای وب سایت های کشاورزی میزان رویت، اثرگذاری، و دسته های مهم آنها را تعیین کند.روش: روش پژوهش وب سنجی است. جامعه مورد مطالعه پژوهش را تعداد 46 وب سایت شامل 24 وب سایت دانشکده های کشاورزی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 22 وب سایت مراکز تابعه سازمات تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تشکیل می دهد. در این پژوهش با استفاده از راهنمای اینترنتی یاهو و موتور کاوش آلتاویستا ابتدا انواع پیوندهای (دریافتی، خودپیوندی و هم پیوندی) وب سایت های مورد مطالعه شمارش شدند. آنگاه از روش کی - مینز (k-Means) برای هم پیوندی ها استفاده شد.یافته ها: وب سایت دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی دانشگاه تهران با تعداد 93200 پیوند دریافتی (43.87 درصد)، وب سایت دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد با 23300 پیوند دریافتی (10.96 درصد)، وب سایت های دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با 16600 پیوند دریافتی (7.81) دارای بیشترین میزان پیوند دریافتی و در نتیجه بالاترین میزان رویت در محیط وب هستند. محاسبه عامل تاثیرگذار وب نشان داد که وب سایت های دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی سراوان (سیستان و بلوچستان) با ضریب تاثیری برابر 21.06 (11.41 درصد)، وب سایت دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان با ضریب تاثیری برابر 20.54 (11.13 درصد) و وب سایت دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با ضریب تاثیری برابر 19.71 (10.6 درصد) دارای بالاترین میزان تاثیرگذاری خالص در کل جامعه پژوهش حاضر هستند.نتیجه گیری: روش دسته بندی نشان داد که وب سایت ها در سه دسته در محیط وب با هم همکاری می کنند. هم چنین، میان میزان هم پیوندی و تعداد پیوند های دریافتی (میزان رویت) ارتباط معناداری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 961

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 157 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2)
  • صفحات: 

    85-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1153
  • دانلود: 

    387
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین سطح سواد اطلاعاتی مراجعه کنندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و رابطه سواد اطلاعاتی با جنسیت، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سن آنهاست.روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی از طریق پرسشنامه تهیه شده بر اساس استانداردهای انجمن کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشی ایالات متحده (ACRL) انجام شد. با توجه به هدف پژوهش، نمونه ای معادل 169 نفر بر اساس جدول مورگان بصورت تصادفی انتخاب و از این میان به 124 پرسشنامه پاسخ داده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین سطح سواد اطلاعاتی مراجعه کنندگان به کتابخانه ملی در حد زیاد است. از بین سطوح پنجگانه سواد اطلاعاتی بیشترین امتیاز مربوط به سطح پنجم یعنی آشنایی و درک مباحث اقتصادی، حقوقی، اجتماعی و اخلاقی مرتبط با کاربرد اطلاعات و فناوری اطلاعات و کمترین آن مربوط به سطح یک یعنی تشخیص ماهیت و میزان اطلاعات مورد نیاز (تشخیص نیاز اطلاعاتی) بود. بین جنسیت، سن، سطح و رشته تحصیلی مراجعه کنندگان و سواد اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود ندارد.نتیجه گیری: با توجه به بالابودن سطح سواد اطلاعاتی مراجعه کنندگان، آموزش و ارتقای سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه ملی نیز ضروری است. همچنین برگزاری دوره ها یا کارگاه های آموزشی برای مراجعه کنندگان در رابطه با مهارت های تشخیص نیاز اطلاعاتی و بازیابی اطلاعات از اولویت بالاتری برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1153

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 387 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
نویسندگان: 

علی پورحافظی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2 (پیاپی 2)
  • صفحات: 

    97-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2136
  • دانلود: 

    332
چکیده: 

هدف: هدف از مقاله حاضر شناسایی وضعیت انتخاب منابع اطلاعاتی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پژوهشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.روش: روش پژوهش پیمایش تحلیلی است و جهت گردآوری اطلاعات در زمینه نحوه انتخاب منابع اطلاعاتی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پژوهشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر را تمامی کتابخانه های پژوهشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل می دهد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که کتابخانه های مورد بررسی از نظر تبعیت و استفاده از خط مشی مدون در وضعیت مطلوبی قرار دارند ولی از نظر مراعات محورها و محتواها نیازمند اصلاح و ارتقاء خط مشی هستند. همچنین نیاز به استفاده از ابزارهای انتخاب منابع متنوع در کتابخانه های مورد بررسی وجود دارد. در زمینه ارزشیابی مجموعه و وجین منابع اطلاعاتی نیز یافته های پژوهش نشان از توجه کتابخانه ها به برخی از معیارهای ارزشیابی دارد. یافته ها در زمینه نحوه انتخاب منابع اطلاعاتی در کتابخانه های تخصصی مورد بررسی نشان داد که اکثر آنها از کمیته انتخاب برای انتخاب منابع اطلاعاتی استفاده و بیشتر از طریق نمایشگاه های کتاب و به صورت دفعه ای اقدام به خریداری منابع می کنند. در زمینه شناسایی نیازهای اطلاعاتی نیز یافته های این پژوهش نشان داد که کتابخانه های مورد بررسی نیازمند استفاده از برخی از روش های مناسب هستند.نتیجه گیری: انتخاب منابع در کتابخانه های مورد بررسی در وضعیت متوسطی قرار دارد و برای ارتقاء سطح خدمات کتابخانه ها در این بخش لازم است تا اقدامات مقتضی در این زمینه صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2136

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 332 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8