Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

حافظی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    987-1000
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    105
  • دانلود: 

    47
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین مدلی ساختاری برای مدیریت درگیری آموزشی دانشجویان انجام شد. شرکت کنندگان شامل 382 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه های آستانه تحمل آموزشی، مدیریت درگیری تحصیلی و باورهای مثبت آموزشی استفاده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از نرم افزار آموس و روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها نشان داد که، با توجه به مقادیر شاخص های بدست آمده، داده ها با مدل تحقیق برازش دارد؛ متغیر آستانه تحمل آموزشی قادر است درگیری شناختی، درگیری رفتاری و درگیری عاطفی را به صورت مثبت و معنادار پیش بینی کند؛ همچنین یافته ها نشان داد که متغیر باورهای مثبت آموزشی به طور مثبت و غیر مستقیم رابطه بین آستانه تحمل آموزشی و مدیریت درگیری تحصیلی را میانجی گری می کند. بنابراین و با توجه به نتایج این مطالعه افزایش میزان آستانه تحمل آموزشی و باورهای مثبت تحصیلی در دانشجویان باعث ارتقای سطح درگیری رفتاری، درگیری شناختی و درگیری عاطفی آن ها می شود و زمینه را برای مدیریت بهینه و مطلوب درگیری تحصیلی فراهم می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 105

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 47 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1001-1010
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    261
  • دانلود: 

    173
چکیده: 

بی صداقتی تحصیلی یک رفتار غیراخلاقی شایع در محیط های آموزشی است که به افراد در دستیابی به نتایج دلخواه اما غیرمنصفانه، غیرقانونی و نادرست کمک می کند. مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی بی صداقتی تحصیلی بر اساس هویت اخلاقی و خودآگاهی هیجانی و خود پنداره تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های پیراپزشکی دانشگاه های دولتی شهر تهران که در سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل هستند بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسش نامه های بی صداقتی تحصیلی، هویت اخلاقی و خودآگاهی هیجانی و خود پنداره تحصیلی بود که روایی آن ها از طریق روایی صوری و محتوایی به تایید اساتید و خبرگان رسید و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 74/0، 79/0 و 71/0 گزارش شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و روش تحلیل همبستگی کانونی با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که خودپنداره تحصیلی، خودآگاهی هیجانی و هویت اخلاقی پیش بینی کننده بی صداقتی تحصیلی دانشجویان هستند. نتایج پژوهش حاضر می تواند در بردارنده اشارات کاربردی مهم و تاثیرگذار در مورد شناسایی عوامل موثر بر بی صداقتی تحصیلی و تلاش برای کاهش این معضل در دانشجویان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 173 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1011-1023
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    71
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پاندمی کرونا، منجر به تغییر آموزش های حضوری دانشگاه ها به شیوه ی غیر حضوری و مجازی شده که ضمن برخورداری از مزایای متعدد، معایبی نیز دارد که در کنار مشکلات ناشی از بحران کوید-19 می تواند آثار زیان باری بر اثربخشی آموزش برجای بگذارد بنابراین درک تجارب و چالشهای دانشجویان هر دانشگاه می تواند به مسیولین آموزشی در ارایه راهکارهای مناسب برای حل بخشی از مشکلات کمک نماید. در همین راستا این پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوا؛ از طریق مصاحبه ساختارمند از 24 دانشجو در رشته های مختلف کارشناسی پیوسته و ناپیوسته انجام شد. درنهایت متن مصاحبه ها به روش تحلیل محتوا و با کمک نرم افزار MaxQDA2 تحلیل شد. نتایج حاصل از داده ها در چهار طبقه اصلی؛ «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» با زیر طبقات: ویژگی های شخصیتی، تاثیرات محیط خانواده و امکانات و منابع، طبقه ی «آموزش ناکارآمد» با زیر طبقات: کمیت، کیفیت و نظم ارایه محتوا و ارزشیابی، طبقه ی «پیامدهای منفی» با زیر طبقات: هویت گم شده، تنش روانی، تعارض در استفاده از فضای مجازی و در نهایت طبقه ی «آورده ها» با زیر طبقات: محتوای در دسترس، کاهش هزینه ها، حذف معضلات حضور در کلاس، حضور در خانواده و تقویت معنوی دسته بندی شد. بر اساس نتایج؛ دانشجویان با چالشهای جدی در محیط خانواده و مراکز آموزشی مواجه هستند که ضروری است در هر دانشگاه به طور ویژه و متناسب با ساختار آن محیط، راهکارهای موثری در جهت تعدیل و حل مشکلات ارایه کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 71

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1024-1033
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    84
  • دانلود: 

    40
چکیده: 

امروزه آموزش اخلاق پزشکی یکی از ضروری ترین بخش های آموزش پزشکی می باشد. اخلاق پزشکی علمی است که موضوع آن بررسی مجموعه آداب و رفتار پسندیده یا ناپسندیده ای می باشد که صاحبان مشاغل پزشکی باید رعایت نمایند. ضرورت ایجاب مینماید که کلیه کادر درمانی و افراد درگیر با بیمار از جمله دانشجویان دوره کارآموزی از منشور حقوق بیمار آگاهی کامل داشته و خود را ملزم به رعایت آن بدانند. مطالعه حاضر به روش اپیدمیولوژیک توصیفی و به صورت مقطعی در میان همه 220 دانشجوی پزشکی دوره کارآموزی بیمارستان گلستان شهر اهواز انجام گرفت. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامهای 3 قسمتی استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. در مطالعه حاضر میزان آگاهی دانشجویان پزشکی به حقوق بیماران پس از گذراندن واحد درسی اخلاق پزشکی، صرف نظر از عدم وجود ارتباطی معنادار، بیشتر شده است. همچنین نتایج نشان داد که میان رعایت حقوق بیماران و آگاهی دانشجویان از حقوق، ارتباط معناداری وجود دارد، به نحوی که هر چه آگاهی دانشجویان به حقوق بیماران بیشتر بوده است، توانایی شناسایی موارد عدم رعایت حقوق بیماران توسط آنها بالاتر بوده است. آگاهی دانشجویان مورد مطالعه در اغلب حیطه های منشور حقوق بیمار کافی نبوده است و از آنجایی که آگاهی مبنای عملکرد قرار میگیرد، اختصاص واحد درسی یا حداقل سرفصلی به این موضوع در دروس دیگر، برگزاری کارگاه و همایش، تهیه بسته های آموزشی ارایه آن در ابتدای دوره ی کارآموزی میتواند با هدف ارتقای سطح آگاهی دانشجویان پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 84

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 40 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1034-1044
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

توجه به رویکرد سلامت محور در ارایه دروس معارف اسلامی برای دانشجویان علوم پزشکی می تواند منشا پویایی و کارامدی این دروس گردد. هدف این مطالعه بررسی امکان پذیری ارایه دروس مبانی نظری اسلام با رویکرد به مباحث حوزه سلامت و ارایه چارچوب کلی برای تدوین سرفصل های جدید این دروس است. این مطالعه با رویکرد کیفی و در سال تحصیلی 99-98 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. نمونه گیری به شکل هدفمند و شامل 22 نفر از مدرسان دروس مبانی نظری اسلام در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارشناسان حوزه معارف اسلامی و متخصصان حوزه سلامت و آشنای به مباحث حوزه معارف اسلامی بودند. ابزار مطالعه پرسشنامه بازپاسخ محقق ساخته و اجماع نظرات با روش گروه اسمی و دلفی انجام شد. تمامی مشارکت کنندگان ارایه دروس مبانی نظری اسلام را با رویکرد سلامت محور از جهت اهداف این دروس و ارایه به حسب ابعاد سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) امکان پذیر دانستند. 60 درصد معتقد بودند امکان ارایه به حسب سرفصل های مصوب وجود دارد. 100 درصد این رویکرد را برای دانشجویان علوم پزشکی مفید و ضروری دانستند. سرفصل ها و موضوعات پیشنهادی با رویکرد سلامت محور، موردتوافق 72 درصدمشارکت کنندگان قرار گرفت. بر این اساس رویکرد سلامت محور در دروس مبانی نظری اسلام از جهت اهداف، سرفصل ها و ابعاد سلامت امری ممکن و ارایه آن برای دانشجویان پزشکی مفید و ضروری می باشد. امکان پذیری این رویکرد می تواند پایه و اساس ایجاد تحول، نوآوری و درنتیجه کارامدی بیش تر این دروس باشد. سرفصل ها و موضوعات پیشنهادی زمینه مناسبی را برای بازنگری این دروس فراهم می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1045-1056
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    158
  • دانلود: 

    104
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه حرفه ای گرایی پن استیت انجام شد، که اولین بار توسط بلاکال و همکاران در سال 2007 برای بررسی نگرش نسبت به پروفشنالیسم ساخته شده است. این مطالعه روانسنجی با نمونه گیری خوشه ای در 340n= نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی در ایران انجام شد. برای مشخص کردن ویژگی های روانسنجی ابزار، تطابق فرهنگی و ترجمه بر اساس گایدلاین های بین المللی انجام شد. روایی صوری، محتوایی، سازه و پایایی انجام شد. از 340 نفر شرکت کننده در این پژوهش، 144 (2/42 %) مرد و197 (8/57%) زن؛ با میانگین سن بین 24 تا 30 سال (144=n) و کمتر از 24 سال (161= n) بودند. میانگین روایی محتوایی 0. 90 و شاخص روایی محتوایی 0. 90 و پایایی پرسشنامه فارسی سازی شده بالای 85/0 بود. بالاترین میزان همبستگی بین متغیر پروفشنالیسم با بعد نوع دوستی 92/0 و پایین ترین میزان همبستگی بین متغیر پروفشنالیسم با بعد تعالی 89/0 بود. همبستگی درونی گویه های پرسشنامه 825/0 بود. تحلیل عاملی تاییدی بر روی 35 گویه پرسشنامه انجام شد که نشان داد گویه های پرسشنامه در 6 بعد با ارزش ویژه بالا بارگزاری شدند. ابزار پرسشنامه پن استیت در جامعه ما با روایی و پایایی قابل قبول می باشد. این پرسشنامه برای بررسی نگرش نسبت به پروفشنالیسم استفاده می شود و یک ابزار خود ارزیابی مفید برای دانشجویان پزشکی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 104 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1057-1073
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    89
  • دانلود: 

    39
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر شناخت بایسته های عضو هییت علمی اخلاق مدار در دانشگاه علوم پزشکی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحله ای ساندلوسکی و باروسو) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از اعضای هییت علمی متخصص در حوزه مدیریت آموزش عالی و آشنا به شیوه جستجو در پایگاه های اطلاعاتی، برنامه ریزی آموزشی، برنامه ریزی درسی و مسلط به روش پژوهش فراترکیب بود. 26 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن استخراج 10 بایسته اصلی عضو هییت علمی اخلاق مدار در دانشگاه علوم پزشکی شامل: بایسته های اخلاق فردی، بایسته های اخلاق آموزشی، بایسته های اخلاق پژوهشی، بایسته های اعتقادی، بایسته های اخلاق مدیریتی درون دانشگاهی، بایسته های اخلاق مدیریتی برون دانشگاهی، بایسته های اخلاقی تعامل، بایسته های اخلاقی مسیولیت پذیرانه و بایسته های اخلاقی عدالت گستری است. اعتبار داده ها با استفاده از تکنیک های اعتبارپذیری و انتقال پذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و هم سوسازی داده ها و اعتمادپذیری و هم سوسازی پژوهشگران استفاده شد. با توجه به تاثیر بالای دانشگاه ها در آینده دانشجویان اهمیت تشخیص و رعایت اخلاق حرفه ای در این محیط ها مورد توجه ویژه می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 89

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 39 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1074-1084
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    106
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کیفی مولفه های برون و درون سازمانی جهت جهانی شدن برنامه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر مدیریت توسعه منابع انسانی بود. روش تحقیق کیفی و راهبرد آن تحلیل محتوای است. جامعه ی آماری این پژوهش را اساتید و مدیران دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می دهد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 39 نفر از اساتید انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار به دست آمده و بر اساس محتوای مضمونی تحلیل شدند. تحلیل محتوای داده های به دست آمده وضعیت این دانشگاه را در دو مقوله اصلی فرصت ها و نیز چالش های بین المللی شدن برنامه آموزشی در این دانشگاه نشان داد. چالش ها و عوامل محدود کننده در دو مقوله اصلی عوامل برون سازمانی و درون سازمانی جای گرفت. به طور کلی و بر اساس نتایج تحقیق حاضر باید گفت که توجه به عوامل درون و برون سازمانی در جهت توسعه کیفی دانشگاه علوم پزشکی در حرکت به سمت جهانی شدن بسیار مفید و موثر است به نحوی که می توان گفت یک دانشگاه با توجه این عوامل می تواند در سطح طراز جهانی عمل کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1085-1094
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    144
  • دانلود: 

    48
چکیده: 

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی شرایط مداخله گر بر ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بر مبنای نظریه سازنده گرا و با استفاده از نظریه زمینه ای می باشد. نظریه سازنده گرایی در دو دهه اخیر، دانش و مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در زندگی امروزی به دلیل تحولات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فناوری تغییر یافته است. جامعه آماری پژوهش، از مدیران و مسیولین دانشگاه فرهنگیان، خبرگان، صاحب نظران و اساتید برجسته این دانشگاه، تشکیل یافته و در بخش کیفی پژوهش نمونه گیری به صورت هدفمند و در بخش کمی روش نمونه گیری به صورت طبقه ای-تصادفی انجام شد. جهت انجام این پژوهش، روش تحقیق آمیخته استفاده شده است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز و محوری استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش، شرایط مداخله گر در ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان را رسانه آموزشی، عوامل اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی بیان می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 48 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1095-1098
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    104
  • دانلود: 

    55
چکیده: 

پاندمی کوید-19 سیستم های آموزشی در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث تعطیلی موقت دانشگاه ها و موسسات آموزشی گردیده است. بر اساس گزارش یونسکو در سال 2020 بیش از 87% دانشجویان از این موضوع آسیب دیدند. این پاندمی شوک بزرگی به جامعه دانشگاهی وارد نمود و نه تنها دانشجویان، اساتید و خانواده آن ها را تحت تاثیر قرارداد بلکه اقتصاد، آموزش و رشد اجتماعی دانشجویان ناشی از حضور آنان در محیط های آموزشی را نیز به چالش کشید. پاندمی کوید-19 صنعت تحقیق و توسعه را متحول نمود و باعث شد که برای مدتی بیشتر تحقیقات متوقف گردد. به گزارش لنست بیش از 80% کارآزمایی های بالینی غیر کوید متوقف گردید، آزمایشگاه ها بسته و کنفرانس ها لغو شدند. این پاندمی نقطه عطفی در آموزش و پژوهش ایجاد کرد. به اعتقاد اغلب متخصصین نیز شرایط "عادی قدیمی" تمام شده و باید برای ایجاد شرایط "عادی جدید" برنامه ریزی نمود. ازآنجایی که توصیف چرایی و چگونگی این شرایط بحرانی و تغییرات استراتژیکی که در محیط های دانشگاهی رخ خواهد داد می تواند برای نسل آینده کمک کننده باشد، این مقاله به بررسی تاثیرات پاندمی کوید-19 بر آموزش و پژوهش می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 104

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 55 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1099-1102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    116
  • دانلود: 

    72
چکیده: 

با اینکه دغدغه اصلی کشورها و دولت ها برقراری عدالت آموزشی و گسترش فرصت های آموزشی برای همه دانشجویان و به تعبیری بهتر پاسخگو نمودن آموزش است، اما این آموزش ها نتوانسته است دانشجویان را برای دنیای واقعی آماده کند. اکوسیستم حاکم بر نظام آموزشی حاضر در حال تجربه سکانس هایی چالش برانگیز است. نظام های آموزشی باید بتوانند پاردایم جدیدی ایجاد کنند و بدون توجه به محدودیت ها و بحران ها، برای همگان خدمات ارایه کنند. نظام آموزشی باید با استقرار و پیاده سازی پارادایمی جدید موجب تقویت و توسعه آن بعنوان یک نظام سرمایه ای از نیروهای انسانی ماهر شود و برای جامعه آموزشی خلق ارزش و ثروت نماید. باید پارادایم وضع موجود که در برابر تغییر مقاومت می کند را شکسته، به بازنگری جامع و انطباق محتوی آموزشی مقاطع مختلف با تحولات و پیشرفت های علمی دنیا و سازگاری آن با نیازهای مخاطبان بپردازد تا میزان تاب آوری در مقابل بحران ها را بالا برده؛ به سمت خلق آینده مطلوب، محتمل و باورپذیر حرکت کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 72 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1103-1113
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    131
  • دانلود: 

    43
چکیده: 

دانشجویان علوم پزشکی یکی از مراجع اطلاعاتی جامعه و نیز از نیروهای انسانی موثر در ارایه ی خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه در زمینه کوید-19 محسوب می شوند که شایسته است ابتدا، آموزش های لازم و کافی را در این خوصوص دریافت نمایند و سپس به عموم جامعه ارایه خدمت کنند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین سرفصل های آموزشی کوید-19 برای رشته های وابسته به علوم پزشکی انجام شد. این پژوهش از نوع طرح های پژوهش در آموزش و روش انجام آن، نیازسنجی با رویکرد کیفی بود که در سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه الکترونیک بازپاسخ از 109 نفر از اعضای هییت علمی جمع آوری شدند. برای استخراج طبقات از تحلیل محتوای کیفی مرسوم یا قراردادی استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، تعداد 12 سرفصل مشترک برای کلیه رشته ها و 170 سرفصل اختصاصی برای 51 رشته به عنوان نیازهای آموزشی کوید-19 تعیین شد. بنابراین تدوین سرفصل های عمومی و اختصاصی در زمینه کوید-19 و گنجاندن آن در برنامه درسی دانشجویان علوم پزشکی یک ضرورت و نیاز احساس شده توسط دانشجویان و متخصصین است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 43 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1114-1125
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    77
  • دانلود: 

    38
چکیده: 

پدیده اعتیاد معضلی جهانی است. پزشکان عمومی به عنوان خط اول ارایه خدمات سلامت بیشترین تماس را با افراد معتاد دارند. با این وجود نقایص موجود در برنامه درسی آموزشی نیاز یک پزشک عمومی در حیطه اعتیاد را برآورده نمی کند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین دانش، توانمندی و نیازسنجی پزشکان و دانشجویان در حیطه اعتیاد صورت گرفت. مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود که در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام گرفت. گروه هدف کارورزان پزشکی و پزشکان شاغل در مراکز ارایه خدمات سلامت بودند که پرسشنامه خودارزیابی دانش، توانمندی و نیازسنجی آموزشی در حیطه اعتیاد را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد اکثر شرکت کنندگان در مطالعه، آگاهی و توانمندی خود در حیطه اعتیاد را در حد متوسط و ضعیف می دانستند. نیازسنجی آموزشی نشان داد اکثر پزشکان عمومی، ضرورت آموزش مباحث حیطه اعتیاد در دوره پزشکی عمومی را در حد زیاد می دانند. بیش از 40 درصد پزشکان مواجهه بالایی با بیمار مبتلا به سوء مصرف مواد داشتند و نحوه برخورد با این بیماران مهمترین نیاز آموزشی از دیدگاه آنها بود. بیشترین روش کسب اطلاعات در حیطه اعتیاد استفاده از تجارب اساتید بیان شد. با توجه به نقش غیر قابل انکار پزشکان عمومی در عرصه مدیریت اعتیاد و با توجه به نتایج نیازسنجی، اصلاح برنامه درسی آموزشی پزشکی عمومی متناسب با نیاز ذینفعان ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 77

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 38 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1126-1138
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    76
  • دانلود: 

    23
چکیده: 

آموزش الکترونیکی، به فرایندی اطلاق می شود که در آن برای طراحی، مدیریت، ارایه، هدایت، تبادل، پشتیبانی و توسعه یادگیری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده می شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مرتبط با تمایل اعضای هییت علمی جهت استفاده از آموزش الکترونیک است. معیارها و زیرمعیارهای مرتبط با مشارکت اعضای هییت علمی در استفاده از آموزش الکترونیک از مطالعات منتشر شده استخراج شدند. جداول ماتریسی از معیارها و زیرمعیارها تهیه شده و توسط اعضای هییت علمی شاغل در دانشگاه، بر اساس مقیاس ساعتی تکمیل شد. وزن معیارها و زیرمعیارها با استفاده از نرم افزار Expert Choice 11 تعیین گردید. مقایسه وزن عوامل در گروه های مستقل از هم با استفاده از آزمون من ویتنی انجام شد. میانگین سن شرکت کنندگان در مطالعه، 64/7 ±,37/44 سال بود. اغلب نمونه (درصد 4/60) را مردان تشکیل می دادند. معیارهای شخصیتی، پداگوژیکی و اداری/ حقوقی به ترتیب وزن های 395/0، 281/0 و 138/0 را به خود اختصاص دادند. زیرمعیارهای خودکارآمدی رایانه ای، مهارت در تولید محتوای الکترونیک، پایین بودن اطلاعات اساتید در بهره گیری از فناوری اطلاعات، عدم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی جهت تدریس مجازی و عدم وجود سیاست، خط مشی و قوانین اجرایی به عنوان مهم ترین مولفه های موثر بر استفاده اعضای هییت علمی از آموزش مجازی معرفی شدند. آموزش مجازی فرصتی ویژه و استثنایی است که می توان با رفع موانع موجود و در نظر گرفتن عوامل تشویقی و حمایتی در جهت استفاده و کاربرد آن توسط اعضای هییت علمی و دانشگاه ها موفق بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 76

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 23 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1139-1152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    76
  • دانلود: 

    25
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تبیین مدل اعتماد آگاهانه در توسعه فکری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی بود. روش پژوهش آمیخته بود، در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید و خبرگان مدیریت، علوم تربیتی، جامعه شناسی، علوم اجتماعی بود که از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 11 نفر به عنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند، برآورد حجم نمونه مورد نظر بر مبنای اشباع نظری داده ها انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل تمامی اعضای هییت علمی در دانشگاه های آزاد اسلامی در استان مازندران بود. تعداد 308 نفر از اعضای هییت علمی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه بود، تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری و در بخش کمی از مدل سازی ساختاری در نرم افزارPLS انجام شد. نتایج نشان داد که عوامل زمینه ای، علی و محیطی بر اعتماد آگاهانه تاثیر مثبت و معناداری دارند. اعتماد آگاهانه بر توسعه فکری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران تاثیر دارد؛ همچنین اعتماد آگاهانه بر راهبردهای اعتماد آگاهانه و توسعه فکری تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین با توجه به مقدار R2 برای متغیرهای اعتماد آگاهانه، راهبردهای اعتماد آگاهانه و توسعه فکری پیش بینی قوی برآورد شده است. توسعه سرمایه های فکری در زمینه ی اجرای راهبردهای سازمانی می تواند منجر به عملکرد سازمانی مناسبی برای دانشگاه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 76

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 25 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1153-1163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    106
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

پزشکی متشکل از چهار مقطع علوم پایه؛ فیزیوپاتولوژی؛ کارآموزی و کارورزی می باشد. دوره 1 ساله فیزیوپاتولوژی شامل مباحث داخلی، فارماکولوژی، سمیولوژی (علامت شناسی و مهارتهای معاینه بالینی)، پاتولوژی می باشد. امروزه کشورها برای آموزش پزشک نظامی به عنوان بخشی از پزشکان در سطوح عمومی و تخصصی، برنامه های درسی مشخصی را طراحی کرده اند. از مسایلی که باید پزشکان در طب نظامی به آن توجه داشته باشند، جنگ های نوین و روش های پیشگیری و مقابله با آنها است. این پژوهش، با توجه به اهمیت منابع انسانی در طب نظامی و جهت بررسی آمادگی و حرفه ای سازی دانشجویان پزشکی، انجام شده است. هدف پژوهش، پاسخ مناسب در موقعیت های نظامی و بحرانی است. روش کار در پژوهش حاضر ترکیبی بود. در بخش کیفی با استفاده از داده های به دست آمده از تحلیل محتوای مقالات و نظرات 15 نفر از اساتید دانشگاه، پرسشنامه سنجش نیاز طراحی شد. در بخش کمی از روش دلفی و نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. تکمیل پرسشنامه با استفاده از نمونه های دردسترس مشتمل بر 20 نفر از اساتید و 25 نفر از دانشجویان شرکت کننده در دوره بودند. شاخص های مورد ارزیابی پرسشنامه از سه بخش محتوا، مدرس و سازماندهی اخذ گردید. براساس نتایج، سه واحد آموزشی طب نظامی طی چهارهفته به صورت نظری-عملی به برنامه درسی فیزیوپاتولوژی پزشکی عمومی اضافه شده است. نتایج به دست آمده نشان از اهمیت تدریس واحدهای آموزشی طب نظامی در دوره های فیزیوپاتولوژی و استفاده از منابع به روز طب رزمی دارد و می تواند در آموزش دانشجویان پزشکی عمومی جهت فضاهای نظامی و بحرانی نقش بسیار مهمی داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 35 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1164-1173
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    40
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نوآوری و مالکیت فکری بر اقتصاد دانش بنیان در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از روش پانل دیتا صورت گرفت. روش تحقیق حاضر علی بود. بدین منظور داده های فصلی طی بازه زمان 2009 تا 2018 مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه فروض تاثیر نوآوری و حقوق مالکیت معنوی بر توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، یازده کشور امارات متحده عربی، اردن، بحرین، ترکیه، عربستان سعودی، عمان، قطر، کویت، لبنان، مصر از منطقه جغرافیایی خاورمیانه به جهت تشابه ساختاری بیشتر با ایران انتخاب شدند. نتایج حاصله تاثیرگذاری مثبت و معنادار نوآوری و مالکیت فکری بر اقتصاد دانش بنیان (رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات) را تایید کرد. با توجه به نتایج تحقیق مشاهده می شود که نتایج منطبق بر فرضیه هایتحقیق بود. همچنین، نتایج پژوهش حاضر که بر پایه مدل رشد درونزا استخراج و تحلیل شده است، نشان می دهد که نوآوری و مالکیت معنوی نقش مثبت و تاثیرگذاری در شکل گیری و تحقق اقتصاد دانش بنیان دارند. پس به عنوان نتیجه سیاستی مقتضی است سیاست گذاران اقتصادی در تقویت بنیه خلاقانه و تشویق نیروی انسانی در جهت ترویج و توسعه اختراعات گام بردارند و همچنین با وضع قوانین و مقررات مربوطه از رشد حقوق مالکیت فکری در جهت بهره برداری و منتفع گشتن مخترعان که باعث رشد دوسویه دو عامل نوآوری و مالکیت فکری می باشد، حمایت کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 40 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1174-1184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    94
  • دانلود: 

    45
چکیده: 

این مقاله با عنوان ابعاد خود توسعه ای از دیدگاه نخبگان که به صورت موردی به شهرگرگان اختصاص دارد، به شناسایی ابعاد خود توسعه ای والدین دانش آموزان پرداخت. این تحقیق که به روش کیفی و با استفاده از نرم افزار PLS آنالیز شد، ابعاد و گویه های خودتوسعه ای را از نگاه نخبگان برای کاربرد والدی انجام شد. اهمیت مهارت های خود توسعه ای والدین بدلیل ارتباط آنها با موسسات آموزشی و فرزندانشان اهمیت دارد، تا قدرت انطباق اعضای خانواده با کودک و بلعکس را اثربخش و کارا نماید. نخبگان در ارتباط با والدین دانش آموزان 9 بعد در باب خود توسعه ای معرفی کردند که به ترتیب الویت عبارتند از: ارزشهای فردی، ارزشهای اجتماعی، سلامت خانواده، نقش مهارت خود توسعه در تربیت فرزندان، سلامت شغل، ارزش های فردی شخصیتی ادراک و اخلاقی، دانش فردی، مهارت ها، نگرش افراد جامعه به خودتوسعه ای. دستیابی به ابعاد خود توسعه ای محصول آموزش های رسمی، مشاوره و همصحبتی با انجمن اولیاء و مربیان، معلمان و مشاوران روان شناسی و اجتماعی و همچنین محصوص تبادل نظر با همکاران، دوستان و مخصوصاً مطالعه است. این افراد یعنی افراد خودتوسعه ای از نظر جامعه افرادی مورد اعتماد و احترام و طرف همفکری هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 94

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 45 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button