نقش صلاحیت حرفه ای در تغییر نظام آموزشی بسیار تعیین کننده و غیرقابل جایگزین است. دستیابی به اهداف نظام آموزش و پرورش، بدون وجود معلمانی برخوردار از توانمندی ها و شایستگی های حرفه ای میسر نمی شود. به طوری که نقش صلاحیت حرفه ای در عملکرد معلم بازتاب و تجلی یابد. این تحقیق با هدف اعتباربخشی الگوی صلاحیت های حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق اساتید، کارشناسان و دانشجویان ورودی96, 97و98 می باشند. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و به روش نمونه گیری تصادفی، جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای پاسخ گویی به پرسش های پژوهش و آزمون فرضیه ها و برازندگی مدل از آمار استنباطی و مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده ضرورت کسب صلاحیت حرفه ای بر مفاهیم صلاحیت حرفه ای تاثیرمعناداری دارد. مفاهیم صلاحیت حرفه ای، خصوصیات دانشجو-معلمان در اجرای اهداف و عوامل تقویت صلاحیت حرفه ای بر مولفه های صلاحیت حرفه ای تاثیرمعناداری دارد و مولفه های صلاحیت حرفه ای بر نقش صلاحیت حرفه ای در تغییر نظام آموزشی تاثیرمعناداری دارد.