Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    10 (پیاپی 147)
  • صفحات: 

    762-772
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    78
  • دانلود: 

    53
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: با توجه به اینکه اشتیاق شغلی پرستاران با پیامدهایی همچون تعهد سازمانی و رضایت شغلی مرتبط است، تلاش جهت ارتقاء آن ضروری به نظر می­, رسد. اولین گام در راستای این هدف، شناخت عوامل مؤثر بر آن است. بنابراین پژوهش حاضر باهدف تعیین ارتباط حمایت سازمانی درک­, شده با اشتیاق شغلی پرستاران و ابعاد آن انجام شد. مواد و روش ­, ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند بود که از بین آن ها 120 پرستار به روش نمونه گیری چندمرحله ای وارد مطالعه شدند. داده ها به وسیله ی پرسشنامه های اشتیاق شغلی Utrecht و حمایت سازمانی درک شده Eisenberger جمع آوری شدند. به منظور تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی، آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین حمایت سازمانی درک شده با مؤلفه قدرت اشتیاق شغلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت (05/0>p، 33/0r=). هرچند بین حمایت سازمانی درک شده با نمره کل اشتیاق شغلی و سایر ابعاد آن (فداکاری و جذب) نیز همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد اما این همبستگی کمتر از 3/0 است و ضعیف تلقی می شود (05/0>p، 3/0>r). مؤلفه فداکاری اشتیاق شغلی در بین زنان و مردان تفاوت معنی داری داشت و میانگین این مؤلفه در زنان نسبت به مردان بیشتر بود (05/0>p). بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه حمایت سازمانی می­, تواند بر اشتیاق شغلی و ابعاد آن تأثیرگذار باشد، مدیران پرستاری می توانند با ایجاد فضایی حمایتی و در نظر گرفتن عوامل فردی در راستای ارتقاء اشتیاق شغلی پرستاران گام بردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 78

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 53 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    10 (پیاپی 147)
  • صفحات: 

    773-782
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    180
  • دانلود: 

    97
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: تولد نوزاد نارس و بستری شدن وی در بدو تولد بر عملکرد خانواده تأثیر می گذارد. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر مراقبت خانواده محور بر عملکرد خانواده نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان صورت گرفت. مواد و روش ها: در این پژوهش شبه آزمایشی، والدین 60 نوزاد نارس با سن جنینی بین 30 تا 36 هفته بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان حافظ به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. در گروه آزمون، مراقبت خانواده محور بر روی والدین نوزادان نارس بستری در چهار گام تا قبل از روز هفت بستری با حضور پژوهشگر و خانواده در کنار نوزاد انجام شد. میزان عملکرد خانواده با استفاده از پرسشنامه عملکرد خانواده (Family Assessment Device)FAD سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار نسخه 24SPSS و آمارهای توصیفی و آمار استنباطی تی تست و آنکووا تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره عملکرد خانواده در مرحله قبل از مداخله در گروه کنترل 48/7 ±,20/186 و در گروه آزمون 96/5 ±,43/188 بود. پس از مداخله میانگین نمره عملکرد خانواده در گروه کنترل 13/7 ±,73/185 و در گروه آزمون 83/8 ±,26/181 بود که نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی داری (بهبود) داشت. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد مراقبت خانواده محور بر گروه آزمون تأثیر داشته و باعث بهبود عملکرد خانواده آنان شد. بحث و نتیجه گیری: اجرای مراقبت خانواده محور با تأکید بر حضور اعضای خانواده به ویژه پدر در کنار مادر بیش از روش های معمول مراقبتی منجر به بهبود عملکرد خانواده نوزاد نارس می شود. این مداخلات ازنظر کاربردی کم هزینه، آسان و عملی می باشند و شرکت مؤثر والدین در امر مراقبت از نوزاد در روند بهبود وی اثرات مثبتی در بر خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 180

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 97 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    10 (پیاپی 147)
  • صفحات: 

    783-792
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    79
  • دانلود: 

    42
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: استفاده از بهترین روش ارزشیابی برای دانشجویان در درس مراقبت ویژه از اهمیت خاصی برخوردار است. در همین رابطه، مشاهده مستقیم مهارت های عملی یکی از روش های نوین ارزشیابی بالینی است که به دانشجویان فرصتی برای دریافت بازخورد سازنده ارائه می­, دهد. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی بر عملکرد بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش های مراقبت ویژه بود. مواد و روش­, ها: در این مطالعه شبه تجربی، 64 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه مشغول به تحصیل درترم 7 مقطع کارشناسی به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند. دانشجویان به طور تصادفی در دو گروه مداخله 32 نفر (15 دانشجوی مذکر و 17 دانشجوی مؤنث) و کنترل 32 نفر (13 دانشجوی مذکر و 19 دانشجوی مؤنث) تقسیم شدند. در گروه مداخله، ارزشیابی به روش مشاهده مستقیم مهارت های عملی در اولین روز کارآموزی، یک هفته بعد و دو هفته بعد بر اساس فعالیت­, های تعویض پانسمان، تزریق وریدی و ساکشن کردن تکمیل شد و سپس در هر سه مرحله ارزیابی، طی زمان پانزده دقیقه بازخورد داده شد. در گروه کنترل ارزشیابی به روش لاگ بوک انجام گردید. در هر دو گروه بعد از کارآموزی، چک لیست استاندارد در اختیار دانشجویان قرار گرفت. از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون­, های تی استیودنت و آزمون آنالیز واریانس با اندازه­, های مکرر در تحلیل داده­, ها استفاده شد. سطح معناداری 5درصد تعیین گردید. یافته­, ها: نمره نهایی تعویض پانسمان در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود (001/0>P). همچنین، دانشجویان گروه مداخله نمره نهایی رگ­, گیری و ساکشن کردن بیشتر از گروه کنترل داشتند (001/0>P). علاوه بر این، در گروه مداخله، نمره ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی در عملکرد بالینی پانسمان زخم، رگ­, گیری و ساکشن کردن به طور معناداری از مرحله اول کارآزمایی تا مرحله سوم آن افزایش می­, یافت (001/0>P). نتیجه­,گیری: این مطالعه نشان داد که دانشجویان با روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی، نمره بهتری نسبت به دانشجویان با روش لاگ بوک در سه عملکرد پانسمان، رگ­, گیری و ساکشن کسب کردند. درنتیجه، مربیان و اساتید بالینی ­, می توانند از روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی به عنوان یک روش مؤثر در ارزشیابی و یادگیری دانشجویان پرستاری بخصوص در واحد مراقبت ویژه استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 79

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 42 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    10 (پیاپی 147)
  • صفحات: 

    793-800
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    152
  • دانلود: 

    86
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: زایمان یکی از مهم ترین وقایع زندگی زنان هست، و عواملی که منجر به کاهش درد و پیامدهای آن در طول مدت زایمان شود، برای محققان اهمیت دارد. لذا هدف از این پژوهش رابطه مشاوره مامای همراه با نوع زایمان و میزان اضطراب، استرس و افسردگی در زنان نخست زا داوطلب زایمان طبیعی در بیمارستان نیک نفس شهرستان رفسنجان در سال 99 است. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع مقطعی و توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان باردار نخست زا داوطلب برای زایمان طبیعی در بیمارستان نیک نفس رفسنجان در شش ماهه اول 1400 به تعداد 199 بوده است، در این مطالعه از یک چک لیست و یک پرسشنامه استفاده شد. چک لیست شامل اطلاعات دموگرافیک و مشخصات بالینی بیمار و پرسشنامه (Stress, anxiety, depression questionnaire DASS) برای استرس، اضطراب و افسردگی، موردسنجش قرار گرفت. سطح اطمینان 05/0 در نظر گرفته شد. نرم افزار آماری مورداستفاده، SPSS ورژن 20 بود. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین سن (03/0p=) و وضعیت اقتصادی (00/0p=) با نوع زایمان ارتباط معنی داری وجود دارد. بر اساس آزمون های آماری میانگین، کای اسکوئر و منویتنی، بین حمایت مامای همراه با میانگین نمره استرس، و اضطراب همبستگی معنی داری وجود داشت (03/0p=) و همچنین رابطه معنی داری بین حمایت ماما با افسردگی بود (01/0p=). اما بین میانگین نمره استرس با نوع زایمان (30/0p=)، اضطراب (27/0p=) و افسردگی (51/0p=) ارتباط معنی داری وجود نداشت. بحث و نتیجه گیری: حمایت مامای همراه آموزش دیده بر بالین زائو باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی در مادران باردار می شود که این امر باعث تأثیر مثبت بر روابط مادر و نوزاد در مراقبت های مامایی و پزشکی می شود. لذا باید جهت حمایت از زائو و افزایش تجربیات مثبت زایمانی در مادران باردار بهره گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 86 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    10 (پیاپی 147)
  • صفحات: 

    801-809
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    118
  • دانلود: 

    74
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: تعادل بین کار-زندگی با فرسودگی شغلی و کارکرد خانوادگی امروزه از زمره مسائلی است که اهمیت بالایی در حرفه پرستاری دارد. . بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین ارتباط بین تعادل کار-زندگی با فرسودگی شغلی و کارکرد خانوادگی پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1399 اجرا شد. مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی –, همبستگی به شکل مقطعی بود. 392 نفر از پرستاران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و وارد مطالعه شدند. در این پژوهش از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه تعادل کار زندگی ونگ و کو و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و ابزار سنجش خانواده اپشتین و همکاران استفاده شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: در این مطالعه 392 نفر از پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شرکت کردند که اکثریت آنان زن (6/80 درصد) و متأهل (6/79 درصد) بودند. میانگین و انحراف معیار سن و سابقه کاری در پرستاران موردپژوهش به ترتیب 95/7±, 37/37 و 65/7±, 71/12 بود. نتایج حاکی از آن بود که بین متغیرهای تعادل کار-زندگی با فرسودگی شغلی و ابعاد آن و بین متغیرهای تعادل کار-زندگی با کارکرد خانوادگی و بین متغیرهای کارکرد خانوادگی با فرسودگی شغلی و ابعاد آن ارتباط خطی معنی­, دار وجود داشت (05/0>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، رابطه معنی داری بین تعادل کار-زندگی و فرسودگی، تعادل کار-زندگی و کارکرد خانوادگی، فرسودگی شغلی و کارکرد خانوادگی وجود داشت. بنابراین این مطالعه می تواند نتایج با ارزشی در اختیار مدیران سیستم ها و سازمان های بهداشتی و درمانی در جهت مدیریت هرچه بهتر نیروی انسانی کرده باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 74 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    10 (پیاپی 147)
  • صفحات: 

    810-821
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    301
  • دانلود: 

    207
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: بیماری مزمن کلیوی یکی از بیماری های مزمن رایج بشری است که امروزه 2 تا 3 درصد مردم جهان را گرفتار کرده است. دو مؤلفه روان شناختی موردتوجه در بیماران دیالیزی تاب آوری و شادکامی است. در این راستا یکی از روش های درمانی آموزش ذهن آگاهی می باشد. لذا هدف از این بررسی تأثیر ذهن آگاهی بر شادکامی و تاب آوری بیماران دیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1399 بود. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی تصادفی شده، بر روی 40 نفر از بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی انجام شد. بعد از تخصیص تصادفی ساده نمونه های منتخب افراد واجد شرایط، برنامه آموزش ذهن آگاهی برای گروه مداخله طی 8 جلسه 60 دقیقه ای انجام شد ولی بیماران گروه کنترل تحت مراقبت روتین قرار داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه تاب آوری کانر-دیویدسون بود. داده ها با نرم افزار SPSS 16 و آنالیز کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمره شادکامی بعد از مداخله در گروه مداخله 2/10±, 65/78 و گروه کنترل 05/7±, 75/68 بود که این تفاوت ازلحاظ آماری معنادار است (05/0>P) و نشان می دهد آموزش ما در افزایش شادکامی مؤثر بوده است. همچنین میانگین نمره تاب آوری بعد از مداخله در گروه مداخله 33/9±, 7/76 و گروه کنترل 88/13±, 4/62 است که این تفاوت ازلحاظ آماری معنادار است (05/0>P) و نشان می دهد آموزش ما در افزایش تاب آوری مؤثر بوده است. نتیجه گیری: طی نتیجه گیری نهایی مشخص گردید که آموزش ذهن آگاهی برای بیماران دیالیزی قابلیت کاربرد داشته و بر افزایش تاب آوری و شادکامی بیماران اثربخش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 207 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    10 (پیاپی 147)
  • صفحات: 

    822-833
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    139
  • دانلود: 

    63
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی (PMS) از اختلالات شایع فاز لوتئال، با اثر منفی بر باروری و کیفیت زندگی زنان است. هدف مطالعه کنونی، بررسی تأثیر 8 هفته تمرین مقاومتی با باندهای الاستیک و مصرف عصاره رازیانه بر علائم سندرم پیش از قاعدگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. مواد و روش کار: در این مطالعه ی مداخله ای (تجربی)، 80 دانش آموز دختر غیرفعال مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی در زمستان 1399 انتخاب و پس از توضیحات ضروری، به صورت تصادفی به چهار گروه 20 نفره شامل تمرین، رازیانه، تمرین و رازیانه و کنترل تقسیم شدند. تمرینات مقاومتی الاستیک 3 جلسه 45 دقیقه ای در هفته و به مدت هشت هفته به صورت برخط انجام شد، رازیانه به صورت قطره ی خوراکی فنلین 2% روزانه، 30 قطره هر 12 ساعت و برای دو ماه مصرف گردید. افراد با پرسشنامه ی غربالگری علائم سندروم (PSST) در مراحل پیش و پس آزمون ارزیابی شدند. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS (ورژن 23)، آزمون های تحلیل واریانس (ANOVA)، تحلیل کوواریانس (ANCOVA)، t زوجی و آزمون تعقیبی توکی انجام گردید (0. 05. P

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 139

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 63 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    10 (پیاپی 147)
  • صفحات: 

    834-845
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    79
  • دانلود: 

    38
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: یکی از مفاهیمی که اخیراً در مراقبت از بیماری­, های مزمن از قبیل بیماری مزمن کلیه تأکید می­, شود بحث فعال بودن بیمار در مدیریت سلامت خود هست که به آن فعال­, سازی بیمار گفته می­, شود. آگاهی از سطح فعال­, سازی بیمار می­, تواند به پزشکان و پرستاران در امر پیاده­, کردن مراقبت با کیفیت و آموزش صحیح به بیمار کمک کند. این مطالعه باهدف ارزیابی میزان فعال­, سازی بیماران و عوامل مؤثر بر آن در بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام شده است. مواد و روش­, ها: در این مطالعه مقطعی، درمجموع 180 بیمار تحت درمان با همودیالیز با روش نمونه­, گیری تصادفی ساده از بزرگ ترین مرکز همودیالیز کشور انتخاب شد. جمع آوری داده­, ها با استفاده از اطلاعات دموگرافیکی و پرسشنامه­,فعال­, سازی بیماران انجام شد. داده ها با استفاده از نرم­, افزار SPSS نسخه 26 و آزمون­, های آنالیز واریانس، t تست و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته­, ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمره فعال­, سازی بیماران تحت درمان با همودیالیز 77/16±, 25/56 بود و بیشتر افراد در سطح 1 فعال­, سازی قرار داشتند. میانگین نمره فعال­, سازی برحسب متغیر­, های وضعیت تأهل، محل سکونت، تحصیلات، سابقه پیوند کلیه، میزان درآمد و سن افراد تفاوت آماری معنی­, داری داشت ) مقادیر P برای همه کمتر از 05/0 بود). نتیجه­, گیری: به طورکلی میزان فعال­, سازی بیماران تحت درمان با همودیالیز متوسط بوده و تعداد محدودی از نمونه­, ها در سطح 4 فعال­, سازی بیماران قرار داشتند. بنابراین پیشنهاد می­, شود تا در مراحل اولیه تشخیص بیماری، سطح فعال­, سازی بیماران تعیین گردد و سپس مراقبت­, های متناسب با سطح فعال­, سازی افراد و مبتنی بر رویکردهای فرد محور ارائه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 79

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 38 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button