مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

79
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

42
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی (داپس) بر عملکرد بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش های مراقبت ویژه

صفحات

 صفحه شروع 783 | صفحه پایان 792

کلیدواژه

مشاهده مستقیم مهارت های عملی (داپس)Q1

چکیده

 پیش زمینه و هدف: استفاده از بهترین روش ارزشیابی برای دانشجویان در درس مراقبت ویژه از اهمیت خاصی برخوردار است. در همین رابطه, مشاهده مستقیم مهارت های عملی یکی از روش های نوین ارزشیابی بالینی است که به دانشجویان فرصتی برای دریافت بازخورد سازنده ارائه می­, دهد. هدف از این مطالعه, تعیین تأثیر روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی بر عملکرد بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش های مراقبت ویژه بود. مواد و روش­, ها: در این مطالعه شبه تجربی, 64 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه مشغول به تحصیل درترم 7 مقطع کارشناسی به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند. دانشجویان به طور تصادفی در دو گروه مداخله 32 نفر (15 دانشجوی مذکر و 17 دانشجوی مؤنث) و کنترل 32 نفر (13 دانشجوی مذکر و 19 دانشجوی مؤنث) تقسیم شدند. در گروه مداخله, ارزشیابی به روش مشاهده مستقیم مهارت های عملی در اولین روز کارآموزی, یک هفته بعد و دو هفته بعد بر اساس فعالیت­, های تعویض پانسمان, تزریق وریدی و ساکشن کردن تکمیل شد و سپس در هر سه مرحله ارزیابی, طی زمان پانزده دقیقه بازخورد داده شد. در گروه کنترل ارزشیابی به روش لاگ بوک انجام گردید. در هر دو گروه بعد از کارآموزی, چک لیست استاندارد در اختیار دانشجویان قرار گرفت. از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون­, های تی استیودنت و آزمون آنالیز واریانس با اندازه­, های مکرر در تحلیل داده­, ها استفاده شد. سطح معناداری 5درصد تعیین گردید. یافته­, ها: نمره نهایی تعویض پانسمان در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود (001/0>P). همچنین, دانشجویان گروه مداخله نمره نهایی رگ­, گیری و ساکشن کردن بیشتر از گروه کنترل داشتند (001/0>P). علاوه بر این, در گروه مداخله, نمره ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی در عملکرد بالینی پانسمان زخم, رگ­, گیری و ساکشن کردن به طور معناداری از مرحله اول کارآزمایی تا مرحله سوم آن افزایش می­, یافت (001/0>P). نتیجه­,گیری: این مطالعه نشان داد که دانشجویان با روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی, نمره بهتری نسبت به دانشجویان با روش لاگ بوک در سه عملکرد پانسمان, رگ­, گیری و ساکشن کسب کردند. درنتیجه, مربیان و اساتید بالینی ­, می توانند از روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی به عنوان یک روش مؤثر در ارزشیابی و یادگیری دانشجویان پرستاری بخصوص در واحد مراقبت ویژه استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پریزاد، ناصر، علیزاده، زهرا، جاسمی، مدینه، و احمدزاده، جمال. (1400). بررسی تأثیر روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی (داپس) بر عملکرد بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش های مراقبت ویژه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 19(10 (پیاپی 147) )، 783-792. SID. https://sid.ir/paper/999807/fa

    Vancouver: کپی

    پریزاد ناصر، علیزاده زهرا، جاسمی مدینه، احمدزاده جمال. بررسی تأثیر روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی (داپس) بر عملکرد بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش های مراقبت ویژه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1400؛19(10 (پیاپی 147) ):783-792. Available from: https://sid.ir/paper/999807/fa

    IEEE: کپی

    ناصر پریزاد، زهرا علیزاده، مدینه جاسمی، و جمال احمدزاده، “بررسی تأثیر روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارت های عملی (داپس) بر عملکرد بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخش های مراقبت ویژه،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 19، no. 10 (پیاپی 147) ، pp. 783–792، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/999807/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button