چکیده فارسی: در شکوفایی علمی در تمدن اسلامی، ملل، مکاتب و شخصیت های گوناگونی تأثیرگذار بودند. ازجمله مکتب علمی کوفه و اندیشمندان آن در رشد و بالندگی تمدن اسلامی مؤثر بودند که با توجه به ساختار جمعیتی عربی (یمنی و نزاری) و ایرانی آن و حضور امام علی علیه السلام و شاگردان امام صادق علیه السلام موجبات تحرک علمی و پیدایش و شکوفایی علوم در این شهر گردید.در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی به کمک منابع اصلی کتابخانه ای به پیدایش مکتب علمی کوفه و تأثیر آن در تمدن اسلامی از ورود امام علی علیه السلام تا تأسیس حوزه علمی نجف (448 ـ 36 ق) پرداخته شده است. نتیجه حاصله اینکه آغاز تدوین علومی همچون تفسیر، کلام و فقه مربوط به کوفه و حوزه علمی آن است. علاوه بر اینکه در تدوین سایر علوم و انتشار و شکوفایی آن نیز نقش بسزایی داشت. میراث کوفه بعدها به سایر حوزه های علمی ازجمله بغداد و نجف اشرف انتقال یافت.
چکیده عربی:کان للشعوب، المدارس و الشخصیات المختلفة تاثیرا فی الازدهار العلمی للحضارة الاسلامیة. لقد کان لمدرسة الکوفة العلمیة و علمائها و مفکریها دورا مؤثرا فی نمو و ازدهار الحضارة الاسلامیة حیث نظرا لترکیبتها السکانیة العربیة (الیمنی و النزاری) و الایرانیة و حضور الامام علی (ع) و تلامذة الامام الصادق أوجد تحرکا علمیا و ازدهار العلوم فی هذه المدینة. یتطرق المقال الحالی بالاستفاده من اسلوب البحث الوصفی و التحلیلی و بالاستعانة بالمصادر الأصلیة المکتبیة الی ایجاد مدرسة الکوفة العلمیة و تاثیرها فی الحضارة الاسلامیة منذ وصول الامام علی (ع) و حتی تاسیس الحوزة العلمیة فی النجف (448- 36ق). النتیجة الحاصلة هو أن بدء تدوین العلوم مثل التفسیر، الکلام و الفقه متعلقة بالکوفة و الحوزة العلمیة فیها. اضافة الی دورها البارز فی تدوین سائر العلوم و ترویجها و ازدهارها. فیما بعد انتقل تراث الکوفة الی سائر الحوزات العلمیة بما فیها بغداد و النجف.