Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2038
  • دانلود: 

    928
چکیده: 

فراگیری پزشکی مستلزم کسب تجارب بالینی در ارتباط با بیماران و مواجه با طیف گسترده ای از تجارب عاطفی و فیزیکی بیماران است. بنابراین فرصت مشاهده، مصاحبه و معاینه بیماران یک امتیاز است که به دانشجویان پزشکی اعطا شده است و دانشجویان بایستی نسبت به مسوولیت خود در قبال بیماران و حرفه پزشکی آگاهی یابند. از سوی دیگر در سیستم سلامت و ارائه خدمات نیز استانداردها و دستورالعمل هایی برای نحوه برخورد با بیمار آموزشی و حد مجاز برای چنین آموزشی به وضوح تدوین نشده است. در این مقاله مروری با رجوع به مقالات و کتب، مسایل اخلاقی آموزش بالینی پزشکی مورد بحث قرار گرفته است و سعی شده تا کدهای اخلاقی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کشورمان ارایه گردد. با توجه به جایگاه مقدس پزشکی از نظر اجتماعی و نیز دین اسلام تربیت پزشکان متعهد و متخصص در دانشگاه امری ضروری است و از دانشجویان انتظار می رود که طی دوران آموزش پزشکی نسبت به ارتقای نگرش های حرفه ای، مهارت های ارتباطی، برخوردهای حرفه ای و استانداردهای رفتار عمومی حساس باشند. در این مقاله با مرور متون کدهای اخلاقی و اصول رفتاری آموزش بالینی در ارتباط با بیماران، اساتید بالینی، هم کلاسی ها، سایر افراد تیم درمان و اصول اخلاق حرفه ای در محورهای رفتار حرفه ای دانشجویان در محیط های آموزشی، پژوهشی و بالینی، آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2038

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 928 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    10-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1551
  • دانلود: 

    906
چکیده: 

برنامه درسی آموزش پزشکی، به عنوان نقشه یادگیری، قاعدتا بایستی به تغییر رفتار و ایجاد مجموعه ای از دانش، تفکر، نگرش، ارزش و مهارت ها در فراگیران منجر گردد. توانمندسازی دانشگاه برای پویش معنادار و سازنده در آینده ای متحول و متغیر، مستلزم طراحی و اجرای برنامه های درسی اثربخش می باشد تا از این طریق، تحولی اساسی در نظام آموزشی به طور خاص و نظام اجتماعی به طور عام ایجاد گردد. با درک اهمیت اثربخشی برنامه درسی آموزش پزشکی جهت تحقق اهداف غایی، رسالت و چشم انداز دانشگاه های علوم پزشکی و نظر به جامعیت رویکرد سه بعدی درونی، بیرونی و نهادی اثربخشی و قابلیت کاربردی آن جهت سنجش اثربخشی برنامه درسی آموزش پزشکی، مطالعه-ی حاضر به بررسی ابعاد سه گانه اثربخشی در برنامه درسی آموزش پزشکی با نگاهی بین رشته ای پرداخته است. توجه به اثربخشی برنامه درسی از سه بعد درونی، بیرونی و نهادی می تواند چارچوب منسجمی در جهت تحقق اهداف اساسی برنامه های درسی در دانشگاه های علوم پزشکی فراهم سازد. این مطالعه نشان می دهد که ایجاد تعادل و انسجام بین عوامل درونی (اثربخشی درونی) و هماهنگی و تعادل بین برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در ارتباط با محیط پیرامون و همچنین برقراری ارتباط مناسب با محیط پویا و متغیر (اثربخشی بیرونی) و در پی آن تحقق رسالت ها و مطلوبیت های اساسی برنامه درسی آموزش پزشکی (اثربخشی نهادی) در تعامل با همدیگر، ضرورتی تام دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1551

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 906 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    22-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3211
  • دانلود: 

    987
چکیده: 

تعیین زمان زایمان به خصوص در بعضی از بارداری های پرخطر و به ویژه در زمان ترم لازم است. آگاهی دقیق از سن حاملگی، بسیار حایز اهمیت است. در این پژوهش، به نحوه طراحی و پیاده سازی نرم افزار آموزشی برای تعیین سن بارداری بر اساس هفته و روز، بر اساس سونوگرافی و نیز آخرین دوره پریودی پرداخته می شود. این نرم افزار در سه فاز، تهیه و تولید شده است. پس از نیازسنجی از پرسنل زنان، طراحی و آموزش اولیه با استفاده از دانش برنامه نویسی کامپیوتری، تعیین سن جنین بر اساس هفته و روز، انجام شد. تولید نرم افزاری جهت محاسبه سن بارداری و قابل استفاده برای عموم و افزایش سرعت و دقت عمل می باشد، تهیه گردید. طی نظرسنجی انجام گرفته از پرسنل و افرادی که از این نرم افزار استفاده کردند، کیفیت نرم افزار مربوطه خوب و استفاده از آن جذاب توصیف گردید. با توجه به سیاست ازدیاد جمعیت در جامعه ایران، این برنامه امکان برنامه ریزی و محاسبه تاریخ تولد نوزاد و تعیین تاریخ مرخص زایمان به عموم مردم را می دهد و آنان را از محاسبه سنتی قلم و کاغذ بی نیاز می سازد و به صورت دیجیتال و الکترونیکی انجام می شود. استفاده از این نرم افزار، پیشبرد اهداف بهبود کیفیت درمان و جلوگیری از فوت وقت و احترام به ارباب رجوع و در نتیجه کاهش عوارض اتلاف زمان را به همراه دارد و در مجموع ارتقای سلامت جامعه را دربر خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3211

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 987 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    28-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1636
  • دانلود: 

    1122
چکیده: 

مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش مولفه های نظریه شناختی-اجتماعی دوئک (باورهای هوشی و اهداف پیشرفت) در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 375 نفر (175 زن و 250 مرد) از دانشجویان رشته های علوم انسانی، فنی-مهندسی و علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول انتخاب شدند و پرسش نامه های اهمال کاری (لی 1986)، نظریه ضمنی هوش (عبدالفتاح و ییتس 2006) و پرسشنامه هدف پیشرفت (الیوت و مک گریگور 2001) را تکمیل کردند. یافته ها نشان داد که بین اهمال کاری تحصیلی با باورهای ذاتی به هوش و اهداف عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب رابطه مثبت و معنادار و بین اهمال کاری با باورهای افزایشی به هوش و اهداف تسلط-گرایش رابطه منفی و معنادار وجود دارد (P<0.01). نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که اهداف تسلط-گرایش و عملکرد-گرایش و باور افزایشی به هوش، توانستند به طور معنادار متغیر اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1636

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1122 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    37-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    6053
  • دانلود: 

    2592
چکیده: 

محیط یادگیری زمینه فیزیکی یا مجازی است که یادگیری در آن اتفاق می افتد. در مقالات و کتب مختلف به صورت پراکنده به بررسی محیط یادگیری پرداخته شده است. هدف از انجام این مطالعه، بیان اهمیت و لزوم پ‍ژوهش در مورد محیط یادگیری و شناخت ابزارهای اندازه گیری محیط آموزشی و راه های ارتقای آن است. در این مطالعه مروری پایگاه های اطلاعاتی فارسی شامل Sid، Iranmedex، Irandoc و Magiran با کمک کلیدواژه هایی شامل محیط یادگیری، محیط آموزشی، جو آموزشی و همچنین پایگاه های اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed، Erice با کلیدواژه های Educational Environment، Learning Environment، Educational Climate مورد جستجو قرار گرفت. یافته های این مطالعه در سه حیطه که عبارتند از: اهمیت محیط آموزشی شامل تاثیرگذاری بر رفتار دانشجو، تاثیر بر پیشرفت تحصیلی و موفقیت در امر یادگیری، ایجاد تصویری نسبتا جامع از وضعیت کلی فرایند آموزش و...، ابزارهای اندازه گیری محیط آموزشی شامل MSLES، LEQ، MSEQ، DREEM، MSEI، Mini-STEEM و... و راهکارهای ارتقای محیط آموزشی شامل نقش مدیر در ارتقای محیط یادگیری، نقش استاد در ارتقای محیط یادگیری و نقش ارتقای محیط فیزیکی در ارتقای محیط یادگیری ارائه می شود. محیط آموزشی مناسب یکی از عناصر ضروری برای یادگیری است. ابزارهای ارزشمندی جهت سنجش محیط آموزشی طراحی شده است. هیچ ابزاری همه عناصر محیط آموزشی را مورد سنجش قرار نمی دهد. با سنجش محیط آموزشی توسط ابزار مناسب و به کارگیری راهکارهای بهبود محیط آموزشی می توان به ارتقای یاددهی یادگیری و همچنین اجرای موفق برنامه درسی کمک شایانی نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    48-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    813
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

انگیزه های انتخاب رشته ضمن تاثیر بر رضایت از تحصیل و موفقیت دانشجویان، می تواند زمینه تعهد به حرفه مرتبط با آن رشته تحصیلی را فراهم کند. این مطالعه با هدف بررسی انگیزه های انتخاب رشته دستیاران پزشکی و میزان رضایت مندی آنان از تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1392 روی 430 دستیار پزشکی به روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود مشتمل بر 24 سوال که در یک مطالعه مقدماتی روایی و پایایی آن بررسی و تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های تی مستقل و مجذور کای با استفاده از نسخه 18 نرم افزار SPSS انجام شد. از 430 دستیار تعداد 219 نفر (52 درصد) مرد و تعداد 310 نفر (75 درصد) متاهل با میانگین سنی 34.8±4.9 بودند. توانایی انجام کار بهتر، بالابردن دانش و آگاهی و علاقه شخصی به ترتیب با میانگین 4.45، 4.39 و 4.36 به عنوان بالاترین اولویت بیشترین تاثیر، و راحتی و بی دردسر بودن، نداشتن اورژانس و استرس با میانگین 2.33، 2.50 به عنوان پایین ترین اولویت کمترین تاثیر را در انتخاب رشته تخصصی داشتند. تعداد 284 نفر (66.7 درصد) از رشته تحصیلی رضایت داشتند و تعداد 142 نفر (33.3 درصد) اعلام داشتند که از رشته تحصیلی خود رضایت ندارند. میزان رضایت دستیاران به تفکیک سن، جنس و وضعیت تاهل تفاوت معناداری نداشت. یافته های این پژوهش می تواند در شناسایی انگیزه های ادامه تحصیل دستیاران و کمک به هدایت تحصیلی آنان موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    57-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2411
  • دانلود: 

    1031
چکیده: 

تلفن همراه از جمله عواملی است که در ایجاد ارتباطات عمومی گسترده اجتماعی نقش فراوانی دارد. استفاده بیش از حد از تلفن همراه منجر به آسیب های جسمی و روانی فراوان می شود و احتمالا می تواند بر جنبه های مختلف زندگی دانشجویان از جمله عملکرد اجتماعی و مسوولیت های شغلی و وضعیت تحصیلی آنها تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه میزان پیشرفت و افت تحصیلی یکی از معیارهای کارآیی نظام آموزشی است، بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر آن ضرورت می یابد. این مطالعه به روش اپیدمیولوژیک تحلیلی در سال 1392 بین 195 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. در این مطالعه از پرسشنامه سلامت روان و پرسشنامه استفاده مفرط از تلفن همراه و میانگین معدل دو نیمسال آخر جهت بررسی موفقیت تحصیلی استفاده شده است و اطلاعات حاصل شده توسط نرم افزار SPSS آنالیز شده است. یافته ها بیانگر آن است که موفقیت تحصیلی و میزان استفاده از تلفن همراه در دختران بیشتر از پسرهاست (به ترتیب p=0.015 و p = 0.030) و پسرها از سلامت روان بهتری نسبت به دخترها برخوردارند (p = 0.037). بین میزان استفاده از تلفن همراه و موفقیت تحصیلی رابطه معناداری وجود نداشته (ضریب همبستگی پیرسون -0.015) ولی بین سلامت روان و میزان استفاده از تلفن همراه رابطه مشهودی وجود دارد و هر چه میزان استفاده از تلفن همراه بیشتر باشد، فرد از سلامت روان کمتری برخوردار است (spirman rho= 0.38). همچنین بین سلامت روان و موفقیت تحصیلی نیز ارتباط معنادار یافت نشد. تاهل نیز اثری بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان و میزان استفاده از تلفن همراه ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1031 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    64-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1200
  • دانلود: 

    648
چکیده: 

انتخاب رشته تحصیلی و به تبع آن انتخاب شغل از مهم ترین تصمیمات انسان در طول زندگی به شمار می رود که علاوه بر تامین نیازهای مادی، از نظر روانی نیز فرد را ارضا می نماید. پژوهش حاضر تحت عنوان «بررسی انگیزه های انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان رشته دندان پزشکی واحد پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، به صورت توصیفی-تحلیلی و به شکل مقطعی در اسفند ماه سال 1393 صورت گرفته است. جامعه آماری کلیه 220 نفر دانشجویان رشته دندان پزشکی واحد پردیس خودگردان دانشگاه می باشند که از طریق کنکور سراسری و با پرداخت شهریه نسبتا بالا در دانشگاه مشغول به تحصیل می شوند. نمونه گیری به صورت سرشماری و با توزیع پرسش نامه ها بین همه دانشجویان انجام شده است که تعداد 58 نفر (22 نفر پسر و 36 دختر) پرسش نامه ها را تکمیل کرده اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی، فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، آزمون نرمالیتی کلوموگروف- اسمیرنف و آزمون ناپارامتری مقایسه میانگین من ویتنی در نسخه 21 نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. داشتن مطب مستقل یا استقلال شغلی (0.53±3.59)، موقعیت اجتماعی مناسب (0.88±3.17) و کسب درآمد اقتصادی بالا (0.82±3.09)، به ترتیب مهم ترین انگیزه های انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان بود. به نظر می رسد با توجه به نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و محدودیت های موجود در استخدام های دولتی و سایر سازمان های خصوصی، توجه متقاضیان به ورود به رشته دندان پزشکی به عنوان وسیله کسب درآمد مطمئن و مستقل به همراه پرستیژ اجتماعی خاص این رشته که از گذشته وجود داشته، از انگیزه های مهم انتخاب این رشته تحصیلی باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 648 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    75-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1353
  • دانلود: 

    671
چکیده: 

درس کارآموزی داروخانه شهری و بیمارستانی از اصلی ترین دروس دانشجویان داروسازی است و منجر به کسب مهارت در زمینه ارائه خدمات دارویی می گردد. در مطالعه توصیفی و مقطعی پیش رو، واحدهای کارآموزی در قالب دروس کارآموزی مقدماتی، کارآموزی در عرصه داروخانه شهری 1 و 2 و کارآموزی بیمارستانی به تمام دانشجویان داروسازی یک ورودی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با روش نوین آزمایشی ارائه شد و در انتها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، پس از تایید روایی و پایایی، میزان رضایتمندی آنها از این واحدها در سال 1393 ارزیابی گردید. نتایج نظرسنجی نشان می دهد که 45 درصد دانشجویان داروسازی، میزان آمادگی کسب شده پس از گذراندن 4 درس کارآموزی را زیاد و خیلی زیاد گزارش کرده اند. بیشترین تعداد دانشجویان (29 نفر از 40 نفر)، پس از گذراندن واحدهای کارآموزی اعلام کرده اند که درس کارآموزی در عرصه شهری 1، منجر به برآورده شدن توقعات دانشجویان گردیده است. بررسی نتایج به دست آمده از این نظرسنجی نشان می دهد که استفاده از روش ترکیبی تئوری و عملی همچنین روش هایی مانند دست نامه آموزشی در کنار آموزش عملی در داروخانه متناسب با تعداد دانشجویان، می تواند به افزایش رضایت دانشجویان از ارائه واحدهای کارآموزی منجر گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1353

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 671 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    84-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1881
  • دانلود: 

    780
چکیده: 

انجام پژوهش، نه تنها نشانه اعتلای کشورهاست، بلکه یکی از مهمترین عوامل توسعه در دنیای امروزی محسوب می شود. راهبری تحقیقات از ارکان اصلی نظام آموزش عالی به شمار می رود. اهمیت دادن به امر تحقیقات خود کفایی و استقلال واقعی به ارمغان می آورد در حالی که بی توجهی به آن، منجر به پرداخت هزینه گزاف خواهد شد. پژوهش حاضر در راستای بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص موانع انجام فعالیت های پژوهشی انجام شد. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی بود، جامعه آماری 2263 نفر بود که 332 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گرد-آوری، پرسشنامه دانشگاه علوم پزشکی اراک بود، که شامل 29 سوال برای دانشجویان دارای سابقه فعالیت پژوهشی و 18 سوال برای دانشجویان بدون سابقه پژوهشی است که با آلفای کرنباخ 84% و دانشجویان غیر محقق با آلفای کرنباخ 89% تایید شد. آزمون های توصیفی نظیر: فراوانی، انحراف معیار، میانگین و استنباطی نظیر من ویتنی و تی-تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، بین دو گروه در خصوص انجام فعالیت های پژوهشی در دو حیطه عمومی و فردی تفاوت معناداری وجود نداشت (0.001>p). ولی در حیطه سازمانی تنها در پاسخ به پرسش عدم وجود هسته تحقیقاتی در بین دو گروه اختلاف معنادار وجود داشت. بیشترین موانع از نظر دانشجویان دارای سابقه پژوهش در حیطه سازمانی ضعف در دستیابی به اینترنت و بانک های الکترونیکی و در حیطه فردی، فشردگی واحدهای درسی و از دیدگاه دانشجویان بدون سابقه پژوهش در حیطه سازمانی ضعف در سیستم تشویقی و در حیطه فردی، فشردگی واحد درسی ذکر شد ولی به تفکیک جنس، مقطع و مدرک تحصیلی رابطه معناداری دیده نشد. بنابراین با توجه به اهمیت پژوهش و نتایج، اولویت بندی موانع تحقیق جهت حل آن ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1881

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 780 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    94-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    966
  • دانلود: 

    772
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی گر طرح واره های هیجانی در رابطه بین سبک های دلبستگی و سوگیری توجه بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1392-1393 بودند. بدین منظور، 250 دانشجو (125 دختر و 125 پسر)، به روش نمونه گیری در دسترس، در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سبک های دلبستگی بزرگسالان (بشارت، 1384)، مقیاس تجدیدنظرشده طرح واره های هیجانی (شاهورانی، 1393) و آزمایه تصویری دات پروب بودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل مسیر با نرم افزار 21 AMOS، استفاده شد. نتایج نشان داد که از میان سبک های دلبستگی، سبک دلبستگی دوسوگرا به صورت غیر مستقیم و از میان طرح واره های هیجانی، طرح واره هیجانی درک و کنترل، پذیرش و توافق عمومی، مستقیما به طور معناداری سوگیری توجه را پیش بینی کردند. همچنین طرح واره های هیجانی عقلانی سازی و ساده انگاری هیجان، به طور معناداری توسط سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی پیش بینی شدند. در نهایت، مشخص شد که سه طرح واره هیجانی درک و کنترل، پذیرش و توافق عمومی، نقش میانجی گری کامل را در پیش بینی سوگیری توجه به چهره های تهدید کننده، بر اساس سبک دلبستگی دوسوگرا، ایفا کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 966

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 772 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    106-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    728
  • دانلود: 

    664
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده در کارکنان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رابطه آن با مدیریت دانش اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. تعداد 180 نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. در این پژوهش از دو پرسش نامه سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش به عنوان ابزار گردآوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش حاضر، توصیفی و با روش همبستگی بود. برای تحلیل فرضیه ها از آزمون t تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج تحلیل فرضیه ها با استفاده از آزمون t تک گروهی نشان داد که میزان پنج مولفه سازمان یادگیرنده شامل قابلیت های فردی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی کمتر از مقدار متوسط است. همچنین نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین پنج مولفه سازمان یادگیرنده با مدیریت دانش، رابطه مثبت وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که دو مولفه تفکر سیستمی و الگوهای ذهنی بهترین پیش بین های مدیریت دانش هستند. سطح معناداری قابل قبول نیز برابر 0.05 درنظر گرفته شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 728

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 664 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    117-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    844
  • دانلود: 

    565
چکیده: 

دانشجویان به عنوان یکی از ارکان اصلی دانشگاه بوده و رضایتمندی آنان از فعالیت های انجام شده در دانشگاه می تواند در نگرش آنها به رشته تحصیلی شان در جهت حفظ و ارتقای کیفیت آموزش موثر باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی دیدگاه دانشجویان درباره نحوه آموزش و ارزشیابی بخش اندو در دانشکده دندان پزشکی شهید صدوقی یزد در سال تحصیلی1392_ 1393 می باشد. این بررسی به صورت مقطعی بر روی کلیه دانشجویانی که در این سال تحصیلی واحدهای اندو عملی را انتخاب کرده بودند، صورت گرفت (سرشماری). جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه استانداردی که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفته بود، استفاده شد. پردازش داده ها توسط آزمون های آماری آنووا (ANOVA) و t مستقل صورت گرفت. بر اساس نتایج مشخص شد که میزان رضایت دانشجویان دختر در مورد پرسنل کمتر از پسر است که این اختلاف معنادار بوده (P<0.05) و رضایت دانشجویان انتقالی در قسمت انتخاب واحد، امکانات بخش، اساتید وارزشیابی نسبت به دو سهمیه دیگر بیشتر است. همچنین دانشجویان واحد اندو 4 عملی به جز در قسمت ارزشیابی رضایت کمتری را در سایر موارد نسبت به بقیه بیان نمودند. به طورکلی، می توان بالاترین رضایت را در دانشجویان تکمیلی و پایین ترین میزان رضایت را در دانشجویان آزاد یافت. همچنین دانشجویان واحد اندو 4 عملی رضایت کمتری را نسبت به سایر واحدهای اندو عملی دارند. در مجموع، رضایت از بخش اندو در سطح کم قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 844

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 565 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    124-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    184
کلیدواژه: 
چکیده: 

از دیرباز، اغلب آناتومیست ها برای تدریس درس آناتومی از جسد انسان، اطلس و سخنرانی به عنوان رویکردهای کارآمد تدریس آناتومی بهره می جستند (کاویانی، 2014). ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 184 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    126-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1479
  • دانلود: 

    874
کلیدواژه: 
چکیده: 

روش تدریس کاوشگری به شیوه محاکم قضایی روشی جدید در تدریس می باشد که توسط دونالد الیور و جیمز شیور (شیور 1995) جهت کمک به فراگیران برای یادگیری و فراگیری تفکر منظم در محتوای آموزش به خصوص مواردی که در زمینه مسایل قانونی، اخلاقی و اجتماعی است، ابداع شد. ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1479

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 874 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button