امروزه برنامه های رشد و بالندگی اعضای هیات علمی، از جمله استراتژی های نوین به منظور حفظ و ارتقای سطح دانش و عملکرد اساتید به شمار می رود، پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه نیازهای آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1391 انجام پذیرفت. در این پژوهش توصیفی - تحلیلی، نیاز آموزشی 158 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در شش حیطه مورد تایید وزارت متبوع شامل: حیطه های مهارت های تدریس، پژوهشی، توسعه فردی، اجرایی مدیریتی، ارائه خدمات درمانی و فعالیت های خارج دانشگاه توسط یک چک لیست 61 گویه ای که با طیف لیکرت طبقه بندی شده بود به روش خودارزیابی توسط اساتید نیازسنجی و مورد مقایسه قرارگرفت. روایی و پایایی چک لیست مورد تایید قرار گرفت و داده ها نیز از طریق نر م افزار EPI6 و آزمون ANOVA تحلیل شد. در این مطالعه به ترتیب اولویت توسعه فردی، اولویت پژوهشی، اولویت آموزشی، اولویت اجرایی مدیریتی، اولویت ارائه خدمات درمانی و اولویت فعالیت های خارج دانشگاه به عنوان مهمترین نیاز آموزشی اساتید این دانشگاه ارزیابی شد. بین حیطه های مورد ارزیابی با جنسیت اساتید و دانشکده محل خدمت اختلاف معناداری مشاهده نشد (P>0.05). اما بین حیطه ها با نوع استخدام اساتید، مرتبه علمی و سابقه خدمت اختلاف معناداری مشاهده گردید (P<0.05). این پژوهش بر لزوم انجام نیازسنجی و نیز انطباق برنامه ها با نیاز واقعی اساتید تاکید نموده و آن را به عنوان محور اصلی ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی و نیز ارتقای کیفیت خدمات سلامت ذکر می نماید.