Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1742
  • دانلود: 

    762
چکیده: 

امروزه برنامه های رشد و بالندگی اعضای هیات علمی، از جمله استراتژی های نوین به منظور حفظ و ارتقای سطح دانش و عملکرد اساتید به شمار می رود، پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه نیازهای آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1391 انجام پذیرفت. در این پژوهش توصیفی - تحلیلی، نیاز آموزشی 158 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در شش حیطه مورد تایید وزارت متبوع شامل: حیطه های مهارت های تدریس، پژوهشی، توسعه فردی، اجرایی مدیریتی، ارائه خدمات درمانی و فعالیت های خارج دانشگاه توسط یک چک لیست 61 گویه ای که با طیف لیکرت طبقه بندی شده بود به روش خودارزیابی توسط اساتید نیازسنجی و مورد مقایسه قرارگرفت. روایی و پایایی چک لیست مورد تایید قرار گرفت و داده ها نیز از طریق نر م افزار EPI6 و آزمون ANOVA تحلیل شد. در این مطالعه به ترتیب اولویت توسعه فردی، اولویت پژوهشی، اولویت آموزشی، اولویت اجرایی مدیریتی، اولویت ارائه خدمات درمانی و اولویت فعالیت های خارج دانشگاه به عنوان مهمترین نیاز آموزشی اساتید این دانشگاه ارزیابی شد. بین حیطه های مورد ارزیابی با جنسیت اساتید و دانشکده محل خدمت اختلاف معناداری مشاهده نشد (P>0.05). اما بین حیطه ها با نوع استخدام اساتید، مرتبه علمی و سابقه خدمت اختلاف معناداری مشاهده گردید (P<0.05). این پژوهش بر لزوم انجام نیازسنجی و نیز انطباق برنامه ها با نیاز واقعی اساتید تاکید نموده و آن را به عنوان محور اصلی ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی و نیز ارتقای کیفیت خدمات سلامت ذکر می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1742

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 762 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1202
  • دانلود: 

    582
چکیده: 

در این مطالعه به بررسی تاثیر دیجیتالی شدن بخش رادیولوژی فک و صورت، استفاده از سیستم آرشیو و انتقال تصاویر و نرم افزارهای آموزشی در ارتقای میزان بهبود کیفیت آموزش اصول تشخیصی پرداخته شده است. در این مطالعه مداخله ای، جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی دانشجویان دندان پزشکی که واحد رادیولوژی 2 عملی را گذرنده اند و دستیاران رادیولوژی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد (N=39). ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته می باشد که به بررسی مقایسه ای روش های معمولی و دیجیتال (همراه با سیستم آرشیو کردن و انتقال تصاویر) برای تهیه گرافی پرداخته شده است. همچنین نرم افزاری برای آموزش لندمارک های آناتومیک در کلیشه پانورامیک تهیه شد و تاثیر آن بر روی آموزش دانشجویان ارزیابی گردید. در آنالیز پرسشنامه های سیستم دیجیتال، در مواردی مانند کاهش تکرار، کیفیت تشخیصی، قدرت تغییر دانسیته و کنتراست، نسبت به سیستم کانونشنال با P<0.05 اختلاف معناداری را نشان داد ولی در مواردی مانند زمان رسیدن گرافی دست بیمار و زمان نوشتن گزارش با P>0.05 اختلاف معناداری را نشان نداد. برای ارزیابی نرم افزار آموزشی از دانشجویان امتحان گرفته شد و نتایج، اختلاف معنا داری را نشان داد. با توجه به نتایج به دست آمده، سیستم دیجیتال و سیستم آرشیو کردن و انتقال تصاویر در ارتقای آموزشی و درمانی موثر بوده است و همچنین استفاده از نرم افزارهای آموزشی تاثیر به سزایی در افزایش یادگیری دانشجویان دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1202

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 582 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    25-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1629
  • دانلود: 

    758
چکیده: 

طرح درس از مهم ترین عوامل در فرایند آموزش است که باعث بهبود دیدگاه دانشجویان نسبت به کیفیت آموزش شده و همچنین فعالیتهای اساتید و دانشجویان را هدفمند می سازد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت طرح درس اعضای هیات علمی دانشکده های پرستاری - مامایی منتخب ایران انجام شد. در این پژوهش مقطعی، 100 طرح درس ارائه شده توسط اعضای هیات علمی 24 دانشکده پرستاری - مامایی مورد ارزیابی قرار گرفت. جمع آوری داده ها با استفاده از چک لیست محقق ساخته انجام گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی در نرم افزار SPSS ویرایش 11.5 تجزیه و تحلیل شد. در مجموع، 4% طرح درس ها در وضعیت ضعیف، 83% متوسط و 18% در وضعیت خوب قرار داشتند. بیشترین مولفه ای که در طرح درس مورد توجه قرارگرفته به ترتیب: تعیین محتوای درسی، اهداف جزیی و تعیین منابع بود. بیشترین کاستی ها مربوط به سیاست های مدیریت کلاس مدرس، تعیین آمادگی دانشجویان در هر جلسه و وسیله کمک آموزشی و نحوهی استفاده از آن بود. با توجه به اهمیت طرح درس، اجرای کارگاه های آموزشی می تواند اطلاعات لازم برای تدوین طرح درس را فراهم کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1629

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 758 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    34-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1465
  • دانلود: 

    701
چکیده: 

شناسایی انواع مشکلات دانشجویان و ارائه راه حل هایی جهت کاهش این مشکلات می تواند بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان موثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشکلات دانشجویان مراجعه کننده به دفاتر مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز طراحی و اجرا گردید. در این مطالعه توصیفی- مقطعی مشکلات 640 دانشجوی مراجعه کننده به دفاتر مشاوره دانشجویی در یک دوره یک ساله مورد بررسی قرار گرفت. داده های مورد نیاز از پرونده های مراجعان به مراکز مشاوره استخراج و بانک داده های این مطالعه را تشکیل دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-18 تحلیل شد. از آزمون مجذور کای و آزمون t برای ارتباط بین متغیرها استفاده شد. تعداد 172 نفر (27%) از مراجعان مرد و 468 نفر (73%) زن با میانگین سن 3.4±22 (از 18 تا 38 سال) بودند. دانشجویان پزشکی بیشتر مشکلات روانی (25.6%)، دانشجویان دندانپزشکی مشکلات فردی (48.5%)، دانشجویان داروسازی مسائل مربوط به ازدواج (38.5%)، دانشجویان پیراپزشکی، بهداشت و پرستاری-مامایی مشکلات آموزشی (به ترتیب: 27.4%، 28.8% و 30.8%) و دانشجویان توانبخشی مشکلات آموزشی و روانی (24.6%) داشتند. نتایج این بررسی نشان داد که ابعاد مشکلات دانشجویان رشته های مختلف متفاوت است. بیشترین علل مراجعه دانشجویان به دفاتر مشاوره دانشجویی در درجه اول مشکلات آموزشی و در مرحله بعد مشکلات روانی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 701 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    43-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    935
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

سنجش عملکرد، منابع و سرمایه های انسانی را توسعه و بهره وری در سازمان ها بهبود می بخشد. سازمان های آموزشی و دانشگاه ها برای بقا و تداوم خود در محیط رقابتی جدید، بایستی علم مدیریت و عملکرد خود را ارزیابی کرده و ارتقاء دهند. پژوهش حاضر با هدف کلی امکان سنجی اجرای مدیریت عملکرد در دانشگاه علوم پزشکی گلستان از دیدگاه اعضای هیات علمی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش، اعضای هیات علمی دانشگاه (136 نفر) و روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه محققان دانشگاه شیراز بود که پایایی آن با آلفای کرونباخ 76% مورد تایید قرار گرفت و سپس بین افراد نمونه توزیع و جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی، تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که قابلیت اجرای مدیریت عملکرد و ابعاد آن شامل ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی، ارزیابی عملکرد گروه ها، پشتیبانی عملکرد اعضای هیات علمی، پشتیبانی عملکرد گروه ها، مقایسه و رتبه بندی اعضای هیات علمی، مقایسه و رتبه بندی گروه ها و مدیریت گروه در دانشگاه در سطح قابل قبولی قرار دارند (0.0001=P). تعامل گروه آموزشی، مرتبه علمی و جنسیت تاثیر معناداری جزء در بعد پشتیبانی و بهبود عملکرد گروه بر حسب گروه آموزشی (0.04=P) و بعد ارزیابی عملکرد گروه بر حسب مرتبه علمی (P=0.007) در دانشگاه نداشته است. نتیجه اینکه اعضای هیات علمی مدیریت عملکرد را در شرایط کنونی دانشگاه دارای قابلیت اجرا می دانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 935

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    53-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1647
  • دانلود: 

    822
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی شخصیتی «عزم» با توجه به نقش واسطه ای جهت گیری هدف بود.شرکت کنندگان پژوهش 356 دانشجو (177 دختر و 179 پسر) از دانشکده های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بوده اند که به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.شرکت کنندگان مقیاس 12 گویه ای «عزم» داکورس و کوئین و مقیاس 24 گویه ای جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور را تکمیل کردند. تحلیل یافته ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به صورت سلسله مراتبی همزمان مطابق با مراحل بارون و کنی برای تحلیل مسیر انجام پذیرفت. علاوه بر مراحل مذکور برای بررسی برازندگی نتایج مدل تحلیل مسیر پژوهش از نرم افزار لیزرل (ویرایش 8.5) استفاده شد. نتایج نشان می دهند که بین ویژگی «عزم» و جهت گیری های گرایشی (چه عملکردی و چه تسلطی) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با جهت گیری های اجتنابی (چه عملکردی و چه تسلطی) رابطه معنا داری وجود ندارد. نقش واسطه ای جهت گیری های هدف گرایشی (چه عملکردی و چه تسلطی) در پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس ویژگی شخصیتی «عزم» تایید شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1647

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 822 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرزابیگی حسنعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    74-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2096
  • دانلود: 

    1902
چکیده: 

به منظور بهبود روش های فرزندپروری والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان بر اساس آموزش فرزندپروری مبتنی بر فرهنگ ایرانی مطالعه ای شبه - آزمایشی از نوع گروه های نامعادل انجام شد. گروه نمونه شامل سی زوج با میانگین سنی 40 سال دارای فرزندان شاغل به تحصیل در مقطع راهنمایی و داوطلب شرکت در پژوهش بودند که به دو گروه 15 زوج آزمایش و 15 زوج کنترل تقسیم شدند. در مرحله پیش آزمون دو گروه آزمون والدین سیاهه رفتار والدینی را تکمیل نمودند و معدل آخرین کارنامه دانش آموز خود را گزارش دادند. سپس گروه آزمایش تحت ده جلسه دو ساعته برنامه آموزش فرزند پروری مبتنی بر فرهنگ ایرانی قرار گرفت که نتایج حاصل از مقایسه میانگین پس آزمون گروه ها با تحلیل کوواریانس نشان داد: تفاوت معناداری بین پس آزمون گروه کنترل و آزمایش وجود دارد و از آنجا که نمره پس آزمون گروه آزمایش افزایش را نشان می دهد، بنابراین می توان چنین عنوان نمود که آموزش فرزندپروری مبتنی بر فرهنگ ایرانی بر روش های فرزندپروری والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2096

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1902 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    83-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    916
  • دانلود: 

    594
چکیده: 

دانشگاه موفق به طور پیوسته در حال رشد توانایی ها و استعدادها است و به دنبال تامین نیازها و انتظارات دانشجویان و افزایش میزان رضایت مندی آن ها از کیفیت آموزش می باشد. مطالعه مقطعی حاضر یک پژوهش توصیفی است که با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد کیفیت آموزشی گروه مدیریت خدمات بهداشتی -  درمانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سه ماه اول سال 1391 انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی - درمانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور می باشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای با 35 سوال در زمینه کیفیت آموزش گروه می باشد. داده ها با استفاده از محیط نرم افزار SPSS نسخه 18 و با شاخص های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد، ملاک های «رضایت دانشجویان از مدیریت گروه» و «رضایت از الگوها و شیوه تدریس اساتید» در حد نسبتا مطلوب ولی «میزان آگاهی دانشجویان از اهداف گروه» درحد نامطلوب بود.بر اساس یافته ها، ضروری است تا زمینه آشنایی بیشتر دانشجویان با اهداف و رسالت گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی فراهم شود تا با حساسیت و توجه بیشتری دوره تحصیلی خود را سپری نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 594 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    90-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    391
  • دانلود: 

    180
کلیدواژه: 
چکیده: 

در دنیای رقابتی امروز، کیفیت عامل تعیین کننده در رقابت جهانی می باشد و از آنجایی که کیفیت و برتری رقابتی در هر جامعه ای ناشی از اندیشه و عمل مدیران، برنامه ریزان، سیاست گذاران، مهندسان و سایر اقشار و افراد تحصیل کرده آن جامعه می باشد لذا می توان ادعا نمود که کیفیت در آموزش این افراد می تواند زیربنایی ترین و مهمترین عامل و رکن این پیشرفت و برتری رقابتی تلقی گردد. بنابراین ضروری می باشد دانشگاه ها و مراکز آموزشی در تربیت این افراد بالاترین سطح استانداردها و کیفیت را به کار گیرند (انصاری، 2012). در این بین اعضای هیات علمی هر دانشگاهی نقش اصلی و محوری را در فراهم نمودن این استانداردها و سطح کیفیت را برعهده دارند (بور و همکاران، 2008) و (بوچل و ادوارد 2005). در ایران به دلیل نسبت پایین تعداد استاد به دانشجو «با جمله» در کشورمان دلایلی از جمله تعداد کم اساتید نسبت به تعداد دانشجویان، حجم بالای وظایف اعضای هیات علمی، کمبود امکانات و مشغله های روز افزون زندگانی اعضای هیات علمی، عملکرد و نقش اعضای هیات علمی در این زمینه را تحت تاثیر قرار داده است. لذا نیازمند ارائه راهکارها، برنامه ریزی ها و انجام مداخلات اثربخش در راستای برطرف نمودن این مشکلات می باشیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 391

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 180 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button