مقدمه: روابط اولیه والدین با کودک و حوادث تروماتیک دوران کودکی در شکل گیری اختلالات وسواسی نقش بسزایی دارد؛ بنابراین هدف این مطالعه تبیین نقش میانجی ذهنیت طرحواره ای والدین ناکارآمد بین طرحواره های ناسازگار اولیه و وسواس فکری عملی بود. روش کار: این مطالعه مقطعی با استفاده از روش پژوهش توصیفی-همبستگی و مدل تحلیل مسیر انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی افراد دارای اختلال وسواس فکری و عملی بود که به مراکز درمانی و مشاوره شهر تهران در سال 1397 مراجعه کردند. گروه نمونه ای با حجم 450 نفر با روش غیرتصادفی و هدف مند انتخاب شد؛ اما درنهایت 427 نفر به پرسشنامه ها جواب کامل دادند. در این مطالعه از فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ، پرسشنامه ذهنیت طرحواره ای یانگ و پرسشنامه وسواسی جبری بازنگری شده استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 22 صورت گرفت. سطح معناداری آزمون ها 0٫, 05 در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد، ضریب مسیر مستقیم بین حوزه اول به والد ناکارآمد (0٫, 001>p، 0٫, 46=(β,ضرایب مسیر بین حوزه پنجم به والد ناکارآمد (0٫, 001>p، 0٫, 79=(β, ، حوزه اول به مقابله ای ناکارآمد (0٫, 001>p، 0٫, 28=(β, ، حوزه پنجم به مقابله ای ناکارآمد (0٫, 002=p، 0٫, 30=(β, ، والد ناکارآمد به وسواس (0٫, 001>p، 0٫, 54=(β,و مقابله ای ناکارآمد به وسواس (0٫, 001>p، 0٫, 33=(β,مثبت و معنادار است. همچنین اثر غیرمستقیم حوزه اول به وسواس با میانجیگری ذهنیت ناکارآمد (0٫, 001>p، 0٫, 18=β, ) و اثر غیرمستقیم حوزه پنجم به وسواس با میانجیگری ذهنیت مقابله ایی ناکارآمد (0٫, 001>p، 0٫, 13=β, ) مثبت و معنادار است شاخص های نکویی برازش محاسبه شده، 0٫, 045=RMSEA و 0٫, 94=AGFI مشخص کرد که ذهنیت طرحواره ای مقابله ای ناکارآمد نقش میانجی در تاثیرات طرحواره های سازش نایافته اولیه و اختلال وسواس فکری و عملی دارد. نتیجه گیری: طرحواره های ناسازگار اولیه حوزه اول (طرد و رهاشدگی) و حوزه پنجم (گوش به زنگی افراطی و بازداری) طرحواره ها با نقش میانجی ذهنیت مقابله ایی ناکارآمد تاثیر معناداری بر اختلال وسواس فکری عملی دارند.