مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

176
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

500
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پرخاشگری و اجتناب تجربه ای نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونی سازی شده

صفحات

 صفحه شروع 2587 | صفحه پایان 2598

چکیده

 مقدمه و هدف: طلاق پدیده ای است که سلامت روانی و هیجانی نوجوانان را مختل نموده و ممکن است منجر به بروز اختلال رفتار برونی سازی شده در آنان شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پرخاشگری و اجتناب تجربه ای نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونی سازی شده انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان طلاق دارای اختلال رفتار برونی سازی شده بود که در دوره اول و دوم متوسطه در سال تحصیلی 99-1398 در شهر شهرکرد مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 40 نوجوان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله آموزش خودمتمایزسازی را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقه ای دریافت نمودند. پس از شروع مداخله 4 نوجوان در گروه آزمایش و 3 نوجوان در گروه گواه, از ادامه دریافت مداخله انصراف دادند. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان, پرسشنامه پرخاشگری و پرسشنامه پذیرش و عمل بود. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش خودمتمایزسازی بر پرخاشگری (59/0) و اجتناب تجربه ای (64/0) نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونی سازی شده تاثیر معنادار دارد (p<0/001). نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش خودمتمایزسازی با بهره گیری از فنونی همانند متمایز ساختن باورهای منطقی و غیرمنطقی, مجهز ساختن اعضا به مهارت های خاص ارتباطی و پذیرفتن مسئولیت می تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش پرخاشگری و اجتناب تجربه ای نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونی سازی شده مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیاتی اشکفتکی، سحر، احمدی، رضا، چرامی، مریم، و غضنفری، احمد. (1400). اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پرخاشگری و اجتناب تجربه ای نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونی سازی شده. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(1 )، 2587-2598. SID. https://sid.ir/paper/1025530/fa

    Vancouver: کپی

    بیاتی اشکفتکی سحر، احمدی رضا، چرامی مریم، غضنفری احمد. اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پرخاشگری و اجتناب تجربه ای نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونی سازی شده. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1400؛64(1 ):2587-2598. Available from: https://sid.ir/paper/1025530/fa

    IEEE: کپی

    سحر بیاتی اشکفتکی، رضا احمدی، مریم چرامی، و احمد غضنفری، “اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پرخاشگری و اجتناب تجربه ای نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونی سازی شده،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 64، no. 1 ، pp. 2587–2598، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1025530/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button