محققان و دانشمندان متعددی شکاف دیجیتال را تفسیر و برای ارزیابی آن مدل مفهومی ارایه داده اند که با توجه به زمان و مکان تحقیق و گروه های مورد مطالعه میتوان هرکدام از مدل ها را برای بررسی شکاف موجود استفاده کرد. از معروفترین آنها مدل وندایک و ون درسون که در طی سالیان مختلف مدل را بروزرسانی کردندو شکاف دیجیتال را مربوط به چهارعنصر دسترسی انگیزشی، دسترسی مادی، مهارت استفاده ای و تنوع استفاده دانستند، میتوان نامبرد. سپس مدل آقای سلوین است که شکاف دیجیتال را با بررسی سرمایه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارزیابی کرد. مدل ماسیموراجندا که براساس رویکرد ماکس وبر ارایه شد و وی دیواری بین استفاده کنندگان تکنولوژی و کسانی که از تکنولوژی به دورند تعریف کرد. و مدل گروه چینی بنام مدل یکپارچه که توسط ژینفان و همکاران ارایه شد و از نابرابری های دیجیتالی برای رسیدن به فراگیری و شمول الکترونیکی استفاده کردند. بررسی شکاف از این جهت اهمیت دارد که برای حل شکاف موجود باید از میزان و نوع آن آگاه شویم تا بتوانیم درصدد برطرف کردن آن قدم برداریم. در این مقاله سعی کردیم که ابتدا مدل های نامبرده را توضیح داده و آنهارا مقایسه کرده و سپس برای بررسی شکاف دیجیتال موجود در کسب وکارهای سنتی حاضر در ایران بر اساس مدل وندایک و سلوین مدل جدیدی را تعریف کنیم.